Milloin lapselle pitää antaa kuumelääkettä? Milloin ei vielä?
Lapsella 3 v. on kuumetta 38,7 astetta. Pitääkö antaa jo kuumetta alentavaa? Hän on nukkunut nyt muutaman tunnin ja olen käynyt mittailemassa korvasta.
Annanko lääkettä yöksi ennen kuin menen itse nukkumaan?
Muita oireita ei ole kuin vähän nuhaa ja tuo kuume.
Kommentit (7)
Olisin kyllä antanut kuumelääkkeen ennen nukkumaanmenoa ihan olon parantamiseksi, vaikka kuumetta ei olisi kovasti ollutkaan. Jos kuume tuosta kovin nousee, herätä lapsi ottamaan lääke (vai onko kyse suppoikäisestä?).
Annan nestemäistä lääkettä, en enää suppoja.
Lapsi nukahti helposti, valitti vain että on väsynyt niin en ajatellut antaa sitä lääkettä :/
Mutta yli 38,5 asteen kuumeeseen olen jo kaikilta saanut ohjeen antaa alentavaa.
Mutta kun jo nukkuu, niin antaisin nukkua. Yöllä ehkä heräisin itse pariin kertaan tarkistamaan tilanteen.
Muistakaa, että kuumelukemaa tärkeämpää on aina lapsen vointi. Eli huonosti voiva lapsi viedään lääkäriin, vaikka lukemat eivät olekaan niin korkealla ja korkeakin kuume voi olla suht. vaaraton, jos lapsi voi olosuhteisiin nähden hyvin. Lääkkeenanto raja on toi 38,5 , eli silloin suositellaan kuumeen alentamista lääkkeillä. Tämä ei tarkoita, etteikö kipeää/tuskaista/rauhatonta lasta saisi/pitäisi lääkitä jo aikaisemmin, eikä tämä raja myöskään ole niin ehdoton, että sinun lapsesi pitäisi herättää nyt lääkettä ottamaan, jos kerta voi hyvin ja nukkuu rauhallisesti.
Paljon kuumetta saa olla ja minkä yli ei saa mennä?
Sen yli ei pitäisi päästää. Siis tietysti ensin alennetaan lääkkeillä. Jos nekään eivät tehoa niin sitten päivystykseen.
Alemmilla lukemilla päivystykseen siinä tapauksessa, että yleistila muuten huono.
nukkuu ei syytä antaa lääkettä.