Mikä tää on?
Muutama kuukausi sitten mulla ilmestyi alapäähän kuin suonikohju, muttei niin ulkoneva. Selkeesti kuitenkin tuntuu ihon läpi mutkitteleva suoni.
Se on lähellä pyllyreikää ja aina pyyhkiessä hankaa sitä. Jos kovasti joutuu istumaan esim. töissä, se tulee araksi. Viikonloppuna iho meni siitä rikki ja sieltä tuli sellaista verensekaista eritettä pyyhkiessä.
Onko muilla ollut vastaavaa? Onko se ihan suonikohju? Eikö pukamat ole usein sisemmällä? Tehtäisiinkö sille mitään, jos menisin lääkäriin? Olen pitkittänyt lääkäriinmenoa, kun huvittais siellä pyllistellä ja kun siitä ei nyt ihan mahdotonta vaivaa ole ennen ollut. (Kai kuvittelin, että häviää ajan kanssa.)
Kiitos asiallisista vastauksista:)
Kommentit (6)
Jos se on tyhjentynyt, niin saattaa hävitä itsekseen. Jos vaivaa pidempään tai tulehtuu niin lääkäriltä hakemaan antibioottikuuria. Ilmakylpy ja puhtaanapito kyllä yleensä auttaa. Suonikohjuasiasta en osaa sanoa.
Jos se on tyhjentynyt, niin saattaa hävitä itsekseen. Jos vaivaa pidempään tai tulehtuu niin lääkäriltä hakemaan antibioottikuuria. Ilmakylpy ja puhtaanapito kyllä yleensä auttaa. Suonikohjuasiasta en osaa sanoa.
Paiseeseen en oikein usko kun se ei ole ollut mitenkään "täysinäinen" patti vaan tuollainen pitkän omainen "kutkitteleva suoni" ihon alla. Mä seurailen tätä ja soitan sitten vaikka työterveyteen.
Onko jollakin vielä ideaa mikä tuo olla? Tai omakohtaista kokemusta?
Ap
onkaloinen ja tuntua "mutkittelevalta suonelta". Tuo ärtyminen pitkään istuessa viittaisi siihen paiseeseen. Mutta tosiaan jos vaiva jatkuu niin eikun lääkärille. Muistat että paikalla on ammattilaisia jotka näkevät kaikenlaista. Turha nolostella :)
onkaloinen ja tuntua "mutkittelevalta suonelta". Tuo ärtyminen pitkään istuessa viittaisi siihen paiseeseen. Mutta tosiaan jos vaiva jatkuu niin eikun lääkärille. Muistat että paikalla on ammattilaisia jotka näkevät kaikenlaista. Turha nolostella :)
Ihan vaan mielenkiinnosta, jos ois paise, olisiko hoito sen puhkaiseminen?
Mikä sitten lieneekin tämä, se ei mietenkään tuntunut pienemmältä vaikka hiertyi rikki. Tokikin jos on moniosainen/onteloinen voi tietysti olla vaikea huomata koon muutosta jostakin kohden.
Olen kuullut että suonikohjutkin on joskus arkoja ja niitä särkee. Olisin vain kuvitellut, että jos on suonikohju olisi puhjennut raskauksien aikana eikä nyt myöhemmin.
Ap
Ihan vaan mielenkiinnosta, jos ois paise, olisiko hoito sen puhkaiseminen?
Mikä sitten lieneekin tämä, se ei mietenkään tuntunut pienemmältä vaikka hiertyi rikki. Tokikin jos on moniosainen/onteloinen voi tietysti olla vaikea huomata koon muutosta jostakin kohden.Olen kuullut että suonikohjutkin on joskus arkoja ja niitä särkee. Olisin vain kuvitellut, että jos on suonikohju olisi puhjennut raskauksien aikana eikä nyt myöhemmin.
Ap
saa tosiaankin sen tyhjennettyä, jos se on paise. "Vaarana" voi olla puhkaistessa tulehtuminen. Joskus paiseen alue myös vain ärtyy entisestään puristettaessa, eikä ihoa välttämättä saa rikki, eli melkein kannattaa odottaa että se joko lähtee itsekseen pois tai tyhjenee omia aikojaan. Suonikohjuista ei ole kokemusta yhtään, mutta näistä paiseen pirulaisista on kyllä. Tyhjenemisen jälkeen alue yleensä voi tuntua jopa isommalta, varsinkin jos olet itse rikkonut ihon, pari päivää yleensä. Sen jälkeen se siitä pienenee ja lähtee pois, jos ei uusiudu. Ylipainoisilla, kuten minulla, paiseet ovat yleinen vaiva. Lähinnä niitä tulee sisäreisiin, mutta myös lähemmäs intiimialueita.
ei se pyllistäminen nyt ihan niin noloa ole, kun ottaa aikuismaisen asenteen. No, ei toki kaikkein kivointakaan.