Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te inhoatte suomenruotsalaisia?

Vierailija
14.05.2011 |

Tämä siis vain niille jotka ei heistä tykkää.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis vain niille jotka ei heistä tykkää.

inhoan vain niitä jotka kannattavat pakkoruotsia ja hokevat että "ei yhden kielen oppiminen ole pois muiden kielien opiskelusta ja sitä paitsi ruotsin opiskelu kuuluu yleissivistykseen".

Se hurrijoukkohan ei määrittele mikä täällä kuuluu yleissivistykseen ja mikä ei.

Vierailija
2/15 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en pidä oikeudenmukaisena, että olen vuodesta toiseen koulutustani vastaamattomissa pienipalkkaisissa hommissa vain siksi että pienellä paikkakunnalla suositaan tietystä kieliryhmästä olevia tuttuja. Mitkään muut ammatilliset ansiot eivät tunnu kiinnostavan, ruotsinkielisyys vain. Surullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en pidä oikeudenmukaisena, että olen vuodesta toiseen koulutustani vastaamattomissa pienipalkkaisissa hommissa vain siksi että pienellä paikkakunnalla suositaan tietystä kieliryhmästä olevia tuttuja. Mitkään muut ammatilliset ansiot eivät tunnu kiinnostavan, ruotsinkielisyys vain. Surullista.

Eli kyvyt eivät riittäneet johonkin virkaan ja parempi hakija sattui olemaan suomenruotsalainen? =D

Vierailija
4/15 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka hölmöltä kuulostaakin. Tulee vaan suomenruotsalaisista mieleen et noi on niin ylimielistä sakkia että kuvittelevat että kaikkien täytyy oppia heidän kieltään vaikka Suomessa asutaan.

Lisäksi mua ärsyttää niiden ruotsi joka on naurettavan kuuloista kunnon ruotsin rinnalla. "Det är kiva det" jne.

Vierailija
5/15 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska he korostavat tuota ruotsalaisuuttaan.

Vierailija
6/15 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko ruotsinkielisyyttään? Korostavatko suomenkieliset suomenkielisyyttään vain siten, että puhuvat suomea julkisesti?

Vierailija
7/15 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottaa vaan että tietyissä paikoissa on pakko osata ruotsia. Esim. jos hakee stockmannille töihin niin on osattava hyvin ruotsia koska ruotsinkieliset ei voi suomea puhua vaikka osaisivatkin. Lisäksi olen ollut kaksikielisessä työpaikassa töissä ja ruotsinkieliset on ihan kivoja mutta ei sillä ruotsilla pärjää mitä täällä keski-suomessa on opetettu!!

Vierailija
8/15 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko ruotsinkielisyyttään? Korostavatko suomenkieliset suomenkielisyyttään vain siten, että puhuvat suomea julkisesti?

Korostavat ruotsalaisuuttaan. Muutoinhan he muuttaisivat kutsumanimensä suomenruotsalaisista ruotsia puhuviksi suomalaisiksi. Ja RKP muuttaisi nimensä Suomen ruotsinkieliseksi kansanpuolueeksi = RKKP

Suomenruotsalaisuus viittaa etniseen ealkuperään. He haluvat sanoa että ovat etnisesti ruotsalaisia.

Vierailija
9/15 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomenruotsalaiset ole geneettisesti millään tavalla suomensuomalaisista poikkeavia. Olet outo.

Vierailija
10/15 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdistökin on asiasta kirjoittanut. Puhumattakaan siitä miten suomenkielisiä sorrettiin vuosikaudet mm. Åbo Akademiin sisäänpääsyssä.

Ruotsinkielisistä hakijoista pääsee muuten korkeakouluun 50% ja suomenkielisistä vain 30% Näin siitä huolimatta että ruotsinkielisillä on huonommat todistukset ja pääsykoepisteet.

Tämä johtuu siitä, että ruotsinkielisiä koulutuspaikkoja on liikaa suhteessa heidän määräänsä.

Ja ei, ei ratkaisu ole se, että suomenkielinen lähtee opiskelemaan itselleen VIERAALLA kielellä. Tällähän tätä yleensä puolustellaan, että suomenkielinenkin voi hakea ruotsinkieliseen koulutukseen.

Eli kyvyt eivät riittäneet johonkin virkaan ja parempi hakija sattui olemaan suomenruotsalainen? =D

Vierailija
11/15 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomenruotsalaiset ole geneettisesti millään tavalla suomensuomalaisista poikkeavia. Olet outo.

Miksi he sitten eivät vaihda tuota nimeä.

Miksi RKP ei vaida?

Vierailija
12/15 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi he sitten eivät vaihda tuota nimeä.

Miksi RKP ei vaida?

että suomessa on niin tyhmiä ihmisiä, että luulevat heillä olevan etnisiä ruotsalaisia ruotsalaisuusgeenejä siksi, että puolueen nimessä on sana "ruotsalainen". Ovatko perussuomalaiset siis etnisesti Perusta?

Vierailija
13/15 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai mulla ei kyvyt riitä kun joka tehtävään vaaditaan ruotsinkielentaito riippumatta siitä, onko sille työssä oikeasti käyttöä. Ensin luodaan valintakriteeri, joka on vain niillä hakijoilla, joiden joukosta valinta halutaan tehdä.

Vierailija
14/15 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai mulla ei kyvyt riitä kun joka tehtävään vaaditaan ruotsinkielentaito riippumatta siitä, onko sille työssä oikeasti käyttöä. Ensin luodaan valintakriteeri, joka on vain niillä hakijoilla, joiden joukosta valinta halutaan tehdä.

Esim stockalla se kuuluu siihen yritysimagoon, että siellä PALVELLAAN. Siksi tahdotaan huomioida myös ruotsinkieliset. Mutta se ei lopu siihen: sinne palkataan muutenkin ihmisiä joilla on paljon kielitaitoa. Turistein takia, siksi, että mahdollisimman moni saisi palvelua äidinkielellään, se tuntuu hyvältä siitä asiakkaasta. Esim. jos on kaksi hakijaa, jotka ovat suurin piirtein tasavahvuisia, mutta toinen puhuu vain suomea, ruotsia ja englantia, kun taas toinen suomea, ruotsia, englantia, saksaa ja japania niin on ymmärrettävää, että se kakkonen valitaan. Jopa niin, että hänet valitaan asiakastyöhön vaikka olisi vähemmän kokemusta kuin sillä ykkösellä... kielitaito on oikeasti iso rikkaus ja taito!

Vierailija
15/15 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten montaa todellisuutta tän asian suhteen on. Ikävä kyllä mulla on tästä asiasta ihan tietoa, jopa suoraan rekrytoijilta. Muu kielitaito, opiskelu ym meriitit, joita nyt työelämässä tarkkaillaan, eivät ole merkityksellisiä, riittää että osaa ruotsia (se. on äidinkieleltään ruotsinkielinen). Jaa joo, hauska sattuma, mun ruotsinkielentaitoni on kyllä riittänyt esimerkissäsi olevaan asiakaspalvelutilanteeseen! Eli en ihan ummikko ole tuon(kaan) kielen suhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi