Mihin perustuu kuivaksi opettelussa se että annetaan lapsen olla ilman vaippaa ja pissa menee
Housuun? Terkka selitti jotain että kesällä voisi antaa olla pikkupöksysilleen 2vuotiaan,kun pissa menee housuun niin tajuaa..itse en TAJUNNUT alkaa kyselemään tarkemmin että tajua mitä:D
Kommentit (35)
mitään kehitystä ei kuivaksi oppimisessa ala tapahtua, kannattaa suosiolla lykätä harjoittelua. Ja toisaalta jos lapsi osoittaa kiinnostusta kuivaksi oppimista kohtaan (siis esim. huomaa pissan tulon) ennen kuin vanhemmat olettavat sen tapahtuvan, kannattaa harjoittelu aloittaa. Helpommalla pääsee, kun seuraa vähän herkkyyskausia.
Meillä homma on toiminut niin, että laitoin lapsen potalle parin tunnin välein, näin ei lattiat olleet aina märät. Pian ovat oppineet itsekin huomaamaan hädän.
Onko kukaan muu huomannut flunssan vaikutusta kuivaksi oppimiseen? Esikoinen oppi normiaikaan kuivaksi, mutta jos oli flunssassa, lirautteli. Mutta koska ei siinä iässä paljon sairastanut, ei juuri haitannut. Kuopus oppi samassa iässä kuivaksi, mutta koska oli nyt talven koko ajan kipeä, taantui kuivaksi oppimisessa täysin. Lapsi on kohta 4 v. ja kävimme neuvolassakin asian takia. Sanottiin vaan, että odottakaa tautikierteen helpottamista. Nyt tuli terveempi kausi ja heti alkoi alushousuilla olo sujua, kunnes sairastui taas :(
Minä annoin meidän 2 v:n juosta koko viime kesän ilman vaippaa, muttei auttanut YHTÄÄN.
ilman mitään panostuksia ja treenauksia. Kun aika on kypsä, vaipat pois ja se on siinä!
Näin meidän lapset on oppineet kuivaksi. Pitää vain tarkkailla sitä lasta jotta huomaa milloin olisi valmis luopumaan vaipoista.
"hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä" :)
milloin lapsi on valmis luopumaan vaipoista? Mietin vaan kun oma lapsi on nyt 1v9kk että voisiko/kannattaisiko jo opettaa vaipoista pois?
lasta. Lapsi yleensä osoittaa pissahädän jotenkin. Mulla ei vaadia paljoa kun ymmärrän, että lapsella on pissa hätä. Miettikääpä itse miten käyttäydytte kun tulee pissahätä...
Yritimme opettaa esikoista kuivaksi hieman ennen 2v. ikää, kun uusi vauva oli tulossa taloon. Ahkeraa potatusta, ilman vaippoja oloa jne, mutta ei se ottanut sujuakseen. Vauvan synnyttyä meillä olikin sitten kaksi vaippaikäistä.
Kun esikoinen oli n. 2,5v, hän sitten oppikin kuivaksi lähes kerrasta. Sen vain huomasi, että potatus oli helpompaa ja lapsi hakeutui sinne itsekin.
Nyt kuopus on 1v4kk ja olen vähän yrittänyt kuulostella, olisiko hänellä jo mahdollisuutta luopua vaipoista. Mutta ei. Pottaan ei tule mitään ja lattiat lainehtivat solkenaan. Ehkä sitten lähempänä 2v. kokeilemme uudelleen...
Ai niin, meillä kestovaipat käytössä, joten ei se vaipan märkyyskään oikein vaikuta kuivaksioppimiseen.
Aikanaan potalla on istuskeltu säännöllisesti ilman tuloksia, mutta viimeisen puolen vuoden aikana (lapsi nyt 2,5 -vuotias) potta on jostain syystä alkanut pelottaa niin, ettei poikaa saa siihen istumaan millään ilveellä. Myöskään päiväkodissa ei enää suostu istumaan potalle, eikä kotiin hankittu pöntön pienentäjäkään auta.
Kovasti olemme siis yrittäneet olla aktiivisia, ja välillä pidetty aina pitkiä taukoja niin ettei pottaa ole edes mainittu. Vaan mikä neuvoksi? Poika kyllä osaa itse kertoa jos pissa tulee, eli sinänsä luulisi olevan valmis, mutta kun ilman vaippaa on niin pelottavaa...
lapsi itse oli alkanut käyttää pottaa enemmän. Potta oli aina (paitsi kun oli vieraita) olkkarin/lapsen huoneen ovella. 2 kertaa tuli pissat lattialle.
Oli päiväkuiva n. 2 v iässä.
miten ihmeessä estätte sitten ihan jokapaikkaa olemasta kusessa sen jälkeen.. mm. sohvat, sängyt, tuolit jne. Matot saa rullattua pois, mutta se kaikki muu.
Pitäskö siinä sit kävellä pyllypalleron perässä potta ojossa ja kieltä leikkimästä paikoissa, missä kusi mahdollisesti imeytyy...
Aloitin kuivaksi opettamisen lapsen ollessa yksi vuotias. Aluksi lapsen pissaväli oli 1h 10min. Kun laitoin potalla 1h 10min välein ei enää tarvittu vaippaa. Kakkosen kanssa teimme samalla tavalla. Eli seurasin pissaamis väliä, kun ei ollut vaippaa. Rakkohan vetää nestettä aina saman verran, jos juomamäärät pysyy rytmissä. Äitini on tehnyt näin ja ajattelin, että miksi minun lapset olisivat jotenkin huonompia oppimaan. Liika odottelu vain haittaa asiaa!!
Esikoisen oppi kuivaksi lähemmä kolmea vuotta, kun taas kuopus jo ennen kahta vuotta. Ja esikoisen kanssa treenattiin ja tehtiin vaikka mitä. Kuopus vaan oppi itsekseen.
Eli sanoisin liika hössötys ei auta asiaan.
No kakkaapa itse pikkareihisi,ei tunnu mukavalta. Meillä meneillään myös sama toiminta, yhet kakat tuli housuun, seuraavalla kerralla haki itse potan, otti pöksyt pois ja teki asiansa sinne :)
Miten se kakka tuntuu erilaiselta lapsen kannalta pikkuhousuissa kuin vaipassa? Joo, mun tytär ei ainkaan huomannut mitään eroa yli vuoteen...
meidän ainakin käbelee kun pingviini kun se kakka on tiukoissa pikkupöksyissä ja tietää ettei se sinne kuulu. Vaippakakasta ei ole moksiskaan.
tasan 2 vuotiaana. Jätin vaipan ja housut laittamatta aamulla, otin potan olkkariin ja lapsi meni istuu pottaan ja pissasi sinne. Ja kakkasi. Ihan kylmiltään. Potta oli ollu esillä vajaan vuoden ja kerroin aina vaippoja vaihtaessa, että sit joskus teet pottaan nämä. Ja kun itse olin pissalla tai paskaamassa, lapsi tuli välillä katsoo, niin kerroin mikä on homman nimi ja hänelle on sit potta.
Autoreissuille ja talvella haalarin alle laitettiin kyllä vaippa varuiksi 3 vuotiaaks.
Toinen oli 2v 3kk:tta opettelun alkaessa ja toinen sen 2 vuotta. Molempia on motivoineet hienot pikkarit asiaan. Ja aploodit pottaan onnistuneesta osumasta =). Mutta luulisin jokaisella lapsella olevan oman aikansa että on herkkä oppimaan potalle. Toiset nuorempana ja toiset vanhempana. Vanhemmilta on kuullut että aikaan ennen hyviä vaippoja lapset oppivat aikaisemmion kuiviksi, kun epämieluisa tunne kastua.
Jonkin aikaa lapsi on istuskellut olohuoneessa joko lattiatyynyn päällä tai sohvalla/nojatuoleilla esim. sohvatyynyn tai viltin päällä. Nämä ovat siis helpompia pestä kuin koko sohva tai tuoli.
Sängyillä meillä ei oleskella muutenkaan päiväsaikaan. Unille on alkuun laitettu vaippa.
Telkkarin katsomisesta on pidetty pissataukoja. Siinähän lapsi helposti pissaa huomaamattaan, kun keskittyy kuvaan.
Nuorimman oppiminen oli aika tiukassa. Häntä ei haitannut, että housut kastuivat. Toisaalta ei myöskään halunnut enää pitää vaippaa. Puolitoista kuukautta pissatin säännöllisesti. Potalle mentiin esim. suoraan sängystä, ennen ruokailuja, ennen uloslähtöä, sisälle tullessa jne. Välillä kun tuli vahinkoja koko ajan, vein jopa potalle esim. tasatunnein ja tiheämminkin, jos tiesin, että kohta pitäisi jo jotain pottaan tulla. Lopulta sekin lapsi oppi.
miten ihmeessä estätte sitten ihan jokapaikkaa olemasta kusessa sen jälkeen.. mm. sohvat, sängyt, tuolit jne. Matot saa rullattua pois, mutta se kaikki muu.
Pitäskö siinä sit kävellä pyllypalleron perässä potta ojossa ja kieltä leikkimästä paikoissa, missä kusi mahdollisesti imeytyy...
2v 1kk, 1v 8kk ja 1v 10kk. Kahdella ensimmäisellä käytössä kestovaipat ja viimeinen on mennyt kertiksillä. Meillä on auttanut vaipatta kulkeminen sikäli että ovat yhtäkkiä huomanneet että hups, näin pissi tulee. Ei olla siis yhtäkkiä jätetty vaippaa kokonaan pois mutta aamulla ennen pukemista ja illalla vaikka iltapesun jälkeen annettu juosta ilman vaippaa ja luututtu pissoja tarvittaessa...
Sitten lapsi on alkanut alkuun sanoa aina kun pissi on tullut vaippaan. Näyttää kädellä ja repii vaippaa pois. Siitä ei ole mennyt montaa hetkeä kun ovat oppineet jo ennakoimaan ja juoksemaan potalle ennen kun se lirahtaa vaippaan.
Itse en ole koskaan potattanut lasta aikataulun mukaan. Ollaan vaan vinkattu potalle ja sitten jos on tullut pissi niin isot kehut.
uusia juttuja. Me muut olemme laiskoja vanhempia, kun emme saa lapsiamme oppimaan kuivaksi, nukahtaan itse omaan sänkyyn omassa huoneessa, luopumaan tutista 1-vuotianaa jne jne jne.