Minkä verran arvostat päiväkodin johtajan ammattia? (ov)
Mitä mielikuvia sinussa herättää päiväkodin johtaja?
Kommentit (14)
ihan mielettömän työtaakan alla, jos kyseessä on iso päiväkoti. Ihan järjetön systeemi mielestäni, kaikki samat johtajan hommat kuin muillakin, mutta lisäksi yhden kasvattajan tehtävät lapsiryhmässä.
Eli se 1% jää johtajalle. Johtaja herättää tälläisen ajatuksen: Opettajan työhön kyllästynyt halusi edeä urallaan.
asiakaspalvelua (opastus, neuvonta), rekrytointia, taloushallintoa (budjetin laadinta, seuranta, kilpailutus...) jne. Näin ihan vain muutamia mainitakseni.
eikä mulle siinä ajassa selvinnyt mitä ne johtajat siellä kämpissään tekivät
on erittäin mukava, fiksu, avulias ja ahkera. Tuntee lapset ja vanhemmat, ja tuuraa hoitajia tarpeen vaatiessa. Todellakin arvostan häntä. En tiedä sen paremmin, mitä ovat pk:n johtajan tehtävät, mutta hänenhän kanssaan sitä hoidon aloitusta ja sopivaa pk:ta / ryhmää sumplittiin. Pk:n johtajalla voi olla myös tehtävänä yksityisen hoidon tuella perheisiin palkattavien hoitajien hyväksyntä. Eiköhän sitä paperihommaa ole yleensäkin ihan riittämiin.
muu työ päälle. Mieletön työmäärä pienellä palkalla. Yleensä firmoissa on talousjohtja, henkilöstöjohtaja/päällikkö,kehittämisjohtaja yms. Päiväkodin johtaja on näitä kaikkia, sen lisäksi, että vastaa päiväväkodin harjoittamasta kasvatuksesta.
ihan mielettömän työtaakan alla, jos kyseessä on iso päiväkoti. Ihan järjetön systeemi mielestäni, kaikki samat johtajan hommat kuin muillakin, mutta lisäksi yhden kasvattajan tehtävät lapsiryhmässä.
Eri asia on tosiaan nämä ryhmässä olevat johtajat. Niitä arvostan enemmän. Ja niiden työkavereita sitäkin enemmän. Hehän tekevät työtä vajaa miehityksellä johtajan ollessa johtajan hommissa. Nykyään kai harvinaisempia tälläset päiväkodit? Ainakan pääkaupunkiseudulla ei kai enää ole. Kunnallisia ainakaan.
Todella rasittaa koko taloa, kun kaikenlaista kokousta ja muuta on usein.
asiakaspalvelua (opastus, neuvonta), rekrytointia, taloushallintoa (budjetin laadinta, seuranta, kilpailutus...) jne. Näin ihan vain muutamia mainitakseni.
on taas siellä lapsiryhmässä, mistä varajohtaja/lto on pois!!
Pöh ne mitään kilpailuttele. Kaupungeilla on alihankkijansa. Eikä laadi budjetteja.
Ja lisäksi minulla on myös ryhmävastuu.
Pöh ne mitään kilpailuttele. Kaupungeilla on alihankkijansa. Eikä laadi budjetteja.
Mutta nykyään varajohtajat tekevät osan johtajan töistä ja näin ollen taakka on taas siellä lapsiryhmässä, mistä varajohtaja/lto on pois!!
Sikäli arvostan, että ainakin meidän pienellä paikkakunnalla kaikki johtajat ovat todella kiireisiä, liikaa alaisia, liikaa töitä, pitää revetä joka paikkaan.
Pienellä palkalla ja riittämättömällä koulutuspohjalla pitää selviytyä todella monenlaisista työtehtävistä, vastuista ja hommista. Hommia on laidasta laitaan, asiakaspalvelusta hallinnointiin. Paperihommia, puhelimessa istumista, tietokoneella istumista, palavereissa ravaamista.
Itse pystyy vaikuttamaan aika vähän omaan työhön, koska kaikki määräykset, supistukset, paineet ja ohjeet tulevat ylemmiltä tahoilta.
t.entinen johtaja, joka kieltäytyi enää jatkamasta, koska halusi lapsiryhmään tekemään tavallista pedagogista työtä