Mitä mieltä olet rahalahjasta kaverisynttäreillä?
Nykyisin tuntuu olevan yleistä, ettei enää anneta lahjoja, vaan vieraille esitetään rahatoive...
Mitä ajattelet tällaisesta käytännöstä? Kyseessä 4-7 vuotiaat lapset.
Ymmärrän rahalahjan järjellä, mutta tunteen tasolla en tykkää ajatuksesta lainkaan...
Kommentit (13)
siinä vaiheessa kun kyseessä kyse 10+ ikäisistä.
niin siis teidän piireissä...
outo ajatuksena kyllä, mutta ei mua haittaa, vaikka eteen tulis tuollaistakin.
Rahan ansainta ja käyttö tulee oppia vanhemmilta. Mua ärsyttää, kun mm.oletetaan että kummit tunkevat kummilapsilleen rahaa. Mulla ei ainakaan ole varaa antaa rahaa. Ja helposti se lisää ahneutta, kun saa rahaa synttäreillä, nimppareilla jne. Itse mm.pienenä kitkin, tiskasin jne. joka markan edestä ja siksi rahat tuntuivat kädessä sitäkin paremmilta :)
Omien lapsien juhliin en kyllä kehtaisi esittää tuollaista toivetta. Isovanhemmat on asia erikseen.
Joku kirjoitti täällä joskus, että poikansa toivoi kovasti lahjaksi jalkapallokortteja ja yksi paketti niitä maksaa kaksi euroa. Tuollainen on minusta hyväksyttävää laittaa lahjatoiveeksi. Rahallisesti pieni, mutta saajalleen iso lahja.
Ja meillä sentään lapset käyvät synttäreillä 2-5 kertaa kuukaudessa ympäri pääkaupunkiseutua. Mihin perustuu väitteesi, että "nykyisin tuntuu olevan yleistä"?
Ihan eri asia on sitten suvulle ja kummeille sitetyt lahjatoiveet.
sukulais/kummilapsi, ja sukulaiset yhdessä keräisivät rahaa johonkin isompaan, polkupyörä, nukkekoti tms. mutta en oikeasti ymmärrä että lapsen kavereille vietäisiin rahaa, kuulostaa hassulta.
Emme ole kavereideni kanssa, joilla kaikkiaan 15 lasta, koskaan törmänneet rahalahjaan alle kouluikäisillä!
Ja PALJON on käyneet nuo lapset synttäreillä. PALJON.
Minä ymmärrän rahalahjat (ja -toiveet) sukulaisilta, mutta mun mielestä minkään ikäiselle lapselle ei kuulu rahalahjat kavereilta.
rahalahjoja kaverisynttäreillä. Mutta huom., vasta noin 10 + ikäisille, jotka esim. säästävät johonkin tarkoitukseen. Nuorempien osalta en vielä ole rahalahjapyyntöihin törmännyt.
Oli ilmeisesti unohtanut synttärit, kun äitinsä ilmoitti lapsen juhliin n. puoli tuntia ennen. Epäilen, etteivät siis enää viime tingassa ehtineet ostaa lahjaa. Tämä on ainoa kerta kun olen moiseen törmännyt.
Musta rahalahja kaverisynttäreillä tuntuu tosi oudolta, varsinkin jos sitä joku oikein toivoo. Tuon kuvailemani unohduksen kyllä ymmärrän, vaikka olisimme vieraan ottaneet ilolla vastaan ilman minkäänlaista lahjaa.
Luulisi ettei tuollaista toivetta kukaan järkevä aikuinen voi esittää ellei sitten kyseessä ole tosi köyhä perhe jolla ei varaa ostaa lapselle uutta hittituotetta kuin toisten perheiden tukemana.
Ap ei asu Suomessa, joten ilmeisesti kyse on sittenkin kultturieroista... Täällä rahalahjan antaminen pienillekin lapsille on ennemmin sääntö kuin poikkeus.
ja en ole kertaakaan törmännyt siihen että rahaa pyydettäisiin lahjaksi. Ja kummastuisin kyllä jos pyydettäisiin...