Masennuslääkkeistä minulle tärkeä kysymys!!!
Lihottavatko ne kaikki? Aina? Tai saavat aineenvaihdunnan sekaisin, niin, että niitä syödessä on hankala laihtua?
Pakko on lääkitystä harkita, mutta ennen kuin menen edes lääkäriin, tahdon tietää tämän asian!
Kommentit (11)
että sitäkin ajatellen asia vaivaa.
Lisää mielipiteitä ja tietoa?
ap
Olen tyyppiä joka lihoaa jos on masentunut. Kun aloin syömään masennuslääkettä, laihduin kun ei enää tarvinnut tunnesyöpötellä niin paljon.
lähinnä mirtazapiini on ongelma (joko tuolla nimellä tai Remeron-nimellä). Lisäksi ns. neuroleptit voivat myös lihottaa, niitä ei yleensä heti aluksi määrätäkään (ovat ns. antipsykoottisia lääkkeitä, mutta niitä määrätään myös ahdistukseen ja univaikeuksiin ilman psykoottisia oireita, yleensä niillä yritetään välttää pamien määräämistä)
Kannattaa tuoda tuo painoasia lääkärille suoraan esille, ei siinä mielessä, että kerrot yrittäväsi laihduttaa, vaan sen kautta, että kropassa tuntuu ylipainon vaikutus jo nyt, etkä halua, että se pahenee. (Omat tuntemukset/ulkonäön muuttuminen on asia, joka ei kaikkia mt-puolen lääkäreitä kiinnosta, joten ei kannata ottaa riskiä, että toiveesi sivuutetaan. Ylipaino on kuitenkin sen terveysriskin lisäksi parantumista vaikeuttava tekijä, jos se vaikuttaa omaan itsetuntoon ja mielipiteeseen itsestä, että kannattaa pitää varansa.)
mt-lääkkeitä, kummallakaan kerralla en ole lihonut ollenkaan.
Tuo on kylläkin bipolaaristen oma lääke.
Nuorena minuna oli Zoloft eikä se ainakaan lihottanut. Sen sijaan Efexorin aikana lihoin 30kg.
useimmista masennuslääkkeistä, että ne eivät suoraan tuo painoa lisää, mutta elämänhalun lisääntymisen myötä tuovat yleensä suurentuneen ruokahalun. Eli silloinkin voi itse päättää, syökö enemmän vai ei.
Silti katsoisin, että hoitamaton masennus on suurempi riski kaikelle kuin lisääntynyt paino. Masennuslääkkeitä yleensä suositellaan syötäväksi vuosi (vähintään) - niiden tarkoitus on myös nostaa tavallaan omia voimavaroja, jolloin ei ratkaise ongelmia esimerkiksi herkuttelemalla.
suoraan tuo painoa lisää, mutta elämänhalun lisääntymisen myötä tuovat yleensä suurentuneen ruokahalun. Eli silloinkin voi itse päättää, syökö enemmän vai ei.
Silti katsoisin, että hoitamaton masennus on suurempi riski kaikelle kuin lisääntynyt paino. Masennuslääkkeitä yleensä suositellaan syötäväksi vuosi (vähintään) - niiden tarkoitus on myös nostaa tavallaan omia voimavaroja, jolloin ei ratkaise ongelmia esimerkiksi herkuttelemalla.
kone väitti,että ei lähtenyt joten kirjoitin uudestaan mutta lähtikin terv se edellinen kirjoittaja
useimmista masennuslääkkeistä, että ne eivät suoraan tuo painoa lisää, mutta elämänhalun lisääntymisen myötä tuovat yleensä suurentuneen ruokahalun. Eli silloinkin voi itse päättää, syökö enemmän vai ei.
joilla aikaisemmin ei ole ollut ylipaino-ongelmia.. Myös aineenvaihdunta saattaa hidastua, joten siinä sitä ollaan pian lihonneena ja entistä masentuneempana.
Kahta erilaista lääkettä olen syönyt matkan varrella. Grammaakaan ei tullut lisää, kuten ei aikanaan e-pillereistäkään tai mistään muustakaan minkä piti olla tosi lihottavaa...
Yksilöllistä sanoisin. Mä nyt en liho mistään muustakaan - ikinä.