Miksi tällaista asiaa ei saa sanoa ääneen?
Olen perheemme koulutetuin. En minäkään mikään nero tai uraohjus, vaan ammattikorkean käynyt ja koulutustani vastaavassa työssä. Sisarukseni ja vanhempani ovat maksimissaan ammattikoulun käyneitä, yhdellä sisaruksistani ei ole koulutusta lainkaan.
Tuli puhe palkoista ja kun kuulivat minun palkkani alkoi julmetunmoinen kiroaminen siitä, että kuinka paljon parempaa palkkaa minä saan. Siihen totesin, että tervemenoa jatkokouluttautumaan vaan niin palkkakin nousee. Sanoin vielä, että mielestäni ansaitsenkin kyllä parempaa palkkaa sillä minulla on huomattavasti vastuullisempi työ ja pidempi koulutus. Aivan kuten mielestäni vaikkapa lääkäreille kuuluu isompi palkka kuin minulle.
Tästä lausunnosta sain hirveät haukut ja vihat niskaani. Miksi tuollaista, mielestäni itsestään selvää tosiasiaa, ei saa sanoa ääneen?
Kommentit (15)
että se sun työ on kuitenkin helpompaa ja kevyempää kuin heillä ja siitä pitäisi siksi maksaa vähemmän kuin heille?
vähän koulutetummassa seurassa. Yleensä koulutetut ihmiset arvostavat koulutusta.
aika suppea-alaisia ja sivistymättömiä.
Minustakin kaupan kassan kuuluu saada vähemmän palkkaa kuin sairaanhoitajan, ja hoitajan vähemmän kuin vaikka lääkärin. Samasta työstä pitää silti saada sama palkka sukupuolista piittaamatta.
takaa paremman palkan - vaikka niinhän sen pitäisi olla. Itselläni on kaksi maisteritutkintoa ja saan vähemmän palkkaa kuin erikoisammattitutkinnon + kurssimuotoisen toisen ammattitutkinnon suorittanut mieheni.
korkea koulutus ja palkka tosi huono. Monesti ne ns. paskahommat on niitä kaikkein kannattavampia.
Siksipä ammatti kannattaakin valita sen mukaan, missä työssä viihtyy, eikä sen mukaan, mistä saa parhaiten rahaa. Näin oon itsekin tehnyt.
miehen sisko kuuli akateemisen palkkani
- ei ole käynyt sen jälkeen kylässä...( amk-tason koulutettuna)
ja ainoa, joka on töissä. En ole koskaan välittänyt puhua rahasta kenenkään kanssa, perustoimeentulo on riittänyt. Kaikki sisarukset kehuivat jossain vaiheessa kilpaa ansioistaan, ei enää.
Sen sijaan ne vähemmän fiksut saavat haukkua tyhmäksi.
Samoin jos on hoikka, siitä ei saa puhua. Lihavat saavat haukkua sitä hoikkaa esim huoraksi.
ja täytyy kyllä sanoa, että nykyinen AMK-tasoinen työni on huomattavasti vaativampaa. Ja ansaitsenkin tästä enemmän. Ei koulutus automaattisesti takaa kovaa palkkaa, mutta toki noin keskimäärin niin on (jos tilastoja tarkastellaan).
mutta sain miehen veljen vaimon vihat päälleni, kun hän kuuli että sain valita 8 eri kesätyöpaikasta mieleisen, ja kk-palkkani tulee olemaan reilu 2000 € käteen. Päivätyö 8-16 ma-pe.
Hän on peruskoulun ja hiukan amista käynyt, lapsentekooon nuorena, nyt 31 v 3 lapsen äiti ja töissä kaupan kassalla. Minä olen vuotta nuorempi, 3 lapsen äiti myöskin, 4 ällän ylioppilas ja syksyllä amk:sta valmistuva.
En juurikaan pidä hänestä joten sanoin suoraan että koulutus kannattaa, siitä hän suuttui kovasti. Kateellinen :-D
itsestäänselvyyshän se on. Vaikkei se suoraan noin menekään, on duunariammatteja joissa tienaa paremmin kuin tietyillä akateemisilla aloilla.
Itse kirjoitin kuuden ällän yo-paperit ja valmistuin yliopistosta erinomaisin arvosanoin. Silti molemmat ammattikoulun käyneet veljeni tienaavat enemmän ihan duunarihommissa. Ala ratkaisee paljon - kaikki akateemisetkaan eivät ole kovapalkkaisia.
mutta sain miehen veljen vaimon vihat päälleni, kun hän kuuli että sain valita 8 eri kesätyöpaikasta mieleisen, ja kk-palkkani tulee olemaan reilu 2000 € käteen. Päivätyö 8-16 ma-pe.
Hän on peruskoulun ja hiukan amista käynyt, lapsentekooon nuorena, nyt 31 v 3 lapsen äiti ja töissä kaupan kassalla. Minä olen vuotta nuorempi, 3 lapsen äiti myöskin, 4 ällän ylioppilas ja syksyllä amk:sta valmistuva.
En juurikaan pidä hänestä joten sanoin suoraan että koulutus kannattaa, siitä hän suuttui kovasti. Kateellinen :-D
Itse kirjoitin kuuden ällän yo-paperit ja valmistuin yliopistosta erinomaisin arvosanoin. Silti molemmat ammattikoulun käyneet veljeni tienaavat enemmän ihan duunarihommissa. Ala ratkaisee paljon - kaikki akateemisetkaan eivät ole kovapalkkaisia.
Teillä kaikilla on koulutus, peruskoulu ja kesken jätetty amis eivät ole koulutusta.
Kun täysin kouluttamaton tiuskii ja kadehtii toisen koulutuksen avulla saatua työtä, hokee että epäreilua, ja palkkaa, niin silloin voi sanoa että koulutus kannattaa.
Hyvä että sanoit.