Mitä teidän 3,5 vuotias osaa?
Meillä on 3 v 4 kk poika ja olen miettinyt mitä sitten jo pitäisi osata? Jollain keskustelupalstoilla tuntuu että samanikäiset osaavat jo NIIIN paljon, että tuli jo ihmetys.. Tuntuu että KAIKKI osaa enemmän:
Meillä näin:
-lasketaan numeroita 1- 10 niin että välistä unohtuu aina jokin tai menee väärinpäin.
-Värit menevät välillä sekaisin, välillä tuntuu että tahallaakin
- ei tunnista kirjaimia mutta ei ole tullut mieleen että nitä pitäisi jo tunnistaa (tuntuu että moni jo osaa jo tämänkin)
- aikakäsitykset on niin että mennyt aika sanotaan että tapahtui "aamulla" kaikki tuleva on "iltapäivällä" tai "huomenna"
- ymmärtää kaiken, puheessa kuitenkin vielä taivutusvirheitä, epäselvyyttä ja R- ja S-kirjaimen vaikeudet.
- ei jaksa pelkästään kuunnella satua jollei ole kuvia tutkittavana
- piirtää lähinnä palloja, viivoja tai suttua
-ajaa apupyörien kanssa
- on ketterä, potkii kovasti palloa
- käy itse pissalla ja kakalla, haluaa myös pyyhkiä kakat välillä itse (onnistuen siinä yleensä)
Tässä mitä nyt tuli mieleen. Yleisesti ottaen pinna ei ole mikään hirmu pitkä vaan hermo tuppaa menemään heti jos ei onnistu. Pitäisikö tässä nyt rupeta preppaamaan poikaa urakalla sitten :(
Rupesi jo ahistamaa
Kommentit (6)
Muutamassa asiassa vähän parempi.
Luettelee numerot 15 asti, aina oikein. Oppinyt Mikki Hiiren kerhotalo ohjelmasta. Osaa värit. Opinut myös ne siitä. Tunnistaa vain oman nimensä kirjaimet. Pyörällä ajaa ilman apupyöriä. Oppi sen jo 2 vuotiaana. Muut asiat ihan samalla tasolla. En olisi sinuna mitenkään huolissaan. Ihan normaali lapsi sinulla on.
Meidän 3v2kk ei esim. osaa polkea pyörää, pukea kaikkia vaatekappaleita, hoitaa vessahommia itsenäisesti tai piirtää muuta kuin suttua.
Sen sijaan osaa lukea ja tuntee värit, laskee yms. tiedollisia taitoja, koska on näistä kiinnostunut.
Kyllä minäkin yritän prepata lasta motorisissa taidoissa, mutta haluan myös iloita lasten yksilöllisyydestä.
Ihan normaalilta kehitysvaiheelta tuo kuulostaa.
Meidän samanikäisellä suunnilleen samat taidot.
Haluaa myös itse voidella leipänsä, kaataa maitonsa ja ketsuppinsa´, ei saa auttaa... Osaa laittaa tv:n ja digiboxin päälle ja sieltä suosikkiohjelmansa (veli opettanut).
Tuntee lähes kaikki star wars -hahmot (joo, veli taas esimerkkinä ;)), haluaa avata auton ovet aina itse kaukosäädinavaimella, tunnistaa monet hävittäjälentokoneet, on suunnattoman kiinnostunut niistä.
Kovasti yrittää kelloa ymmärtää, kysyy aina että "aukeaako kauppa yhdeksältä"? "Entä aukeaako HopLop kymmeneltä?" Mutta aikakäsityksissä kyllä harmaita aukkoja :)
Nämä tuli nyt mieleen.