Raskaus ja koeaika
Onko kenellekään kokemuksia raskaudesta koeajalla? Olen vaihtamassa työpaikkaa, sopparin kirjoitan ylihuomenna. Sain tietää olevani raskaana, ihan vasta ekoilla viikoilla, mutta en haluaisi asiasta vielä kertoa työantajalle. Ongelma on, että koeajalla masu alkaa kyllä jo näkyä ja koeaika päättyy pari päivää sen jälkeen, kun pitää jo virallisestikin ilmoittaa jäävänsä äippärille.
Olemme jutustelleet työnantajan kanssa jo pidemmän tähtäimen suunnitelmista, joten katson tätä paikkaa useamman vuoden tähtäimellä. Näin ollen vuoden äippäloma tuskin olisi ongelma. Silti, olen kuullut juttuja, että moni on saanut potkut koeajalla, vaikka mitään muuta syytä ei olisi ollut kuin raskaus. Tiedän, että se on laitointa, mutta koeaikapurun kynnys on matala, ja kyllä sitä aina työntantaja syyn keksii, jos haluaa päästä eroon. Pelkään siis etukäteen potkuja, vaikka tiedän olevani hyvä siinä, mitä teen ja minut on testattu ko. tehtävää varten huolellisesti. Neuvoja, vinkkejä, omia kokemuksia?
Kommentit (3)
"Jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan tai perhevapaata käyttävän työntekijän, katsotaan irtisanomisen johtuneen raskaudesta tai perhevapaan käyttämisestä, ellei työnantaja voi osoittaa sen johtuneen muusta syystä." Eli kannattaisko kertoa raskaudesta esim. sähköpostilla, että sulle jää "todistusaineistoa" että työnantaja on ollut tietoinen raskaudesta? Ja vaikka kertoa parille työkaverille samalla? Sen jälkeen sut on aika vaikea irtisanoa millään muullakaan perusteella, jos eet todistettavasti oo tehny jotain todella törkeätä.
kerroin työnanatjalle, että olen raskaana, vaikka oli koeaika. Kun olin haastattelussa, en ollut raskaana. Kun kävin sopimuksen allekirjoittamassa, olin raskaana (tosin en vielä itse tiennyt, tein positiivisen raskaustestin seuraavana päivänä siitä). Ja työt alotin rv 8 +. Kävin np-ultrassa, jonka jälkeen kerroin pomolle, että olen raskaana. Ja koeaikaa oli jäljellä vielä melkein 3 kk. Kyllähän se jännitti hieman, että jatkuuko työsuhde, vaikka mitään muuta syytä ei olisi ollut minua irtisanoa, mut tosiaankin se pomo voi sen syyn keksiä. Ja siis, työsuhteeni jatkui ja vakkarina olen (nyt äitiyslomalla kylläkin). Itsellä olisi ollut hankalaa peitellä kasvavaa vatsaa 4 kk ja muutentin työ sellaista, että oli hyvä että pomo ja työkaverit tiesivät raskaudestani.
Älä kerro. Muuten paikka menee sivu suun :(. Kyllä se taitaa olla aikalailla fakta. Ellei kyse ole kunnallisesta työpaikasta?