Edometrioosia sairastavilta kyselisin
Onko jollakulla kipuja läpi kuukauden? Minulla kovat supistuskivut kestävät lähes läpi kuukauden, paria kivutonta päivää lukuun ottamatta. En pärjää pelkällä buranalla vaan olen saanut kolmiolääkettä kahta eri laatua. Vuoto saattaa kestää kaksikin viikkoa.. omalääkäri kirjoittaa vain lääkettä eikä ota kantaa sen enempää.
Kommentit (12)
Mulla endoa oli levinnyt peräsuolen puolellekin. Kyllä otti kipiää.
Lääkäri kertoi, että hänen vastaanotolleen on tullut suurinpiirtein konttaamalla nuoria lapsettomia naisia joilla on ollut järkyttävät endokivut ja jotka on rukoilleet poistamaan kohdun vaikka ei sitten ikinä enää saa lapsiakaan. Pääasia että kivut häipyy.
Endo on kummallinen sairaus. Voi olla hirveet kivut ja vuodot, mut toisaalta mun kans sairaalassa oli yhtä aikaa nainen jolta oli yks kaks puhjennut endokysta vatsaan ja vatsakalvontulehdushan siitä oli tullut. Nainen ei ollu edes tienny sairastavansa endoa, todettiin vasta kun tuli sairaalaan ja ultrattiin.
Mulla endoa oli levinnyt peräsuolen puolellekin. Kyllä otti kipiää. Lääkäri kertoi, että hänen vastaanotolleen on tullut suurinpiirtein konttaamalla nuoria lapsettomia naisia joilla on ollut järkyttävät endokivut ja jotka on rukoilleet poistamaan kohdun vaikka ei sitten ikinä enää saa lapsiakaan. Pääasia että kivut häipyy. Endo on kummallinen sairaus. Voi olla hirveet kivut ja vuodot, mut toisaalta mun kans sairaalassa oli yhtä aikaa nainen jolta oli yks kaks puhjennut endokysta vatsaan ja vatsakalvontulehdushan siitä oli tullut. Nainen ei ollu edes tienny sairastavansa endoa, todettiin vasta kun tuli sairaalaan ja ultrattiin.
Hirveä tää endo.. pitää yrittää toista lääkäriä. Nyt joudun syömään kovia särkylääkkeitä läpi kuukauden :(
Minulla homma eteni niin, että menin työterveyslääkärille kun oma gyne terkkakeskuksessa tuputti vain särkylääkkeitä. Käänsin asian ovelasti niin että työntekohan tässä kärsii ja työterveyslääkäri pisti mut eteenpäin yksityiselle gynelle. Olin kahdesti tähystysleikkauksessa vuoden sisällä ja tilanne parani jonkun verran kun vuodot vähenivät. Kivutkin muuttuivat osin siedettäviksi.
Tulin raskaaksi ja mulla endon leviäminen pysähtyi siihen kerta heitolla jostain syystä. Lääkäri oli tosin jo ilmoitanut olevansa varma, että pahan endon vuoksi en luultavasti raskaudu enää luonnonmenetelmällä. Mut siis toisin kävi.
leikkauksen tai tähystyksen perään,ainakin hetkeksi helpottaa kivut. Särkylääkkeillähän tätä yleensä hoidetaan. Onko sulle ehdotettu hormonihoitoja? Mulle tehtiin valevaihdevuodet,helpottihan se,mutta karseat sivuvaikutukset. Ja raskaus auttaa raskauden ajan. Mulla nyt hormonikierukka,ei ole juurikaan auttanut.
leikkauksen tai tähystyksen perään,ainakin hetkeksi helpottaa kivut. Särkylääkkeillähän tätä yleensä hoidetaan. Onko sulle ehdotettu hormonihoitoja? Mulle tehtiin valevaihdevuodet,helpottihan se,mutta karseat sivuvaikutukset. Ja raskaus auttaa raskauden ajan. Mulla nyt hormonikierukka,ei ole juurikaan auttanut.
Kyselin endosta, niin puhaltelee vain ja kirjottaa lisää reseptiä. Täytyy yrittää työpaikkalekurin kautta.. kohta on mahahaava,kun joka päivä joudun kiskomaan kovia särkylääkkeitä. Nyt alkoi ovulaatio ja edelleen menkat.. siis kivuille ei mitään helpotusta tässä kuussa tiedossa. Alan olla jo ihmisenä niin sietämätön, kun jatkuvat säryt ja kivut saa hulluksi ja väsyneeksi.
Kyselin endosta, niin puhaltelee vain ja kirjottaa lisää reseptiä. Täytyy yrittää työpaikkalekurin kautta.. kohta on mahahaava,kun joka päivä joudun kiskomaan kovia särkylääkkeitä. Nyt alkoi ovulaatio ja edelleen menkat.. siis kivuille ei mitään helpotusta tässä kuussa tiedossa. Alan olla jo ihmisenä niin sietämätön, kun jatkuvat säryt ja kivut saa hulluksi ja väsyneeksi.
eli vuodot alkoi olla jo lähinnä viikautiset tai kestokautiset endon takia. Ei kenenkään pidä tuosta kärsiä jos voi eroonkin päästä.
Nyt taas oireita paljon, tiputteluvuotoa 3 viikkoa kuukaudesta. Yhdistelmäpillerit ei käy, joten syön nyt kokeeksi Terolut 10mg/päivä jatkuvasti. En tiedä pitääkö vuodot pois/vähentääkö vai mitä, aloittelin vasta.
Kohdunpoistoa eivät oikein tässä vaiheessa suositelleet, ikää mulla 38v. Sanoivat ettei se endon kans ole ihan simppeli juttu kun niitä kiinnikkeitä voi joutua irrottelemaan vähän pitemmän kaavan mukaan. Eli yritetään selvitä muuten.
Mulla on endoa emättimen ja peräsuolen välissä, kohdun kannakkeissa, kohdun pinnoilla, sitä on poistettu myös virtsarakon päältä jne. Eli varsin laajalle oli levinnut jo tuolloin 13 sitten kun leikeltiin.
Onko kukaan teistä syönyt Terolut 10mg/päivässä jatkuvana hoitona endoon? Vai olenko ainoa jolle tätä määrättiin?
Primolut ei toiminut, olen ihan raivohullu kun syön niitä, joten oli pakko lopettaa.
En ottanut, mulla on vieläpä myooma kohdussa joka vuotelee. Joten pelkään että se kierukka siellä vaan pahentaisi tilannetta.
t. 10
mutta jos se kasvaa emättimeen tai peräsuoleen niin kyllä se gynekologisessa tutkimuksessa näkyy / tuntuu. Ja anamneesista voi päätellä paljon.
No huh huh! Ei sitä endoa särkylääkkeillä hoideta!Joko leikkaus tai hormonihoito,luultavasti molemmilla..Kuukautiset pitäisi pitää mahdollisuuksien mukaan e-pillereillä poissa.Lapsen saaminen ja imetys myöskin hoitavat asiaa ja meikällä ainakin tilanne ollut leikkauksen ja lastensaannin ansiosta paljon parempi viime vuodet.
niin pääset eteenpäin tutkimuksiin/leikkauksiin.
Mulla on kipuja puolet kuukaudesta eli ovulaatiosta menkkojen loppuun. Yhdessä leikkauksessa kävin ja toista odottelen.