Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko kehtaan pyytää esiintymispalkkiota koululta?

Vierailija
05.05.2011 |

Olen menossa yläkoulun teemapäivään ns. asiantuntijaksi, ja minulle sanottiin, että voin laskuttaa mitä haluan. Kun kuitenkin kyseessä on koulu, niin en kehtaa laskuttaa ihan tolkuttomia.

Minun pitäisi olla paikalla 4 tuntia, minkä lisäksi arvioin, että materiaalin ym. valmisteluun menee noin 5-6 tuntia.

Olen yrittäjä, ja normaali tuntilaskutukseni firmoille on 40 euroa, joten hinnaksi tulisi noin 400 euroa. Tätä en tietenkään kehtaa pyytää, mutta olisiko 200 e liikaa?

Erityisesti kaipaan kommentteja muilta samantapaisia töitä tekeviltä sekä opeilta. Muutkin saa vastata tietysti, mutta muistakaa, että minä yrittäjänä maksan tuloistani aika kovat verot ja eläkemaksut, eli palkkiosta jää käteen vain noin puolet.

Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen tätä vähän niin kuin hyväntekeväisyytenä. Käyn joissain kouluissa asiantuntijana puhumassa ja vetämässä jonkun työpajan tai luennon eikä mulle kyllä makseta muuta kuin tuntiopettajan palkka noilta SIELLÄ PAIKANPÄÄLLÄ OLLEILTA TUNNEILTA. Ei siis valmisteluaikaa ollenkaan. Ja sen tuntipalkka on joku kälyinen 25 euroa, jolla siis en liikahtaisikaan, jos pyytäjänä olisi joku muu, varsinkaan kaupallinen taho. Mutta koska koulujen varat on tosiaan niin pienet ja tavallaan mun työnkuvaani kuuluu eräänlainen kansankynttilyys niin...

Vaikka ihan sama, koska mulla noi menee sivuveroprosentilla, josta ei jää käteen edes sitä puolta.

Toisaalta kannattaa sit myös ajatella niin, että ei käytä ihan niin pitkiä aikoja siihen valmisteluun, vaan soveltaa jostain vanhasta projektista.

Oman lapsen koululla kävin ilmaiseksi.

Vierailija
2/7 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tekisin hyväntekeväisyytenä, mutta ei ole varaa. Koululla vietetty aika on suoraan pois työajastani, ja koska teen lasten takia töitä n. 15 tuntia viikossa, minulla ei ole varaa luopua palkastani. Mieheni on opiskelija, eli emme kylve rahassa.

Tässä tapauksessa en voi oikein käyttää vanhoja materiaaleja, koska koululta on toivottu juuri tietynlaista esitystä ja materiaalia. Minusta on kohtuullista, että jos pyydetään esitystä tietystä aiheesta, myös valmistelusta maksetaan. Mielestäni ei ole reilua mennä koululle valmistautumatta mutisemaan, että jaaha, mitäs mää nyt kertoisin teille.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tarvitsetko aivan välttämättä tuon keikan?

Jos et, niin mä pyytäisin ihan todellisten kustannusten mukaan.

jos tarvitset, niin sitten toi 200 euroa lienee ihan järkevä hinta.

Jos taas on epäilys, että tuo saattaa poikia lisää samanlaisia keikkoja, niin kannattaa asettaa hinta sille tasolle millä sitä on valmis tekemään jatkossakin. Ylemmäksi voi olla vaikea neuvotella jos on maine kiirinyt.

Minusta asiantuntijan palkaksi 40 euroa tunti ei ole todellakaan kovin paljoa.

Mä olen yritysmaailmassa ja jos käyn jossain puhumassa (lähinnä joillain ammattikursseilla), niin kyllä mä tunnistakin laskuttaisin jotain 200-300 euroa ihan minimissään.

Vierailija
4/7 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo 50euroa/tunti eli 200 euroa ei kuulosta yhtään kohtuuttomalta, päinvastoin.

Koulua ei kiinnosta se kuinka paljon verta, hikeä ja kyyneleitä olet käyttänyt esityksen valmisteluun, he maksavat nimenomaan niistä tunneista jotka olet paikalla, joten ilmoita veloitukseksi 50euroa/tunti yht. 200euroa

Vierailija
5/7 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tarvitsetko aivan välttämättä tuon keikan?

Jos et, niin mä pyytäisin ihan todellisten kustannusten mukaan.

jos tarvitset, niin sitten toi 200 euroa lienee ihan järkevä hinta.

Jos taas on epäilys, että tuo saattaa poikia lisää samanlaisia keikkoja, niin kannattaa asettaa hinta sille tasolle millä sitä on valmis tekemään jatkossakin. Ylemmäksi voi olla vaikea neuvotella jos on maine kiirinyt.

Minusta asiantuntijan palkaksi 40 euroa tunti ei ole todellakaan kovin paljoa.

Mä olen yritysmaailmassa ja jos käyn jossain puhumassa (lähinnä joillain ammattikursseilla), niin kyllä mä tunnistakin laskuttaisin jotain 200-300 euroa ihan minimissään.

Minulla on töitä muutenkin enemmän kuin pystyn tekemään, ja varmasti olisi ollut kannattavinta ottaa joku keikka, josta saa enemmän rahaa. Mutta kun koululta pyydettiin, niin toki menin, koska tykkään lapsista ja muistan, miten kivaa oli kun joskus oli jotain vähän erikoisempaa tai joku ulkopuolinen asiantuntija.

Kyllä olen jatkossakin valmis menemään silloin tällöin 200 eurolla, vaikka siitä tuleekin vähän takkiin. Tietysti jos alettaisiin usein pyytää, niin en sitten tiedä... Hyvä pointti sinulla!

Munkaan mielestä mun normaali tuntilaskutus ei ole kovin suuri, tiedän monia, jotka pyytää paljon enemmän. Toisaalta mulla riittää töitä, kun en ole niin kallis.

ap

Vierailija
6/7 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo 50euroa/tunti eli 200 euroa ei kuulosta yhtään kohtuuttomalta, päinvastoin.

Koulua ei kiinnosta se kuinka paljon verta, hikeä ja kyyneleitä olet käyttänyt esityksen valmisteluun, he maksavat nimenomaan niistä tunneista jotka olet paikalla, joten ilmoita veloitukseksi 50euroa/tunti yht. 200euroa

Ehkä sitten laitan vaan erittelemättä 200 euroa, niin ei tarvitse ottaa kantaa siihen, laskutanko myös valmistelusta. Tosiasia on, että myös valmisteluaika on pois muusta työajastani. Ja kun koululta on nimenomaan toivottu tietynlaista esitystä, niin olisi hölmöä mennä valmistelematta. Olen esim. käyttänyt aikaa kuvien etsimiseen ja miettinyt juttuja, joilla oppilaitakin saisi aktivoitua (minulla on myös opettajan koulutus).

ap

Vierailija
7/7 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan varmasti asioinut rehtorin kanssa, jolla on rahoista valta päättää? Mä en ainakaan saa opettajana käyttää rahaa tai sopia yhtään mitään (puhumattakaan tuollaisista "avoimista tilauksista", sellaisia ei tee meillä edes rehtori.)

Älä suunnittele mitään ennen kuin asia varmistuu, siis summista on mustaa valkoisella.

t.Ope, joka pelkää, että joku kollega siellä nyt möhlii...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän