Antakaas vinkkiä äitienpäiväkakusta joka onnistuu tumpeloltakin.
Kommentit (15)
oli suklaakakkuresepti joka tehtiin piirasvuokaan ja sitä ei tarvinnut ees vatkailla vaan sekottaa. Ja on todella hyvää jos tykkää suklaakakusta.
tulee kun täyttää valmiin kakkupohjan. Joskus olen ostanut, kun ei ole kerennyt leipoa itse ja ihan hyviä ne on.
Mies teki viimevuonna lasten kanssa kääretorttupohjan josta leikkasivat kakkupohjat Täyttivät/koristelivat mansikoilla ja kermavaahdolla. Joten se onnistuu ihan varmasti tumpeloltakin.
kakkupohjia - ne on ihan yhtä hyviä kuin itse tehtykin, ja helppo koota. Väliin banaani ja mansikoita, vanijljavanukasta tai kermavaahtoa, mistä vaan tykkäät. Päälle kermavaahtoa ja karkkeja.
ole yhtä hyviä. Ei voi sama päivä edes puhuakaan kaupan pohjista ja esim. minun tekemistä. Ero kuin yöllä ja päivällä.
Ette kai te itse tee äitienpäiväkakkua? Se on miehen tehtävä tai lapsien, jos ovat jo siinä iässä. Minun kodissa äiti ei koskaan tehnyt itse kakkua enkä ole itsekään koskaan tehnyt! Jos mies ei osaa tehdä, niin sitten ostaa kaupasta vaikka valmiin. Äitienpäivä on äitien päivä!
ainakin ajattelin tehdä omalle äidilleni kakun.
kuin sitä kuukausitolkulla säilyvää saksalaista valmiskakunpohjaa. Kakunpohjan teko ei ole oikeasti kovin vaikeaa. Siksi en saata kuvitella syöväni vapaaehtoisesti sitä kaupan kakkupohjaa...
Kaapista kolme lasia, yhteen kananmunia, toiseen yhtä paljon jauhoja, ja kolmanteen hieman kukkupäinen sokeria. Eli käytännössä kaikkea yhtä paljon, paitsi sokeria pikkuisen enempi.
Sokeri ja kananmuna vaahdotetaan vatkaamalla, jauhoihin lisätään teelusikka leivinjauhetta ja kevyesti sekoitetaan jauhot kananmuna-sokerivaahtoon. Seos kaadetaan voideltuun ja korppujauhotettuun vuokaan (mannaryynitkin käy korppujauhon asemasta). Paistetaan keskitasolla noin 175 asteessa kunnes puutikulla kokeiltuna puutikku pysyy puhtaana. (Tulitikku käy kun ei laita sitä raapaisupäätä.. ;) )
Jos haluaa tuosta variantin, niin voi käyttää puolet jauhoista perunajauhoja, tulee pehmeämpää pohjasta. Ja keliakiasta kärsiville voi tehdä samalla reseptillä pelkästä perunajauhoista ja jättää vehnäjauhot pois.
Mut ei ole vaikea tämä.
Halutessaan voi lisätä leivontakaakaota maun mukaan jos haluaa ruskean kakkupohjan. Tai vaniljasokeria.
Ja kakun kostuttamiseen voi käyttää vaikka mitä. Maitoa, mehua, säilykeananaan omaa mehua (en laittas sitä sokerilientä), Baileysiä...
Sitä virhettä älkää tehkö että kermat pursottaisitte niistä kaupan valmiista painepursotustötteröistä - ne ei pysy vaahtona kakun päällä.
Ja äitinä voin sanoa että sen kakun ulkonäöllä ei ole minulle ainakaan mitään merkitystä - oleellisinta on se että se on rakkaudella tehty.
Mutta älä osta kaupan valmispohjaa - jos ostat kaupan kakkutuotteita osta samalla leipomon valmistama valmiskakku.
Peruspohjan tekeminen on niin helppoa, että kannattaa tehdä itse.
Vain sulatus, siinä ei kai voi epäonnistua.
Valmista kääretorttu tai kaksi makusi mukaan. Leikkaa sopivia viipaleita. Lado isolle tarjoilulautaselle vieriviereen väliin kermavaahtoa tms. ja uusi kerros viipaleita. Kuorruta tai koristele vain marjoilla tai hedelmillä... osaa tollokin tämän.
Ps. ei kannata tehdä kovin löysää täytettä kääretorttuun.
raikas ja hyvä
MARJAHYYDYKEKAKKU
n. 22 cm irtopohjavuoka
Pohja:
1 pkt dominokeksejä (sellainen 1 pötkö, nykyään paketissa yleensä 2, isompaa vuokaan enemmän)
n. 30 g margariinia sulatettuna
Murskaa piparit yleiskoneella (tai kaksinkertaisen muovipussin sisällä kaulimella ”takoen”). Sekoita piparimurut ja sula margariini.
Leikkaa irtopohjavuokaan pohjan kokoinen leivinpaperi ja laita se vuokaa. Painele piparimurska kevyesti vuoan pohjalle.
Rahkatäyte:
1 prk vispi floraa tai kuohukermaa
1 prk rahkaa
1 prk ananasmurskaa
1 dl sokeria (tai enemmän maun mukaan, maista!)
5 liivatelehteä
Laita liivatelehdet likoamaan KYLMÄÄN veteen. Vaahdota kerma. Ota ananaksesta mehu erikseen (vajaa ½ dl). Kuumenna ananasmehu mikrossa ja liota liivatteet kuumaan mehuun. Sekoita rahka, ananasmurska ja sokeri kermavaahtoon. Sekoita lopuksi joukkoon liivate +mehuseos ohuena nauhana valuttaen.
Leikkaa leivinpaperista vuoan reunan korkuinen suikale ja laita se renkaaksi vuoan reunoille. Kaada täyte vuokaa ja levitä tasaiseksi. Laita jääkaappiin min 3 tuntia, mielellään yön yli.
Marja/hedelmäpäällinen:
n. 3 dl marjoja tai esim mandariinilohkoja
n. 1 dl marjojen väristä makeaa mehua
2 liivatelehteä
Liota liivatteet. Kuumenna mehu ja liota liivatteet mehuun. Asettele marjat rahkatäytteet päälle ja lusikoi mehua marjojen joukkoon. Anna hyytyä ainakin 2 tuntia ennen tarjoilua. ÄLÄ kumoa ! Irrota vuoan reunat ja nosta kakku lautaselle.
Ette kai te itse tee äitienpäiväkakkua? Se on miehen tehtävä tai lapsien, jos ovat jo siinä iässä. Minun kodissa äiti ei koskaan tehnyt itse kakkua enkä ole itsekään koskaan tehnyt! Jos mies ei osaa tehdä, niin sitten ostaa kaupasta vaikka valmiin. Äitienpäivä on äitien päivä!
raikas ja hyvä
MARJAHYYDYKEKAKKU
n. 22 cm irtopohjavuoka
Pohja:
1 pkt dominokeksejä (sellainen 1 pötkö, nykyään paketissa yleensä 2, isompaa vuokaan enemmän)
n. 30 g margariinia sulatettunaMurskaa piparit yleiskoneella (tai kaksinkertaisen muovipussin sisällä kaulimella ”takoen”). Sekoita piparimurut ja sula margariini.
Leikkaa irtopohjavuokaan pohjan kokoinen leivinpaperi ja laita se vuokaa. Painele piparimurska kevyesti vuoan pohjalle.Rahkatäyte:
1 prk vispi floraa tai kuohukermaa
1 prk rahkaa
1 prk ananasmurskaa
1 dl sokeria (tai enemmän maun mukaan, maista!)
5 liivatelehteäLaita liivatelehdet likoamaan KYLMÄÄN veteen. Vaahdota kerma. Ota ananaksesta mehu erikseen (vajaa ½ dl). Kuumenna ananasmehu mikrossa ja liota liivatteet kuumaan mehuun. Sekoita rahka, ananasmurska ja sokeri kermavaahtoon. Sekoita lopuksi joukkoon liivate +mehuseos ohuena nauhana valuttaen.
Leikkaa leivinpaperista vuoan reunan korkuinen suikale ja laita se renkaaksi vuoan reunoille. Kaada täyte vuokaa ja levitä tasaiseksi. Laita jääkaappiin min 3 tuntia, mielellään yön yli.Marja/hedelmäpäällinen:
n. 3 dl marjoja tai esim mandariinilohkoja
n. 1 dl marjojen väristä makeaa mehua
2 liivatelehteäLiota liivatteet. Kuumenna mehu ja liota liivatteet mehuun. Asettele marjat rahkatäytteet päälle ja lusikoi mehua marjojen joukkoon. Anna hyytyä ainakin 2 tuntia ennen tarjoilua. ÄLÄ kumoa ! Irrota vuoan reunat ja nosta kakku lautaselle.
no kyllä mä tiedän helpompiakin kakkuja.
Tai et kyselee tumpelovinkkejä itselleen?
tai jos ei ihan tiramisu niin sen tapainen. Kun ostaa niitä savoird, vai mitä ne nyt oli keksejä, niistä saa helposti pohjan, kostuttaa tietysti ne pikaisesti kastamalla, ja alkaa koota siitä vaan kakkua. Tosin ei pelkällä kermalla saa niin jämäkkää täytettä, rahkaa/tuorejuustoa kerman sekaan, ja kun peittelee sivut, niin ihan se kakulta näyttää ja on hyvää. Pysyy koossa, parempi kun valmispohja ja säästyy pohjan paistamis ongelmalta mikä on kakunteossa se hankalin osuus.
vatkaamalla sokeri ja munat ja laittamalla sekaan jauhoja. Paisto uunissa 200 astetta.
Sitten väliin ja/tai päälle marjoja/hilloa tms ja päällimmäiseksi vaikka kermavaanhto ja koristelut.
Onnistuu tumpelommaltakin mieheltä.
kakkupohjia - ne on ihan yhtä hyviä kuin itse tehtykin, ja helppo koota. Väliin banaani ja mansikoita, vanijljavanukasta tai kermavaahtoa, mistä vaan tykkäät. Päälle kermavaahtoa ja karkkeja.