voisitteko laittaa tähän hyvän lihamurekkeen
Kommentit (10)
Laita teelusikallinen valkopippuria ja toinen paprikajauhetta. Ja tietysti suolaa. Sen tuntee kyllä koska on sopivasti. Mulla ei ole antaa mitään tarkkoja määriä.
Voit muotoilla vaon murekkeen keskelle ja laittaa siihen vaikka sieniä tai fetaa ja silputtuja oliiveja tai kokonaisia keitettyjä munia tai liotettuja luumuja. Muovaa sitten mureke umpeen.
Korppujauhot voit korvata parilla siivulla vaaleaa leipää, josta olet leikannut kuoret pois. Anna sen liota maidossa sillä aikaa kun silppuat (ja kuullotat) sipulit.
1 pussi ranskalaista sipulikeittoa (siis ne kuivat aineet)
0,5dl korppujauhoja
n.2dl nestettä (vettä, ruokakermaa, kermaviiliä, mitä haluaa)
400g jauhelihaa (naudan paistijauhelihaa)
1 muna
Ensin kuivat aineet, siihen neste, anna turvota 5min. sit liha ja muna ja sekaisin.
Saatan laittaa sekaan vielä pakastevihanneksia.. On niin helppo kun ei tarvi laittaa erikseen maustetta, kun toi sipulikeitto on aika mausteista..
paistijauheliha ei todellakaan ole tähän ohjeeseen liian kuivaa. Tulee todella maukasta, kuivuudesta tietoakaan. itse en pidä sika-naudan tai nauta-sian mausta ollenkaan.
kermaviili
1pss ranskalainen sipulikeitto
400g jauhelijaa
1muna
keitto kermaviiliin turpoamaan hetkeksi.
Joukkoon jauheliha ja muna.
4 dl kermaviiliä
2 kananmunaa
2 dl korppujauhoja
2 sipulia (itse käytän sellaista pakastesipulihaketta 1 pss)
2 tl suolaa
maustepippuria
2 tl paprikajauhetta
800 g naudanjauhelihaa
Sekoita kermaviilin joukkoon kananmunat ja korppujauhot, jätä seos turpoamaan
hetkeksi.
Hienonna sipuli. halutessasi paista pikku hetken paistinpannulla.(Itse laitan
sen pakastesipulipussin kulhoon, päälle loraus öljyä ja mikroon n. 2
minuuutiksi, niin sipulit pehmenevät sopivasti)
Lisää turvonneen korppujauhon joukkoon mausteet, sipuli ja jauheliha.Sekoita
tasaiseksi taikinaksi.
Laita uunivuokaan.
Paista mureke 180-200 asteessa uunissa keskitasolla n.60-70 min.
Eli kovin paljoa ei maustaa tarvitse?
Mausteita ei tarvitse paljon ja murekkeessa tulee todella mehevää, kun laittaa uunivuokaan. Nesteet eivät pääse karkuun. Itse käytän sellaista pyöreää posliinivuokaa.
400 g jauhelihaa tai sika-nautaa (paistijauheliha on liian kuivaa?
1 muna
2dl maitoa
noin 1 dl korppujauhoja
1 pilkottu sipuli (voi myös paistaa ennen kuin laittaa lihan sekaan)
yhdistä maito ja korppujauho
sekoita ainekset ja vatkaa niin ettei tartu vadin reunoihin.
Kastele kädet ja muokkaa murekkeen malliseksi käsilläsi. Laita uuniin. Helppoa ja hyvää. Jos haluat niin voit murekkeen sekaan sekottaa jonkin verran, vaikka puoli pussia, sekavihanneksi.
Korppujauhon ja sipulin sijasta voi laittaa puoli pussia sipulikeittoa - sellainen kuivamuonapussi. Siitä tulee vähän eri makuista, mutta siitäkin tulee hyvää. Saa vähän vaihtelua.