Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko mulla reuma vai olenko vaan luulotautinen

Vierailija
03.05.2011 |

En ole kovin kipeä. Kun sisarellani puhkesi reuma, hän ei päässyt kotiinsa, kun ei kivuilta saanut avaintä käännettyä ovessa. Minä en ole niin kipeä. Minä pystyn tekemään mitä vaan. Mutta se tekeminen sattuu tai on ainakin epämiellyttävää.

Käteni ovat aamuisin usein turvoksissa. Pahimmillaan turvotus on rystysissä. Rystyset ovat myös kipeät, joskus myös ranteet, etenkin sen jläkeen kun ovat saaneet edellisenä päivänä vähän kylmää. Ne "sormien pienet nivelet" joisat reumaoireissa yleensä puhutaan, eivät ole kipeät. Kipu on myös kokoaikaista, tuntuu myös levossa, eikä vain liikuttaessa, joskin liikuttaminen pahentaa sitä. Mutta edelleen, ei niin kipeä, että en pystyisi tekemään melkein mitä vaan, vaan ainoastaan tekeminen sattuu.

Jaloissa myös. PÄkiät ovat kipeät, varsinkin aamuisin, mutta esim. nyt tunnen päkiäkivun kävellessä ihan selvästi vaikka on jo iltapäivä ja vaikka mulla on matalat ballerinat jalassa. Korkkareista jouduin luopumaan vuosi sitten, niitä ei jalat enää kestä. Joskus on myös polvet kipeät, nytkin, mutta usein ei.

Kivut voivat mennä pois jopa pariksi viikoksi. Sitten ne tulevat taas.

Sukualttius on, sisarella on reuma ja äidillä poikkeuksellisen nuorena tullut nivelrikko.

Onko tämä reumaa vai luulotautia vai vain huonoa kuntoa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nimenomaan nivelreumaa. Oletko käynyt lääkärissä? On yleinen luulo, että nivelreuma etenisi jotenkin tietyssä järjestyksessä, tiettyihin niveliin tms., mutta kyllä se voi hillua ihan randomina. Periaatteessahan nivelreuma on pitkittynyt moniniveltulehdus, joka sinulla kuulostaisi olevan; päkiät, rystyset.

Kuulostaa kovin tutulta, miten itse sairastuin. Päkiät nimenomaan olivat kipeät, ja varsinkin aamuisin. Koroilla en myöskään pysty kävelemään. Samaten en ollut niin kipeä, etten olisi voinut toimia, mutta jatkuva särky ja kolotus oli silti seurana. Aamut olivat pahimpia, ja lepokipu kuulostaa myös kovin taudinmukaiselta.

Ballerinat EIVÄT myöskään ole hyvät kengät nivelreumaatikolle, vaikka ovatkin matalat. Tarvitset vahvan tuen jaloille, et lärpyköitä ballerinoja. Paras olisi, jos saat jalkasi mukaan tehdyn pohjallisen (kysy maksaria lääkäristä), joka tukee nimenomaan sinun jalkaasi sille parhaassa asennossa.

Sinuna menisin kipin kapin lääkärille oireineni, vielä kun sukurasitettakin on. Nivelreuma kuulostaa kyllä kurjalta, mutta ei se nykyaikana ole enää sama juttu, kuin aiemmin. Siihen on hyvät lääkkeet. Tsemii! :)

Vierailija
2/8 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on reuma, on reuma. Mitä se lääkäri asialle voi? Ne lääkkeet ovat kai ihan hirveitä myrkkyjä ja ainakin mitä sisareni on kertonut (vaikka harvoin haluaa puhua koko asiasta) eivät edes tehoa. Tehoaako ne muilla?

Miten lääkäri toteaa reuman? Jos varaan lääkäriajan ja sit just silloin onkin parempi päivä, jolloin ei ole turvotusta ja kipuja niin näkeekö lääkäri reuman jostain?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se näkyy röntgenkuvissa. Nivelreuma on (?) ilmeisesti myös etenevää sorttia ja niveliä tuhoavaa eli siinä mielessä lääkitys on perusteltua: hidastaa nivelien tuhoutumista.

Tosiaan, varmuutta ei ole, mutta äitini nivelreumassa näin.

Vierailija
4/8 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei siskollas auta lääkkeet, ei ole sanottua, että sinullakaan ei auttaisi. Mun isällä oli reuma ja kyllä sen kannatti lääkkeitä syödä. Se tulehdus siellä nivelessä lopulta tuhoaa sen nivelen. Lääkkeiden olisi tarkoitus parantaa tätä tulehdusta ja siten siis estää nivelien tuhoutuminen. Uusia niveliä tietty saa, mutta ei nyt sentään sorminiveliä ja jokainen leikkaus on aika iso riesa. Ja se lääkitys olisi parasta aloittaa mahdollisimman aikaisin eikä niin kuin siskosi tapauksessa mennä sitten vasta lääkäriin, kun isot tuhot on jo tapahtuneet. Ei se tuhoutunut nivel niillä lääkkeillä korjaannu.

Vierailija
5/8 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin reuma puhkesi kunnolla ja alkoi aggressiiviseksi. Lääkityksellä kortisoni, salazopyrin, oxiklorin, solunsalpaajat saatiin muutamassa vuodessa remissioon. Nyt lääkityksenä enää salazopyrin ja oxiklorin. Joku tulehduskipulääke on myös päivittäisessä käytössä ollut koko ajan.

Ennen kunnollista puhkeamista oli oxiklorin käytössä, kun labrat oli jo positiiviset.

Vierailija
6/8 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on reuma, on reuma. Mitä se lääkäri asialle voi? Ne lääkkeet ovat kai ihan hirveitä myrkkyjä ja ainakin mitä sisareni on kertonut (vaikka harvoin haluaa puhua koko asiasta) eivät edes tehoa. Tehoaako ne muilla? Miten lääkäri toteaa reuman? Jos varaan lääkäriajan ja sit just silloin onkin parempi päivä, jolloin ei ole turvotusta ja kipuja niin näkeekö lääkäri reuman jostain? ap

Jos on reuma, on reuma. Mutta se ei tarkoita sitä, että siitä pitäisi kärsiä. Joillain tilanne voi olla sellainen, että lääkitystä pitää vaihdella moneenkin otteeseen, ennen kuin löytyy sopiva vaikuttava aina/annostus, mutta ihan valloillaan sen ei kannata antaa riehua! Jo kortisoni tekee paljon. Miksi ehdoin tahdoin kipuilla, kun on suuret mahdollisuudet saada tauti hanskaan! Näin mulle kävi.

Ei ne mitään "hirveitä myrkkyjä" ole; samoja vaikuttavia aineita käytetään esim. syövän hoidossa, mutta ei se sitä tarkoita, että sairastat syövän kaltaista tautia.

Lääkäri toteaa reuman lähinnä oireiden perusteella. Reumaverikokeet otetaan (ns. reumafaktori), mutta se ei välttämättä ole kuitenkaan koholla, joten se yksin ei kerro totuutta.

Varaa ihmeessä aika vaikka olisi kuinka paljon parempi päivä! Ei sillä hetkellä tarvitse olla kuolonkankea; riittää, että sinulla on joku käsitys aikamääreistä ja osaat sanallisesti kuvailla kipujasi; voit vaikka kirjata ne etukäteen ylös. Koska alkanut, mistä nivelistä, milloin rauhoittunut/siirtynyt muihin niveliin tms. Tästä on suuri apu taudin diagnosoinnissa!

Sinänsä siis reumaa ei välttämättä voi "nähdä" mistään. Röntgenissä se ei näy, ennen kuin on aiheuttanut tuhojaan; niin pitkään sinun ei kannata odottaa... Turvotus näkyy tietysti paljain silmin, mutta sekään ei ole mikään välttämätön oire, että lääkäri ottaisi sinut tosissaan.

Itse olen sairastanut nivelreumaa lähes 10 vuotta, eikä minulla näy ONNEKSI vielä röntgenissä mitään muutoksia. Eikä nykyaikana välttämättä koskaan tule näkymäänkään, kun lääkkeet ovat tosiaan sen verran hyvät, että muutoksia ei välttämättä tarvitse tapahtua.

Pyydän, mene lääkäriin. Älä anna siskosi kokemusten lannistaa sinua. Kyseessä on todellakin aktiivinen TULEHDUS, jota kannattaa hoitaa! Kaikki muu on aivan järjetöntä.

Ensimmäinen vastaaja

Vierailija
7/8 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri muuttanut joten paikalliseen arvauskeskukseen tai"oma"lääkäriin ei ole suhdetta. Voiko työterveydessä tutkia tällaista vai onko siitä ongelmia luvassa tulevaisuudessa? Yksityisellle? Suoraan erikoislääkärille?

Vierailija
8/8 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ihan työterveyden kautta lähdin aikanaan selvittelemään. Pari käyntiä siellä ja aika pian sain lähetteen reumatologialle.

Hyvähän se on työterveydessäkin olla perillä sairaudesta. Toki voit varata suoraan aikaa yksityislääkärillekin, jos lompakko kestää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme