En jaksa enää - valehteleva ekaluokkalainen!
Ekaluokkalainen on jäänyt nyt monta kertaa kiinni valhetelusta, salaa kauapassa käymisestä ja karkin syömisestä salaa. Viime viikolla oli pitkät puheet asiasta, huudot ja asialliset selitykset. Rangaistuksena pelikielto, kaupassakäyntikielto, karkinsyöntikielto. Luulin jo, että homma helpottaa.
Äsken menin viemään isoveljen harrastukseen ja takasin tullessa ajattelin vilkaista lähikaupan pihalla, ettei vain siellä ole tuttua pyörää. JA olihan siellä!!! Poika oli pokkana kassalla ostamassa karkkia, ja valehteli vielä, että oli minulle ostamssa!
En tiedä enää, mitä tehdä tuon kanssa!!! Nyt annoin ehdotonta kotiarestia, ei kavareita kylää, ei menoa mihinkään muualle kuin kouluun. Kuukauden karkit on peruttu. Mitä vielä??? Miten saan sen uskomaan??? HAmpaissakin on jo reikiä, kun jatkuvasti on syönyt salaa karkkia. Auttakaa:-(
Kommentit (31)
Ekaluokkalainen ei saa ulkoilla muuta kuin omalla pihalla. Ei puhettakaan, että saisi ajella yksin pyörällään, saati mennä kaupalle. Rahaa hänellä kyllä on, mutta laittaa aina kolikot taskuistaan säästöpossuun, kun saa kotoa kaiken tarvitsemansa. Itse kärsin matalasta verensokerista ja sokkeririippuvuudesta, joten meillä saatetaan napostella muutama karkki pitkin viikkoa. Yksi karkkipäivä koettiin liian haatavaksi, sillä silloin karkista kasvoi lapselle liian suuri ja tavoiteltava juttu. Hampaatkin lapsella kunnossa, vaikka makeaa saakin useaan kertaan viikossa, ihan vähäm tosin aina kerrallaan.
Mutta vaikka lapsi ei saa kulkea omia aikojaan  missä lystää, ei ole koskaan jäänyt kiinni valehtelusta eikä varsinkaan varastelusta, kuten monet ystävänsä. Että ei voi ihan kuristakaan johtua. 
Tuntuvat olevan "karkkipäivälapsia" nämä ongelmatapaukset.
Kuulostaa kyllä kovasti sokeririippuvuudelta. Itsekin tiedän mitä se voi olla. Kannattaa katsoa ruokavalio kuntoon, tarpeeksi terveellisiä välipaloja. Ja voisiko lapselle syöttää magnesiumia ravintolisänä? Sehän auttaa makeanhimoon.
On siinäkin nimitys lapselle. Pikemminkin äiti on pikku natsi. Kohtuuttomia rangaistuksia ihan mitättömistä asioista. Kuulostaa taas ihan Tyran jutuilta Onlinellä. Musta jätesäkki soikoon.
ensin että ongelma on yleinen valehtelu, mutta siis onko ap ongelma nimenomaan tuohon karkinsyöntiin liittyvä valehtelu?
SE saa aikaan sen, että lapsi valehtelee?
Jos kaikki on säädeltyä ja kiellettyä, ja nimenomaan niin, ettei kieltoja ole kunnolla perusteltu, lapsi kapinoi turhaksi kokemiaan kieltoja vastaan valehtelemalla ja juonimalla.
Minusta nyt teillä on vakavan keskustelun paikka. Selität lapselle, että kiukkusi johtuu ennen kaikkea valehtelusta.
Miettikää, mitkä ovat olennaisia sääntöjä ja purkakaa hiukan niitä, joista voi joustaa. Esimerkiksi karkkia voisi minusta ostaa omalla rahalla siinä määrin kuin rahaa on käytössä (viikkorahaa voi rajoittaa tai tehdä niin, että ette kodin puolesta osta lainkaan karkkia, lapsen ostettava kaikki syömänsä itse) - MUTTA panette tarjolle ksylitolipurkkaa pänikän ja toivotte, että lapsi syö aina päälle purkan.
Eikä ole missään mielessä järkevää rangaista karkinsyönnistä karkkikiellolla! Jos lapsi on kertaalleen jäänyt kiinni valehtelusta, tuolla vain kannustat häntä lisävalehteluun.
Määrää konkreettisempia ja VALVOTTAVISSA OLEVIA rangaistuksia - ja pane ne valvonnan kera toimeen. Esim. et anna viikkorahaa tai panet lapsen siivomaan jotain (valvottuna).
Joten karsi sääntöjä ja VALVO rangaistuksia.
Kun rankaisen toistuvasta valehtelusta? Herkkuja meillä kyllä on saanut - karkkipäivän lisäksi saa silloin tällöin jäätelöä, mehua, limsaa. Ja joskus karkkeja vähän muullonkin kuin lauantaisin. Mutta en ensinnäkään hyväksy kaupalla lorvimista ylipäätään, enkä ilman lupaa toimimista ekaluokkalaiselta!
Eilen on keskusteltu ja lapsella oli paha mieli. Sanoin, että jos niin kovasti tekee mieli karkkia, voi sanoa mulle. Ei siis kotona koskaan marise herkkuja -saattaa joskus pyytää, mutta ei valita makeannälkää.
Niin kuin sanoin, olen itse addiktoitunut karkkeihin jo lapsena, esim. saatan muistaa monet tapahtumat sen mukaan, mitä karkkeja söin silloin. Enpä soisi lapselleni tätä. Ulkonäössä karkinhimoa ei huomaa, sillä lapsi on laiha. Mutta hampaat hirvittää. Siksi en aio sallia jatkossakaan karkinsyöntiä kuin kerran viikossa.
ap
ja karkin syönti on perusteltu noilla hampailla ja rei'illä. Että perusteet kieltoihin kyllä on.
olla, että jännitysmomenti on juuri tuo itsenäinen kaupassakäynti. Mitäs jos kokeilisit lähettää hänet kauppaan ostamaan jotain pientä puuttuvaa, jotta voisi käydä muutoinkin kaupassa.
Luulen, että tuo poikasi on tosi älykäs ja hienoa, että hän ymmärtää rahanarvon ja on oma-aloitteinen. Veljeni oli samanlainen, valehteli näistä asioista, mutta oli myöskin erittäin rahatietoinen. Nyt hän on toimitusjohtaja :)
rankaiseminen ole liian tiukkaa. Vaan tiukkaa on minun mielestäni aihe kokonaisuudessaan. Lapsen on ilmiselvästi vaikea pitää lupauksiaan karkin syömisen suhteen, ja tulet rankaisemaan häntä jatkossakin samaa malliin.
Siis toisin sanoin: sinun pitää miettiä, mitkä asiat ovat lapsenkasvatuksessa yleensäkin tärkeitä. Kaikki asiat eivät voi olla tärkeitä, muuten vietät koko elämäsi nalkuttamalla. Joitain asioita on katsottava läpi sormien.
Jos lapsi varastaa kaupasta, niin siitä pitää nalkuttaa. Jos lapsi valehtelee, niin kyllä siitä pitää nalkuttaa - mutta mieti, mitkä ovat niitä tärkeitä asioita, joista ei saa valehdella. Jos lapsi syö karkkia useammin - niin onko se riittävää nalkutuksen aiheeksi? Minusta ei. 
Ikäkauteen kuuluvaa, siis normaalia. Lapsi valehtelee esim. koska hän pelkää rangaistusta, lapsi valehtelee, koska hän haluaa olla hyväksytty, hän puolustautuu, suojelee itseään etc...
Sinun on ymmärettävä valehtelu ilmiönä, mitä se on ja miksi me valehtelemme. Valkoinen valhe lipsahtaa aikuisten suusta hyvin herkästi.
Lapsi ei ole kehittynyt ja hänellä ei ole elämänkokemusta riittävästi ymmärtäkseen asiaa. Jos kysyt lapselta miksi toimit näin? Vastaus on "en tiedä" lapsella ei ole kykyä selittää.
Ei hänellä ole kykyä selittää sisäistä maailmaansa.
Minä lupaan että lapsesi ei valehtele pahuuttaan tai ilkeyttään tuottaakseen sinulle mielipahaa.
rankaiseminen ole liian tiukkaa. Vaan tiukkaa on minun mielestäni aihe kokonaisuudessaan. Lapsen on ilmiselvästi vaikea pitää lupauksiaan karkin syömisen suhteen, ja tulet rankaisemaan häntä jatkossakin samaa malliin. Siis toisin sanoin: sinun pitää miettiä, mitkä asiat ovat lapsenkasvatuksessa yleensäkin tärkeitä. Kaikki asiat eivät voi olla tärkeitä, muuten vietät koko elämäsi nalkuttamalla. Joitain asioita on katsottava läpi sormien. Jos lapsi varastaa kaupasta, niin siitä pitää nalkuttaa. Jos lapsi valehtelee, niin kyllä siitä pitää nalkuttaa - mutta mieti, mitkä ovat niitä tärkeitä asioita, joista ei saa valehdella. Jos lapsi syö karkkia useammin - niin onko se riittävää nalkutuksen aiheeksi? Minusta ei.
samoilla linjoilla, tässä tehdään nyt karkinsyönnistä muutenkin ihan liian jännittävää, kun se on noin kiellettyä. Omasta kokemuksestani ne lapset syövät eniten karkkia, joiden vanhemmilla on siihen negatiivinen suhtautuminen. Kun saa syödä karkkia se himo ja viehätys kuluu. Meidänkin lapsista se, joka eniten karkkia söi ja etsi palautuspulloja saadakseen vielä lisää, on ilmeisesti kiintiönsä syönyt. Nyt 16v:nä ei enää maistu.
Valehtelu on ikavää, mutta tässä on kyse VAIN karkista. Tunnetko aikuista miestä, joka mättää aamust ailtaa karkkia? Tuskinpa, tämäkin on vain yksi vaihe, joka tulee jäämään historiaan. Karkista valehtelu ei tule tekemään lapsestasi moraalitonta valehtelijaa. Suhteellisuudentajua kehiin. Voit myös kertoa, että hampaiden poraaminen sattuu. Kannattaa ainakin hoitaa hampaansa hyvin, jos syö paljon nameja.
vie lääkäriin ja tutki onko diabetes tms. mitä ruokaa syö, miksi on himo makeaan? vaihda ruokavaliota radikaalisti. ei mitään valmisherkkuja, koskaan.
älä anna rahaa!
lapsenakin ollut tosi kova himo karkkeihin, joten ymmrään kyllä, milta lapsesta tuntuu. Mutta en koskaan pystynyt valhtelemaan kotona edes karkkien takia. Aina olin rehellinen tai tuli heti huono omatunto.
Jos ei viikkorahojen käytössä noudateta sovittuja pelisääntöjä, ei viikkorahoja makseta! Minä antaisin viikkorahat pois -rangaistuksen ihan jo valehtelusta.
Ja ei kai ekaluokkalaisella muutenkaan viikkoraha ole sellainen, että siitä riittäisi useamman kerran viikossa karkkirahaa? 
esim. kirjoittelemalla isomummille ja synttärilahjaksi. Ei saa viikkorahaa. Joskus sai rahaa esiml tiskauksesta (kesällä). Viime viikolla jäi kiinni siitä, että oli vienyt pulloja kauppaan. Nyt loput rahat on otettu pois.
Vai varastaako karkit? Vai mistä ihmeestä ne rahat tulee noin nuorelle?
ole tuo rahankäyttö, vaan se, että valehtelee ja jatkuvasti tekee kieltoja vastaan! Kaupassa käyntiä ei ole hirmu kauan jatkunut, ja rahat on nyt käytetty ennen kuin tajusin asian, mutta sitä ennen on kotona syönyt ilman lupaa karkkia ja muita herkkuja ilman lupaa,
Ap
karkkikielto kuitenkin suht lyhyenä, eli ei lisärangaistusta siihen. Jos karkinhimo on noin kova, että menee salaa ostamaan, niin siihen epämääräisen pituinen karkittomuus voi vaan tuoda lisämotivaatiota mennä salaa hakemaan niitä itse.
Kannattaa silti muistaa, että makeanhimo on joillakin vahvempi kuin toisilla. En tarkoita sitä, etteikö poika olisi toiminut täysin väärin, vaan sitä, että kannattaa rangaistuksissa keskittyä pojan tekemisiin eikä siihen makeanhimoon itseensä, koska noista ensimmäiselle poika voi tehdä jotain, mutta makeanhimoa ei saa varmasti itsestään pois. 
Lapsi ei luota vanhempaansa ja pelkää. Itse lähtisin purkamaan tätä kierrettä niin että sovittais yhdessä mentävän ruuan jälkeen ostoksille. Yhdessä ostamaan herkkua niin pystyisi vähän vaikuttamaan laatuunkin, vaikka jätskiin, rusinoihin että karkin määrä vähenisi.Ja saisi sen luottamuksen palaamaan. Teille tulee ongelmia jos asioita aletaan salata jo näin pienenä.
En usko että hampaissa reikiä karkin syönnistä. Toisille vaan tulee.