Pitääkö mun leikkiä mun lasten kanssa????
En oikeasti jaksa/halua leikkiä lasteni (3v ja 1,5v) kanssa. Tottakai olen läsnä, juttelen, välillä painitaan, luetaan kirjaa jne jne., mutta en "osaa" vaan istua lattialle ja leikkiä barbeilla tai legoilla tms.
Onko se huono asia? Lapset, varsinkin isompi, leikkii tosi itsenäisesti, mutta pyytää välillä minua mukaan, ja kieltäydyn useimmiten. Tuntuu välillä pahalta, mutta leikkiminen on minulle jotenkin vaikeata, ja tuntuu ajanhaaskaukselta kun olisi kotitöitä tehtävänä.
Kommentit (27)
Nyt olikin puhe LEIKKIMIESTÄ!!
Juuri siitä et istut lattialla ja leikit.
Askartelut, laulut ja lukemiset tehdään yhdessä, mutta leikit ovat lasten juttu.
Hän siis selvästi kaipaa teitä mukaan leikkiin, koska tuo leikin teidän luoksenne. Mutta teitä ei vaan voi leikkiminen vähempää kiinnostaa, joten lapsi saa leikkiä yksinään siinä sohvalla, kun te keskitytte toisiinne tai televisioon. Eihän aikuinen nyt missään tapauksessa voi laskeutua lapsen tasolle, saati sitten alentua leikkimään!
luen, askartelen, vien elokuviin, leikkipuistoihin, harrastuksiin, näyttelyihin, sirkukseen, tivoliin, mökille, käydään teatterissa ja tehdään kaikenlaista muuta mukavaa yhdessä paitsi leikitään. Kokoan hänen kanssaan isoja legoja (ei vielä itse osaa esim. lego city juttuja) mutta en leiki niillä. Meillä 5v lapsi ja hänellä on paljon pihakavereita jotka käy meillä leikkimässä. Muuten on 3 tuntia päivässä hoidossa. Mies leikkii joskus jotain autoleikkeja tms.mutta usein lapsi leikkii meidän vieressä sohvalla tms. Harvoin siellä hänen huonenn lattialla meistä kumpikaan konttaa.
Sinäpä sen sanoit:) Kunpa olisin ymmärtänyt tuon!
Eli tottakai lapsi kaipaa meitä leikkeihin, mutta ymmärrätkö että minä en äitinä ole automaatttisesti lapsen leikkikaveri?? Hänellä on omat leikkikaverinsa sitä varten.
Meitä ei tosiaan leikkiminen kiinnosta ja jos lapsen ehdoilla mennään niin minähän en muuta tekisikään kuin istuisi lastenhuoneessa leikkimässä.
Kyllä vanhemmalla on oikeus olla leikkimättä ja niinkuin kerroin, lapsen kanssa leikkii kyllä kaverit mutta ei lasta tarvitse jatkuvasti viihdyttää lapsen ehdoilla. Meilläkin on ainoa lapsi ja mielestäni on ihan hyvä että oppii leikkimään myös omia leikkejä.
Ollaan kuitenkin jatkuvasti läsnä, voidaan aloittaa leikki kertomalla mitä voisit leikkiä tms. Ollaan vieressä mukana vaikkei varsinaisesti leikitä.
En lapsen jälkeen ole muuttunut miksikään 24/7 lapsen leikkikaveriksi, minulla on kotona myös muuta puuhaa ja lapsi pyörii siinä mukana.
Jari Sinkkosen sanoin; Lapsen pitää olla perheen keskipisteessä, ei keskipisteenä.
Sun lapsethan ovat sun itsesi sun omasta tahdostasi tehtyjä lapsia ja sun täytyy sun lapsistasi myös huolta pitää. Sun lapsille voi tulla sun takia muuten oireita, joita sun voi olla vaikea kestää. Sun täytyy nyt vaan opetella sun lapsia katsomaan ihan eritavalla.
aiemmin että tehdään yhdessä??
Minä pidän huolta lapsestani ja hyvää huolta pidänkin. Teemme kaikenlaista yhdessä ja viihdyn lapseni kanssa hyvin.
Minua leikkimisessä ei haittaa mikään, en vain ole leikkivää tyyppiä. Olen kuitenkin askartelevaa, lukevaa, laulavaa, puuhakirjailevaa tyyppiä. Tykkään opettaa lapselle uusia taitoja, käymme luistelemassa, hiihtämässä, pulkkamäessä. Kesällä ja talvellakin käymme paljon uimassa, tällä hetkellä lapsi käy uimakoulussa.
Teemme kaikenlaista kivaa yhdessä ja uskallan jopa väittää että paljon enemmän kuin jotkut muut äidit. Olen kiinnsotunut lapseni kasvusta ja kehityksestä ja otan selvää eri kehitysvaiheista jotta osaan tukea niitä oikein.
Teemme yhdessä kotitöitä, leivomme, siivoamme, laitamme pyykkejä. Teemme yhdessä puutarhatöitä. Ja kaikke sitä mitä jo aimmessa viestissä mainitsin.
Mutta en leiki. Se että lapsi saisi jotian oireita tai traumoja tai ei kasvaisi normaaliksi aikuiseksi tämän vuoksi on hullu ajatuskin! Lapsella on leikkiä varten joka päivä leikkikavereita piha täynnä.
Ihan mielenkiinnosta, mitäköhän OIREITA mun lapselle voi tullajoita mun olis vaikea kestää??
luen, askartelen, vien elokuviin, leikkipuistoihin, harrastuksiin, näyttelyihin, sirkukseen, tivoliin, mökille, käydään teatterissa ja tehdään kaikenlaista muuta mukavaa yhdessä paitsi leikitään. Kokoan hänen kanssaan isoja legoja (ei vielä itse osaa esim. lego city juttuja) mutta en leiki niillä.
Meillä 5v lapsi ja hänellä on paljon pihakavereita jotka käy meillä leikkimässä. Muuten on 3 tuntia päivässä hoidossa.
Mies leikkii joskus jotain autoleikkeja tms.mutta usein lapsi leikkii meidän vieressä sohvalla tms. Harvoin siellä hänen huonenn lattialla meistä kumpikaan konttaa.