Pikimusta luomi iholla...
Mulla on paljon luomia, inhottavaa, monta on poistetukkin koska ovat olleet hankalassa paikassa. Väriltään mun luomet ovat vaalean ja tumman rukseita, mutta nyt mahaan on ilmestynyt pienen pieni piste joka on MUSTA??? Pitäskö käydä näyttääs lääkärille vai onks mustiaki luomia?
Kommentit (7)
Jo vuosien ajan kyljessä sellainen n. 3mm aivan musta luomi, en ole ajatellut sitä sen tarkemmin ja olen vain antanut sen olla siinä niinkuin muidenkin luomien.
käsissä kaksi semmosta parin millin kokoista aivan mustaa luomea... Välillä oon pohtinut, että pitäskö ne lekurille vilauttaa, mutta enpä oo muistanut. Eikä ne oo miksikään muuttuneet parin vuoden sisään, joten ei kai ne sit kauheen vaarallisia voi olla... Vaaleampia luomia mullakin on vaikka muille jakaa (sukuvika).
polvessa n. 3 mm pikimusta luomi, ja olen käynyt näyttämässä sitä (mulla satoja luomia muutenkin), käskettiin vaan seurailla. Ei ole kasvanut näinä vuosina eikä siihen ole tullut ympärille sellaista "rengasta".
Jos olet pk-seudulta, Bulevardilla on Syöpäsäätiön klinikka, sieltä voi varata sairaanhoitajalta ajan, joka tarkastaa kaikki sun luomet. Heillä vuosien kokemus ja ilmaista on tämä. Suosittelen.
Samaisella klinikalla plastiikkakirurgi poisti multa kasvoista erittäin näkyvällä paikalla olleen luomen, joka oli siis nenän pielessä, ja aina kun oli nuha, se ärsyyntyi ja tuli kipeäksi niistämisestä. Arpea ei näy yhtään.
Luomessa on huolestuttavaa, jos se on a) epasymmetrinen, eli puolet ovat erilaiset, b) sen reuna on epatasainen, c) siina on luomensisaisia varivaihteluja, d) se on alkanut muuttua, ja/tai d) se kesii tai vuotaa verta (ilman ulkoista arsytysta), tai on kivulias. Sinansa siis minkaan tietyn varinen luomi ei ole vaarallinen, mutta ainahan sita voi mielenrauhakseen laakarille nayttaa,
Käyppä näyttämässä esim. lääkärille tai syöpäjärjestöjen sairaanhoitajille. Näin keväisin syöpäjärjestöissä on erityisiä luomihuolipäiviä, joihin on helppo mennä.
Jos luomet mietityttää, kannattaa niitä käydä tarkastuttamassa, joten tulee mielenrauha asiata.
Se oli ihan symmetrinen ja tasareunainen, tasaisen värinen, ei kesinyt, vuotanut eikä ollut kipeä, mutta se kasvoi nopeasti ja kutisi. Se kasvoi pienestä pisteestä puolisenttiseksi muutamassa kuukaudessa ja kutina vei yöunetkin.
mustasta vaaleanruskeaan. Osan olen kyllä poistattanutkin minäkin. Käy näyttämässä niin saat mielenrauhan :)