Olenko juntti kun mielestäni suomalaisen ei tarvitse osata englantia eikä puhua sitä Suomessa?
Itse ymmärrän englantia, mutten puhu sitä eikä ole tarkoitusta opetellakaan.
Jos joku puhuttelee minua Suomessa englanniksi, vastaan suomeksi, ymmärsi puhuttelija tai ei.
Kommentit (60)
Junttiuden huippu on, että vastaisit suomeksi riippumatta siitä, ymmärtääkö kuulija. Huh huh...
puhutaan muuta kieltä kuin englantia pääkielenä, niin millä kielellä kontaktoit ko maan asukkaita ja
palveluhenkilökuntaa. Yritätkö puhua englantia? Millä kielellä he vastaavat? Puhutko Virossa ja Ruotissa suomea viroa ja ruotsia vai englantia. Vai etkö käy koskaan Suomen ulkopuolella.
Ymmärrän kyllä yleensä jos joku kysyy jotain englanniksi, mutta vastaan suomeksi, koska Suomessa ollaan.
Ruotsissa ja Virossa pärjää elekielellä jos laivasta poistuu.
Ymmärrän kyllä yleensä jos joku kysyy jotain englanniksi, mutta vastaan suomeksi, koska Suomessa ollaan.
kun eihän se toinen ymmärrä, jos englanniksi kerran sulta kysyy.
jos sinulla ei ole ulkomaisia ystäviä, et tarvitse kieltä työssäsi tai harrastuksissasi etkä halua matkustaa koskaan mihinkään.
On kyllä vähän junttia vastata suomeksi ihmiselle joka puhuu sinulle englantia, mutta mitäpä muutakaan voit, jos et kerran osaa.
Elinpiirisi taitaa olla aika rajoittunut.
Kuvaamasi käytös (vastaat suomeksi toisen keskustelijan kielitaidosta välittämättä) on epäkohteliasta ja itsekeskeistä ja se on minun mielestäni junttia.
Et taida itse matkustella (vai opetteletko aina kohdemaan kielen asioimista varten)?
Kuvaamasi käytös (vastaat suomeksi toisen keskustelijan kielitaidosta välittämättä) on epäkohteliasta ja itsekeskeistä ja se on minun mielestäni junttia.
voinko auttaa, tiuskaisin sille että NO ja jatkoin matkaani.
Et esim. pysty opiskelemaan monta ainetta. Englannin sujuva taito kuuluu tänä päivänä yleissivistykseen. Miten olet voinut koulussa missata sen...? Minun kouluaikanani jokainen joutui lukemaan sitä vähintään 7 vuotta. Vai etkö vaan oppinut?
Kerran yksi japsituristi kysyi englanniksi että voinko auttaa, tiuskaisin sille että NO ja jatkoin matkaani.
Kuulostaa ihan yhtä empaattiselta.
niin kyllä, olet juntti.
Oletko ollut koskaan töissä? Vai aina kotona? Ja koulujakaan et ole tainnut käydä?
Ei Suomessa ihmisen tarvitse osata englantia eikä moni vanhempi osaakaan. Jos tuo on joku mittari niin Englannissa asuu pelkkiä juntteja. Itse asun Englannissa ja nää ei osaa vieraita kieliä lainkaan, ei edes koulutetut ihmiset.
Mutta sanotaan, että asenteesi on erittäin poikkeuksellinen. Itse voin aivan käsi sydämellä sanoa, että ilman kielitaitoa olisin jäänyt paitsi valtavan monesta hienosta kokemuksesta. Kielitaito on myös ollut pelkkää plussaa esim. työpaikkaa haettaessa.
Suomeksi vastaaminen vieraskieliselle on kyllä melkoisen töykeää. Voisithan vain opetella sanomaan englanniksi "anteeksi, en puhu englantia" ja vastata sillä.
Ei Suomessa ihmisen tarvitse osata englantia eikä moni vanhempi osaakaan. Jos tuo on joku mittari niin Englannissa asuu pelkkiä juntteja. Itse asun Englannissa ja nää ei osaa vieraita kieliä lainkaan, ei edes koulutetut ihmiset.
siitä, osaako kieliä vai ei, vaan siitä, miten suhtautuu kielten osaamiseen.
Mun mielestä monissa englanninkielisissä maissa se suhtautuminen onkin tosi junttia, semmoista, että ei me tarvita, kun puhutaan englantia.
Eikös muuten Britanniassa opiskella usein ranskaa koulussa? Tunnen aika monta brittia, jotka ovat sitä opiskelleet, mutta kukaan ei puhu sanaakaan...
Et esim. pysty opiskelemaan monta ainetta. Englannin sujuva taito kuuluu tänä päivänä yleissivistykseen. Miten olet voinut koulussa missata sen...? Minun kouluaikanani jokainen joutui lukemaan sitä vähintään 7 vuotta. Vai etkö vaan oppinut?
Englanti on kieli muiden joukossa. 70% maailman väestä ei osaa sitä. Jos tykkää enemmän jostain musta kielestä, on täysin fiksua opetella sitä mistä pitää enemmän.
Itse en haluaisi olla edesauttamassa englannin kielen vallan kasvua. Puhunkin sitä tahallani huonosti ja kirjoitan vielä huonommin.
Mielestäni ok olla osaamatta tai puhumatta englantia Suomessa. Ei voi odottaa että kaikkialla maailmassa puhuttaisiin englantia. En ymmärrä kommentteja mitä tähän kysymykseen on tullut.
ja britit ja amerikkalaiset voivat olla juntteja kun eivät puhu vieraita kieliä, mutta sepä ei heitä juuri heilauta suuntaan eikä toiseen, koska he puhuvat ENGLANTIA. Doh.
varmaan ap:stä junttia tee, vaan tuo töykeä käytös ja asenne. - Se, että vastaa ulkomaalaiselle suomeksi, vaikka tietää, ettei tämä ymmärrä kieltä on EPÄKOHTELIASTA ja epäkohteliaisuus on junttia. Ei se, osaako kysyjän puhumaa kieltä vai ei.
Mun mielestä kaikki, joiden mielestä vieraiden kielten opetteleminen on turhaa, ovat juntteja ihan kansallisuuteen katsomatta.
Olispa elämä köyhää, jos ei osais muita kieliä-