Miten välttyä maksamasta oman vanhempansa hautajaisia jos itsekin rahaton?
Enkä myöskään perunkirjoituksia tai asunnon tyhjennyksiä maksa.
Kommentit (16)
Meillä kunta maksoi normi hautaamisen ja tuhkan laskemisen yhteishautaan.
Kävimme siivoamassa asunnosta kaiken henkilökohtaisen tavaran, vaatteet ja astiat. Isot kalusteet saimme autottomina jättää asuntoon ja kunta raijasi ne kiertoon tai hävitykseen.
Peerunkirja piti toimittaa verotoimistoon 3 kuukauden kuluessa, aika simppeli homma koska koti-irtaimistoa lukuunottamatta ei jäljellä ollut mitään.
Minä en ole koskaan tavannut jo edesmennyttä isääni sen jälkeen kun vanhemmat erosi.Isän kuollessa lähetin jonkun tahon pyytämän paperin,virkatodistus? ja vapaamuotoisen kirjeen jossa ilmoitin etten ole oikeutettu enkä velvoitettu hänen jäämistön suhteen.Kieltäydyin mahdollisesta perinnöstä ja mahdollisista hautajais yms.kuluista.Siitä on vuosia mut sen kirjeen jälkeen en kuullut asiasta mitään.
Käy vaik kelassa kysymässä tai sosiaalivirastossa.Ilmoita ettet osallistu kuluihin.
Vai pitääkö siitä maksaa jollekin ns. ammattilaiselle?
Entä jos vainajalta jää velkoja? Mitä sitten?
hyvin yksinkertaiseen pohjaan, netistä löytyy malleja ja tietenkin vainajan, puolison ja lasten virkatodistukset liitteeksi.
kunta hoitaa varattoman ihmisen hautaamisen. halvin arkku, kukat ja kuljetukset. itse pitää maksaa ilmoitukset, muisto tilaisuus yms. ota yhteys sosiaalitoimistoon. perunkirjoitus tulee ilmaiseksi oikeus apu toimistosta kun ottaa sinne yhteyden, jos vainaja on varaton.
Hautajaiset maksetaan todellakin vainajan varoista, eikä omaisten. Jos varoja ei ole, niin siinä tapauksessa yhteiskunta = sosiaalitoimi hoitaa asian.
Perunkirjoitus on ehdottomasti tehtävä ajoissa ja asianmukaisesti, niin siinä tapauksessa perillisille ei tule mitään velvoitteita. Se merkitsee sitä, että ei ota perinnöksi yhtään mitään, sillä jo joku yksittäinen "muistoesine" saa kaikki velat kaatumaan perillisille.
Miten on mahdollista saada paljon velkaa ilman vakuuksia? Niistähän ne velat ensisijaisesti peritään.
saat apua oikeusaputoimistosta, älä hätäile. Sen voi tehdä itsekkin, malleja löytyy netist, mutta jos pesässä on velkoja, viisainta ottaa ammattilainen apuun että ei tule hankaluuksia velkojien kanssa. Pesä pitää nimittäin silloin julistaa konkurssiin, eikä sieltä saa nostaa euroakaan, tai joudut itse velkojen vastuumieheksi. Velat periytyvät, jos perinnön vastaanottaa. Perunkirjoitus pitää toimittaa 3 kk kuluessa kuolemasta ja siinä pitää olla virkatodistukset vainajan asuinpaikkakunnilta mukana.Pesä ilmoittaa tiedossaan olleet varat ja velat kunniansa mukaan, eli pankista tiliotteet ja velkojien todistukset perunkirjaan mukaan.
Sossusta saa apua halvimpiin mahdollisiin hautauskuluihin, eli arkkuun ja hautapaikkaan tai tuhkaukseen, jos se tulee halvimmaksi. Kiveä ne ei mielestäni kustanna.
Mieheni setä kuoli muutama vuosi sitten varattomana, jouduimme järjestämään hautajaiset hänen puolestaan (ainoa lapsi asuu ulkomailla) selvitimme homman halvimman kaavan mukaan.
Kyllä vainajan joku hautaan hoitaa.
Pari lainausta netistä:
"Vainajalla voi joskus olla oikeus hautausavustukseen työsuhteen perusteella. Kysy asiasta viimeiseltä työnantajalta. Varattoman vainajan hautauskuluihin voi anoa toimeentulotukea kotikunnan sosiaalipalvelutoimistosta."
"8 Miten tarkkaan perukirja pitää tehdä ja onko siinä muotovaatimuksia?
"Katso mallia asiakirjaoppaasta tai osta kirjakaupasta lomake perukirjan tekoa varten. Kun täytät lomakkeen huolellisesti, muotovaatimukset täyttyvät. Perukirjaa varten tarvitaan kaksi uskottua miestä, jotka vakuuttavat, että kaikki ilmoittamasi omaisuus on merkitty perukirjaan. Uskotut miehet voivat olla ulkopuolisia tai kuolinpesän osakkaita."
Miten on mahdollista saada paljon velkaa ilman vakuuksia? Niistähän ne velat ensisijaisesti peritään.
Kun niitä on monesta paikasta, saattaa yhteissumma nousta isoksi.
eihän kunta voi velvoittaa hoitamaan hautajaisjärjestelyjä eikä asunnon tyhjennystä ja siivousta?
Voiko perunkirjan tekemisestä kieltäytyä sillä perusteella että kieltäytyy perinnöstä?
Mulle sanottiin heti puhelimessa oikeusaputoimistoon, ettei tämäkään ilmaista ole. Töykeää käytöstä sain.äidin kuolemasta 4 viikkoa. Voi luoja. Jos on sekä vainaja että ainut lapsi varaton, mulla siis pienet tulot. Olen ihan kauhuissani miten maksetaan äidin laskut. Lääke sairaala ja ambulanssi.
Siinä elävä esimerkki huono-osaisuuden perinnöllisyydestä.
Gjkk vc kirjoitti:
Mulle sanottiin heti puhelimessa oikeusaputoimistoon, ettei tämäkään ilmaista ole. Töykeää käytöstä sain.äidin kuolemasta 4 viikkoa. Voi luoja. Jos on sekä vainaja että ainut lapsi varaton, mulla siis pienet tulot. Olen ihan kauhuissani miten maksetaan äidin laskut. Lääke sairaala ja ambulanssi.
Ei tarvitse maksaa laskuja. Perukirja ja kuolinpesän konkurssiin hakeminen. Sosiaalitoimeen soitto ja sanot, että äiti pitää jotenkin hautaan saattaa, kun äidiltä ei rahaa jäänyt.
En osaa sanoa muuta kuin, että ensinnäkin hautaus menee vainajan rahoista ja toiseksi: kaikille pitäisi saada työpaikka, jotta voisi itsensä elättää. Kun nykyään koneet tekee työt, niin sitten palkan suuruinen korvaus siitä, että joku muu vei työpaikan nenän alta.
Ei edes sen vertaa jäänyt että saisin junalippurahat matkustaa äitini kotipaikkakunnalle.