Onko muilla vauvan liikkeet vähentyneet laskuttua aikaa kohti?
Vauva on vielä perätilassa, joten liikkeet ei edes näy päälle päin. Tuntuu kylläkin, mutta todella alhaalla ja erilaisina, kuin aikaisemmissa raskauksissa kun vauva oli "oikein päin"
Kommentit (7)
kun oli likka niin "jumissa". Oli myös perätilavauva, ja kyllä mun kohdalla maha heittelehti puolelta toiselle ja takaisin, kun likka siellä piti sempaloita. Ja kädet ja pää sai aikaan hauskoja mahanliikkeitä. Oli linkkuveitsiasennossa mun tyttö.
mulla 3 raskautta ja aina liikkeet vähentyneet mikä on luonnollista kun vauvalla ei enää tilaa melskata...
ei välttämättä ole normaalia. Mä kävisin sinuna tarkistuttamassa tilanteen, koska liikkeiden vähäisyys voi kyllä kertoa ongelmista.
Ennen luultiin, että vauvat vähentävät liikkumistaan selvästi loppuraskaudessa. Tämä tieto on kuitenkin osoitettu vääräksi. Liikkeiden loppuminen ei aina ole merkki kohtukuolemasta. 75-85 % liikehälytyksistä (liikkeitä vähemmän kuin 10 tunnissa) on aiheettomia. Äiti kuitenkin tuntee 80-90 % vauvan liikkeistä ja siksi oma havainto liikkeiden vaimenemisesta, vähenemisestä tai loppumisesta tulee aina ottaa vakavasti
.
http://www.kohtukuolema.fi/default/www/tietoa/ennaltaehkaisy_ja_liikela…
vauvan liikkeitä tulee tuntea mutta ne tuntuvat ehkä vaimeammilta kuin aiemmin, eli niiden liikkeiden luonne muuttuu.. tärkeää on kuitenkin tuntea liikkeitä.. 10 liikettä tunnissa, jos ei tunnu niin syö jotain ja laske liikkeitä toinen tunti ja jos tuntuu liikkeitä niin ok mutta jos ei riittävästi niin soita sairaalaan.. olettaen että olet ihan loppuraskaudessa..:)
menin sairaalaan käyrään ja tehtiin synnytyksen käynnistys sillä käyrä ei ollut enää hyvä
Mulla oli myös perätilassa, ja syntyi viikolla 39+0 suunnitellulla sektiolla. Syntymän jälkeen myös todettiin, että oli ollut tosi hitaasti edennyt raskausmyrkytys, vauva oli vähän alle kolmekiloinen ja ekat päivät aika heikko ja veltto. Näin jälkeenpäin ajatellen oli kyllä aika vähän liikkeitä loppuraskaudesta, vähän ihmettelin sitä että ne eivät koskaan voimistuneet kunnon potkuiksi vaan oli vain pientä liikehdintää silloin tällöin. En kyllä seurannut liikkeitä mitenkään hysteerisesti, vaikea sanoa oliko niitä melko vähän vai kovin vähän.
Mulla siis oli verenpainetta ynnä muuta häikkää koko raskauden ajan, en toki tarkoittanut pelästyttää että sinulla olisi raskausmyrkytys.