Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästyttää pienempiään tölvivä lapsivieras. Ei varmaan voi tehdä muuta kun valittaa.

Vierailija
30.04.2011 |

Olen hukassa erään pikkutytön kanssa, joka on minusta kohtuuttoman lapsellinen pienempiään kohtaan. Vierailulla järjestää aina jonkun dramaattisen itkukohtauksen, jos joku pieni esim ehkä suunnitteli hänen barbitalonsa rikkomista tms. Tönii pieniä ja pitää huolen ettei yhtäkään lelua voi antaa vieraalle katsottavaksi. Itse kun on kylässä, sama homma: "isäntäväen" lelut onkin hänen, ja taas ne kiikutetaan pikkuväen koskemattomiin. Tärkeiden ison lapsen lelujen kanssa ei kuitenkaan malteta pysyä kauempana, vaan pakko tulla härnäämään muita...

Kiitos ja anteeksi. Ajattelin että parempi sanoa tuo ääneen täällä kun ko lapselle itselleen. Yritän toki nätistä ohjata häntä yhteisleikkiin, mutta noup....

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei tuota lasta voi kieltää?

Vierailija
2/9 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teille tulee vieraita, "eristä" heidät vain keittiöön, jossa ovat ne lelut, joilla saa leikkiä. Älä päästä lapsia silmistäsi, joten kun rutina ja kiusaaminen alkaa, voit puuttua siihen heti.

Näin siis silloin, jos haluat asiaan muutosta. Muussa tapauksessa anna tytön jatkaa, ethän oikeasti halua tehdä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltää tai ohjata tyttöä. Tietenkin olen yrittänyt sanomalla kauniisti, kuten pyytämällä antamaan yhden lelun, jolla vauva voi leikkiä tai yrittämällä saada tyttöä leikittämään pienempiään. Tyttö ei halua, yhtään lelua ei liikene, eikä hän paljon puhukaan, harmistunut ilme naamallaan vaan vie lelut pois. Korkeintaan sanoo muita typeriksi pikkukakaroiksi tai pennuiksi ja muutenkin puhuu rumasti. Mutta samalla kuitenkin haluaa heidän seuraansa, tosin näköjään vain riidankylväjän roolissa. Eipä kuitenkaan viihdy etäämmällä omien tavaroidensa kanssa, jolloin pienet eivät niistä kiinnostuisi ja häiritsisi.

Vierailija
4/9 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltää tai ohjata tyttöä. Tietenkin olen yrittänyt sanomalla kauniisti, kuten pyytämällä antamaan yhden lelun, jolla vauva voi leikkiä tai yrittämällä saada tyttöä leikittämään pienempiään. Tyttö ei halua, yhtään lelua ei liikene, eikä hän paljon puhukaan, harmistunut ilme naamallaan vaan vie lelut pois. Korkeintaan sanoo muita typeriksi pikkukakaroiksi tai pennuiksi ja muutenkin puhuu rumasti. Mutta samalla kuitenkin haluaa heidän seuraansa, tosin näköjään vain riidankylväjän roolissa. Eipä kuitenkaan viihdy etäämmällä omien tavaroidensa kanssa, jolloin pienet eivät niistä kiinnostuisi ja häiritsisi.

Tätä asiaa en ymmärrä. Leikkiä yhdessä on eri asia eli onko tyttö esim. 9v ja muut lapset 2-4v ja oletuksena on, että aikuiset saavat olla rauhassa, kun tyttö leikittää pienempiä?

Vierailija
5/9 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tyttö löytäisi ryhmässä roolinsa ja saisi iloa olla pienempiensä ohjaaja ja samalla yhteisoleminen sujuisi paremmin. Ei hänen missään tapauksessa tarvitse olla lastenhoitaja pienille. Kaikki he ovat alle kouluikäisiä.

Kuten sanottua, tyttö ei halua leikkiä pienien kanssa mutta ei myöskään pysyä pois esim pöydän ääressä piirtämässä tai tärkeän tarrakirjansa kanssa, vaan niitä pieniltä kiellettyjä juttuja on tarkoituksella rapisteltava juuri siinä nenän edessä.

Yritän antaa tytölle positiivista huomiota ja kiinnittää huomiota hänenkin viihtyvyyteensä, mutta en löydä keinoa. Tuntuu että tyttö haluaa vaan kokeilla, mitä kaikkea saa tehdä ja miten saa huomiota.

Vierailija
6/9 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö lähellä sitä kouluikää ja pienet sitten lähempänä vauva- ja taaperoikää.

Vierailija
7/9 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis onko nämä pienemmät lapset sinun omiasi? Mä en voi käsittää sitä, että annat isommat heitä pompottaa. Jos vanhemmat eivät ohjaa isompaa lasta rakentavaan tekemiseen, niin sitten pitää muiden siitä huolehtia.

Tosin mun mielestä on aika epäreilu oletus, että vaikka 6 v jaksaisi leikkiä 2-vuotiaan kanssa. Ei monet 6-vuotiaatkaan kykene keskittymään kylässä tarrakirjaan pitkiä toveja, monillahan on keskittyminen opittava vielä ihan alaluokillakin.

Jos vanhemmat eivät huolehdi lapsen viihtymisestä, niin kyllä mä isäntäväkenä sen verran huolehtisin, että kaikilla lapsilla on mukavaa. Tykkäisikö tuo tyttö katsella vaikka kylässä lastiksia jos ei ole oman ikäistä leikkiseuraa?

Vierailija
8/9 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama porukka,jossa on enimmäkseen näitä pieniä, ja sitten tämä iso tyttö. Hänellä ei harmi vain ole oikein sopivaa leikkiseuraa. Siksi tytölle on tarjottu kaikkea mitä nyt keksin, piirtämistä, lastenohjelmia, kirjoja, askartelua jne, mutta ne eivät (yksin) jaksa kauaa kiinnostaa. Niinpä hän siirtyy aina pienten leikkien puolelle ja eipä aikaakaan kun joku selkkaus on käsillä. Jos ollaan heillä, hänelle iskee selvästi paniikki kun joku koskee hänen tavaroihinsa. Ei osaa siis yhtään jakaa tai ymmärtää pienempiä, mutta noh, on tietty pieni ja huomionkipeä vielä itsekin.

Monimutkainen juttu, mutta harmittaa toi, että aina yhteiselo on pieniltä lelujen viemistä tai sitten niiden ärsyttämistä kiellettyjen lelujen esittelemisellä ja yleensä tytön vanhemmat eivät tähän liiemmin puutu. Odotanko ehkä vähän liikaa kohteliaisuutta ja vieraanvaraisuutta kohta kouluun menevältä? Eikö tuossa iässä jo pitäisi osata jakaa tavaroitaan? Yleensä joku hylätty pehmo onkin se tärkein ykköslelu, jos joku kylään tuleva 1-vuotias sitä haluaisi hetken katsoa...

ap

Vierailija
9/9 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä on turha oletus, että tuolla joukolla leikit sujuisi yhteen ilman että aikuiset niihin puuttuisivat.

Jos kaikki vanhemmat eivät osallistu leikkien ohjailuun, niin sen verran pitäisin oomien lasteni puolta, että huolehtisin omalta osaltani leikkien sujuvuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä