Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluruokailu: aamiainen vai päivän raskain pääruoka?

Vierailija
27.04.2011 |

Hyvin moni luokka syö kouluruoan niin aikaisin, että kyseessä on oikeastaan aamiainen. Aamiainen se on todellakin niille, jotka eivät ole ennen kouluun lähtöä laittaneet suuhunsa kerrassaa yhtään mitään. Itse asiassa monella saattaa siis olla jo sudennälkä kun kouluruoka-aika lähestyy.

Ruotsissa huomattiin sellainen ilmiö, että koululaiset ovat aamupäivisin niin nälkäisiä, että opiskelusta ei tule mitään. Monessa paikassa alettiinkin tarjota aamiaista ennen koulutyön alkamista.

Usein olen ajatellut, että olisi ehkä paljon parempi, jos koulu tarjoaisikin koululaisille selvän ja selkeän aamiaisen sen sijaan, että tarjotaan kaikenlaisia epämääräisiä ruokia, jotka välillä vastaavat aamiasruokia ja useimmiten päivällistä - noin klo 10 aikaan aamupäivällä. Yleensä en itse tunne olevani valmis syömään jotain päivällisruokaa silloin aamupäivällä kun kouluruokailu on. Olisi hyvä, jos aamiaisen todella voisi jättää pois ennen kuin lähtee aamulla liikkeelle tietäen, että aamiaisen saa koululla.

Mielestäni koulu voisi tarjota kouluruokana ihan reilun ja perinteisen aamiaisen: puuroja, normaalimuroja maidolla, mehukeittoja puuron tai murojen kanssa, viiliä, jugurttia, maitoa, kaakaota, leipää ja leikkeleenä liha- tai juustomahdollisuus, leivän päälle vielä kurkkua tai tomaattia, ja hedelmä, jonka voisi pöydästä viedä mukanaan välipalaksi myöhemmille oppitunneille.

Tällainen aamiainen laitettaisiin esille kuin seisova pöytä. Koululaiset itse voisivat auttaa jokapäiväisen kouluaamiaisen esille panossa. Ruoka-aineet olisivat päivästä toiseen suurinpiirtein samat - lämmin puuro vaihtelisi. Koululaiset ottaisivat pöydästä itselleen sellaisen aamiaisen kuin minkälaisen milloinkin haluavat ja vastaisivat näin itse siitä, että aamiainen ei aina tunnu samalta. Vaikka eihän ihminen siitä mitenkään kärsi, että aamiainen on päivästä toiseen suurin piirtein sama.

Näin päästäisiin eroon kouluruoan terveellisyyttä ja lisäaineitakin koskevasta keskustelusta. En usko, että kunnon aamiaisen tarjoaminen olisi sen kalliimpaa kuin nyt epämääräisten ruokien valmistaminen minimibudgetilla.

Kodille jäisi sitten välipalan tarjoaminen kun koululainen tulee kotiin koulun jälkeen ja päivällisen tarjoaminen.

En usko, että tällainen kouluruokailu tulisi nykyistä ruokailua kalliimmaksi.

Blogit: abortti.blogspot.com

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja noista pöperöistä se söisi vain leipää (ehkä joskus kaurapuuroa). Kyllä menisi inhottavaksi kun louaanksi joka ikinen päivä leipää...

Vierailija
2/3 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei olisi kouluruokaa sitten olenkaan vain tämä aamupala?

Mites, kun on kolmeen koulua? Jos tuo aamupala olisi klo 10.00, niin eihän sitä puurolla niin pitkään pärjäisi.

Lasteni koulussa ruokailu ajat on 10.45-11.45 välillä.

Meidän lapset ei ainakaan osaisi sinne kouluun lähteä syömättä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa proteiinin lähde on maito, ja sekin on usein lämmintä.

näin Vantaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi