Kummipoikani (11 kk) on tässä kuussa ollut mulla hoidossa 6 kertaa + 2 x yökylässä
Alkaa pikkuhiljaa väsyttää.. tahti on ollut tätä lapsen syntymästä saakka. Mä olen kyllä kotona mutta mulla on 3 omaakin lasta.
Kummipoikani on siskoni lapsi. Sisko on yh, ja kärsii jonkinasteisesta synnytysmasennuksesta edelleen. Ei tunnu jaksavan, ellei saa lasta hoitoon, ketään muuta hoitajaa ei ole. Lapsen isä ei ole kuvioissa mukana, mummo ja pappa asuvat kaukana. Siskolla ei ole varaa palkata lastenhoitajaa.
Mun on siis "pakko" auttaa, muuten pelottaa että sisko ei jaksa ja mitä sitten tapahtuu, en halua ottaa selvää.
Mä en vaan millään jaksais enää itse.. lapsi on tosi vilkas ja utelias ja koko ajan vahdittava. Ja siinä sivussa yritän sitten hoitaa omat lapset ja kodin jne. Omille harrastuksilleni mulla ei oo enää ollut aikaa, kun tämä siskon lapsi syntyi.
Kommentit (18)
Olisiko varaa palkata hoitoapua tai apua kotitöihin+
hoitoapua.
Tiedän, että jos sanoisin siskolle, etten jaksa enää hoitaa, hän ei toisi lasta mulle enää. Mutta koska tiedän, ettei hänellä ole muutakaan paikkaa ja on tosi masentunut ja jaksamisensa äärirajoilla, en tiedä mitä siitä seuraisi, enkä uskalla ottaa selvää.
ap
Ihana, että olet ollut tukena lapselle ja siskolle. Kuitenkin, jotta tilanne ei pääse menemään vielä pahemmaksi, kehottaisin viheltämään pelin poikki.
Keskustele siskosi kanssa. Kehoita häntä hakeutumaan hoitoon (ellei ole jo) ja jos tilanne ei muutu, ota yhteys lastensuojeluun! Lapsi voi saada esim. paikan päiväkodista lastensuojelullisin perustein.
Itse olen ollut totaali yh reilut neljä vuotta. Se on rakkaa. Minulla ei ollut ketään jolle olisin lasta saanut, muuten kuin ihan pakon edessä. Lääkärissä käynnit. Psyykkistäkin apua varmasti olisi tarviinnut, mutta se ei ollut mahdollista, koska lasta ei saanut minnekään hoitoon paitsi rahalla. Teki kuitenkin jo todella tiukkaa saada edes palkattu joku lääkärissä käynnin ajaksi, jos ei kukaan ilmainen tuttu päässyt. Yleensä ei päässyt, kun oli töissä.
Yritä jaksaa viellä. Sitten se helpottaa ainakin vähän sinuakin kun lapsi menee hoitoo ja jos äiti saa venytettyä hoitopäiviä niin että saa edes puolituntia omaa aikaa päivisin.
Kyllä tää itsellekin on rankkaa, mun mies nimittäin tekee sellaista työtä, että on aina viikot pois, ja tulee vain viikonlopuiksi kotiin. Mä olen viikot siis käytännössä 3 lapsen yh ja joskus vielä se kummipoikakin siihen päälle..
Olen yrittänyt siskolle puhua lapsen päivähoitoon viemisestä. Sisko ei kannata ideaa, on sitä mieltä että koska on itse kotona, hänen pitäisi hoitaa lapsensa, ja kuvittelee että häntä katsottaisiin pahalla, jos veisi lapsen hoitoon vaikkei käy töissä.
En tiedä, kyllä tämä tästä. Onneksi itse nyt vielä kuitenkin jaksan, vaikka rankkaa tää alkaa olla jo itselläkin!
ap
Kyllä tää itsellekin on rankkaa, mun mies nimittäin tekee sellaista työtä, että on aina viikot pois, ja tulee vain viikonlopuiksi kotiin. Mä olen viikot siis käytännössä 3 lapsen yh ja joskus vielä se kummipoikakin siihen päälle..
Olen yrittänyt siskolle puhua lapsen päivähoitoon viemisestä. Sisko ei kannata ideaa, on sitä mieltä että koska on itse kotona, hänen pitäisi hoitaa lapsensa, ja kuvittelee että häntä katsottaisiin pahalla, jos veisi lapsen hoitoon vaikkei käy töissä.
En tiedä, kyllä tämä tästä. Onneksi itse nyt vielä kuitenkin jaksan, vaikka rankkaa tää alkaa olla jo itselläkin!
ap
Joo, ei sun siskolla tossa tilanteessa ole varaa miettiä, mitä muut hänestä ajattelee, hankkii lapselleen osapäiväisen tarhapaikan. Ei sua voi pitää ilmaisena lastenhoitajana aina tarpeen tullen, onhan sulla omatkin lapset hoidettavana. Sitä paitsi en usko, että kukaan paheksuu sitä, että sairauden vuoksi joutuu viemään vauvan ulkopuoliselle hoitoon.
Mikä tän avauksen idea oli?
Aloitusviestissä sanot, että et enää jaksa nyt kuitenkin vielä onneksi jaksatkin...?
Siskosi käyttää sua hyväkseen ihan niin pitkään, kun vain annat! (ja tottakai siskoaan haluaa toisinaan auttaa, mutta liika on liikaa)
Auttelisitte toisianne, olisi kaksi aikuista katsomassa lasten perään ja samalla voisittte puhua ja terapoida toisianne! Puhuisitte vaikka paskasta lapsuudesta jne jne, johan alkaisi henkiset lukot laukeamaan...
ap
Joo, ei sun siskolla tossa tilanteessa ole varaa miettiä, mitä muut hänestä ajattelee, hankkii lapselleen osapäiväisen tarhapaikan. Ei sua voi pitää ilmaisena lastenhoitajana aina tarpeen tullen, onhan sulla omatkin lapset hoidettavana. Sitä paitsi en usko, että kukaan paheksuu sitä, että sairauden vuoksi joutuu viemään vauvan ulkopuoliselle hoitoon.
vaikka sisko veisikin lapsen hoitoon, mutta kerropa se siskolleni. Tai tietysti olen niin sanonutkin, mutta sisko ei usko. Kai se masennuksensa jotenkin vääristää ajatusmaailmaansa, tuntee tekevänsä väärin ja huonosti nekin asiat, jotka hoitaa hyvin.
Jaa että mikä oli aloituksen pointti, hetkellinen väsymyksen purkaminen kai vaan. Väsyttää, enkä jaksaisi, mutta jaksanhan minä kuitenkin, pakkohan sitä on. Ei ole vaihtoehtoa.
ap
ap
vaikka sisko veisikin lapsen hoitoon, mutta kerropa se siskolleni. Tai tietysti olen niin sanonutkin, mutta sisko ei usko. Kai se masennuksensa jotenkin vääristää ajatusmaailmaansa, tuntee tekevänsä väärin ja huonosti nekin asiat, jotka hoitaa hyvin.
Jaa että mikä oli aloituksen pointti, hetkellinen väsymyksen purkaminen kai vaan. Väsyttää, enkä jaksaisi, mutta jaksanhan minä kuitenkin, pakkohan sitä on. Ei ole vaihtoehtoa.
ap
Jos sisko ei itse ymmärrä tilannetta, niin ota puhelin käteesi ja soita alueen lastensuojeluun! Eihän tuo voi jatkua tuollaisenaan, KUN sinä et todellakaan jaksa. Et olisi tehnyt tätä aloitusta, jos tilanteeseen ei tarvittaisi muutosta!
saa apua, on perhetyöntekijä, onko teilläpäin sellaista, että siskosi saisi sieltä apua? Meillä päin lapsi (ainakaan kaikkien) ei pääse hoitoon jos vanhempi on kotona...
ap
ap
Jos sisko ei itse ymmärrä tilannetta, niin ota puhelin käteesi ja soita alueen lastensuojeluun! Eihän tuo voi jatkua tuollaisenaan, KUN sinä et todellakaan jaksa. Et olisi tehnyt tätä aloitusta, jos tilanteeseen ei tarvittaisi muutosta!
lastensuojeluun?
ap
Ei se lastensuojeluun soittaminen tarkoita, että lapsi otetaan huostaan!
He voisivat saada äidin ymmärtämään paremmin, mikä tilanne on. Lapselle voitaisiin tarjota (ilmaista) päivähoitopaikkaa, perhetyöntekijää tai vaikka auttaa äitiä hakeutumaan hoitoon jos hän ei itse tai siskonsa (eli sinua) avulla sitä tee.
Ts. opiskeleeko sinun siskosi tai onko työttömänä? Olisiko esim. pääsykokeeseen valmistautuminen tai aktiivinen työpaikan etsiminen tarpeeksi hyvä syy, siis ulkopuolisille kerrottavaksi? Jos siskosi hakisi esim. 3 kertaa viikossa 6 tuntia päiväkotipaikkaa.
Ja jos siskosi kärsii masennuksesta, niin siskonopoikasi takia se on hoidettava kuntoon. Lahjo, kiristä ja uhkaile siskosi hakemaan apua, jos järkisyyt eivät riitä.
hyötyy päiväkodin virikkeistä. Näin se tuntuu siskostakin hyvä äiti -ratkaisulta.
Pyydä päästä sinne käynnille mukaan ja kerro lapsen tilanteesta. Voi olla, että siskosi siellä sanoo kaiken sujuvan lapsen kanssa hyvin ja jaksavansa. Mutta sitä kautta myös voisi olla apua saatavilla, perhetyötä, -tukea.
ja jos siskollasi ei ole mitään avohoitoa, niin varaatte ajan terkkarista ja menette sinne lääkärille/psyk.sairaanhoitajalle juttelemaan. Kyllä tuossa tilanteessa on saatavilla kunnallista apua.
Esim. lapsi kerran tai kaksi kuussa viikonlopun tukiperheessä.
Täällä meilläpäin ainakin sellaista toimintaa.
todellakin neuvolan kautta voidaan ohjata myös perhetyön pariin eli perhetyöntekijä voisi käydä siskosi luona, tukiperhe voisi olla hyväksi myös, koska sosiaalinen tukiverkosto on kuitenkin siskollasi niin pieni. Parempi olisi että sinä saat olla se sisko ja kummi ja sitten sellaista ammattitukea siskosi saisi arkeensa muuta kautta.
ja nuo lastensusojelun tukitoimet kuten tukiperhe ei maksa mitään siskollesi...
tosin se päiväkoti vois olla hyvä hoitoapu, jos kerran itse kärsii masennuksesta ja on jaksamisen kanssa ongelmia. päiväkotipaikan voi myös saada sellaisesta syystä.
Olisiko varaa palkata hoitoapua tai apua kotitöihin+