G: Kohteliaisuussäännöistä, sano esimerkki
missä itse tiedät tai koet jonkun toimintatavan selvästi kohteliaaksi, mutta mielestäsi muut eivät hoksaa tai miellä asiaa kohteliaisuussäännöksi.
Omat pari esimerkkiä alkuun:
- älä syö puhelimessa puhuessasi
- Älä mainitse vaikkapa julkisissa liikennevälineissä ihmisten nimiä keskustellessasi heistä, tai osoitteita tai muutakaan henkilökohtaista.
Minua ihmetyttää etenkin tuo, että tosi henkilökohtaisesti nimellä puhutaan toisista ihmisistä julkisesti. Vaikkapa "Meillä on kauhea kiire töissä kun työtoverini, sen ja sen sairaalan päivystävä kirurgi Janne Janatuinen on masennuksen takia sairaslomalla", täysin muitten kuullen.
Kommentit (24)
mut mun mielestä jalankulkijoiden ei tarvitse tien antamisesta kiitellä.
Mut onhan näitä... mun mielestä raivostuttavaa on se, että aikuisten ihmisten pitää suureen ääneen julistaa, kuinka eivät tykkää jostain ruoasta! Kyllä mulle on opetettu, että tykätä ei tartte mutta se on paras pitää omana tietonaan.
Muistaa, että myyjäkin on ihminen. Kassalla ei siis kuulu puhua puhelimessa tai vaihtoehtoisesti jurottaa mykkänä. Kun myyjä sanoo "Päivää", korrekti vastaus ei ole "Muovikassi". Jos on jotain reklamoitavaa, niin se esitetään asiallisesti ja ymmärretään myös, että on aivan mahdollista, että se myyjä ei voi kyseiseen asiaan juuri sillä sekunnilla vaikuttaa. Myyjälle ei huudeta pää punaisena milloin mistäkin asiasta (esim. unohtunut tarjouslappu tai henkkarin kysyminen). Kassalta ei lähdetä juoksemaan toiselle puolen kauppaa hakemaan unohtunutta tavaraa, eikä kassalle ojennella esim. lapsen imeskelemiä lakupapereita. Ojennettaessa sanotaan "Ole hyvä" ja vastaanotettaessa "Kiitos". Lähtiessä voi vielä pikaisesti hyvästellä.
Vastaavasti kassamyyjät sitten käyttäytyvät kohteliaasti, hymyilevät, tervehtivät ja kiittävät rahat saadessaan. Omia asioita ei huudella kassalta toiselle, asiakkaille ei pyöritellä silmiä ja puhutaan reippaasti ja kuuluvalla äänellä.
Muistaa, että myyjäkin on ihminen. Kassalla ei siis kuulu puhua puhelimessa tai vaihtoehtoisesti jurottaa mykkänä. Kun myyjä sanoo "Päivää", korrekti vastaus ei ole "Muovikassi". Jos on jotain reklamoitavaa, niin se esitetään asiallisesti ja ymmärretään myös, että on aivan mahdollista, että se myyjä ei voi kyseiseen asiaan juuri sillä sekunnilla vaikuttaa. Myyjälle ei huudeta pää punaisena milloin mistäkin asiasta (esim. unohtunut tarjouslappu tai henkkarin kysyminen). Kassalta ei lähdetä juoksemaan toiselle puolen kauppaa hakemaan unohtunutta tavaraa, eikä kassalle ojennella esim. lapsen imeskelemiä lakupapereita. Ojennettaessa sanotaan "Ole hyvä" ja vastaanotettaessa "Kiitos". Lähtiessä voi vielä pikaisesti hyvästellä.
Vastaavasti kassamyyjät sitten käyttäytyvät kohteliaasti, hymyilevät, tervehtivät ja kiittävät rahat saadessaan. Omia asioita ei huudella kassalta toiselle, asiakkaille ei pyöritellä silmiä ja puhutaan reippaasti ja kuuluvalla äänellä.
enkä ole itse myyjä :D
yleisillä paikoilla oven avatessaan vilkaista taakse ja pitää ovi auki perässä kulkijalle.
Kohteliasta on myöskin sanoa anteeksi tai edes sori jos tungoksessa vahingossa tölväisee muita.
Nää on mulle itsestäänselvyyksiä, mutta näköjään hyvin monelle muulle ei.