Miksi purkkaa ei saa nielaista?
Kommentit (13)
että mikä oli syy, mutta ennenvanhaan ilmeisesti purkassa oli sellainen ainesosa, että jäi umpisuoleen kiinni, tämän vuoksi umpisuolentulehduksia oli paljon ja niitä tietenkin sitten jouduttiin leikkaamaan. Umpisuoli on siis sellainen pieni "pussukka" suolen seinämässä, ulkopuolelta näyttää hännältä. Nykyään purukumissa ei enää tätä ainesosaa ole, joten nykypäivänä purkan voi niellä. Tosin ainakin minun mielestäni purkan nieleminen tuntuu epämiellyttävältä, johtuisikohan juuri tuosta, että pienenä siitä aina varoiteltiin ettei saa niellä.
ja koskaan ei ongelmaa ole ollut.
Lapsille kylläkin olen opettanut ettei saa purkkaa niellä.
kannattaa välttää, koska niiden runsas nieleminen saattaa aiheutta suolisto-ongelmia.
ei siis vaikutusta suolistoon
Siis se purkka ei ennen vanhaan sulanut vatsalaukussa ja näin saattoi suolistossa jäädä sinne umpisuoleen. Siis saattoi, ei tarkoita sitä, että kaikki ketkä purkkaa ovat nielleet ovat saaneet umpisuolentulehduksen. Nykyään siis purkka sulaa vatsalaukussa, joten ei ole vaarallista. t.3 muistaakseni
Hyvä kun tuli oikein tarkka kuvaus siitä umpisuolestakin. Voikos sellainen muuten syntyä mihin suolenmutkaan hyvänsä?
Purukumin nielaiseminen ei ole vaarallista, mutta kovin usein sitä ei silti kannata tehdä.
Purukumi sisältää massan eli kumiaineen lisäksi maku-, väri- ja makeutusaineita. Osa niistä, muun muassa makeutteista, hajoaa suolistossa ja mahassa. Itse kumiaine on liian kova pala purtavaksi ruoansulatuselimistölle happamasta mahanesteestä ja tehokkaista entsyymeistä huolimatta.
Purukumi kulkeutuukin lähes sellaisenaan mahan ja suoliston läpi, tosin hieman ruokaa hitaammin. Purukumi ei haittaa elimistöä, sillä se ei voi takertua kiinni mahalaukun sisäpintaan, koska sitä ympäröi neste. Tilanne on sama suussakin. Jos sen sijaan nielee kerralla hyvin paljon purukumia, on olemassa vaara, että suolen toiminta häiriintyy.
Seurauksena voi olla ummetusta, jos on samaan aikaan syönyt muuta huonosti sulavaa tai sulamatonta. Kiinteä aine ja purukumi saattavat yhdessä aiheuttaa tukoksia. Siksi purukumia ei pitäisi antaa kovin pienille lapsille, jotka eivät vielä osaa pureskella sitä oikealla tavalla.
http://tieku.fi/kysy-meilta/onko-purukumin-nieleminen-vaarallista
vähän yli kymmenen vuotta sitten.
Tämä täti oli antanut lapselleni joka oli 2-3 vuotias purkkaa (omiaan) jatkuvasti kun oli vain pyytänyt.
Tiesin siitä että ulosteenssa oli valeita purkkapalleroita ulkopinnalla runsaasti.
Olin järkyttynyt miten tyhmä ja tietämätön kodinhoitaja olikaan, ikää hänellä 55+.
Purukumi ei sula.
Mainitsin asiasta ja myönsi antaneensa kun tyttö niin kauniisti pyysi......
Onneksi ei suoli mennyt tukkoon.
Väitetään että saa niellä,mutta massa ei sula.
Jos nielee liikaa,voi muodostaa tukoksen suoleen.
Mitä järkeä niellä kumia? Nieletkö muovista käärettä?
Miksi kukaan haluaisi niellä sulamatonta massaa? Lisäksi mieti mitä purkka tekee tarttuessaan hiuksiin.
Nieleeköhän joku mälliä? "Pakko saada niellä kaikkea."
kannattaa välttää, koska niiden runsas nieleminen saattaa aiheutta suolisto-ongelmia.