Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovulointi ja PCO

23.04.2011 |

Moi kaikki,

Tietääkö joku miten tuo PCO vaikuttaa ovulointiin?

Netistä tietoa etsiessäni törmäsin lähinnä sellaisiin tapauksiin, että kuukautiset ovat todella epäsäännölliset ja saattavat tulla vain pari kertaa kuukaudessa, mutta itselläni on aina ollut säännöllinen, joskin "normaalia" hieman pidempi kierto, 36 päivää.

Itselläni ei ole mitään PCOn oireita, kuten aknea, hirsutismiä tai liikapainoa. Päinvastoin painoa saisi olla vähän enemmänkin.

Gyne sanoi todella masentavasti, että "vuoden kuluttua voi hakeutua lapsettomuushoitoihin.."

Terolut kuurin sain kierron 15-24 päivinä otettavaksi.. Aiheuttaako nämä minulle ovulaation ja mitä mieltä olette, ovuloinkohan ollenkaan kun on tuo PCO vaikka menkat ovatkin säännölliset.. Ei kai auta muu kun ruveta tikuttamaan..

Kiitos kaikille ihan tuhannesti kun sain avautua :)

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa niin että ei ovuloi. Siis ei sekään satavarmaa ole. Mutta PCO on siis polukystiset munasarjat (tai jotenki sillee) eli munasolun sijasta kehittyy monta munarakkulaa joista harvemmin muodostuu kypsä munasolu. PCO on olemassa myös lievää versioo jossa voi joskus ovuloida.

Tää on mun tietokantaa!

Eli tosiaan jos on pco diagnisoitu niin ei kannata olettaa että ovulaatio tapahtuu.

En tiiä auttoko tää yhtään!

Mutta Terolut siis on kiertoa säännöstelevä, ja ei mun tietääkseni auta PCOlaista ovuloimaan.

En mene satavarmaksi sanomaan et mun tiedot on "vedenkestäviä" mutta näin itse olen sen käsittänyt. Ja PCO voi olla myös laihoilla.

Itseltäni selvitellään tässä yhden kierron jälkeen sairastanko PCOta tai endoa.

Tsemppii!

Vierailija
2/2 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minulla on itselläni PCOS ja olen yrittänyt oireyhtymää jonkin verran opiskella.

Käsitykseni mukaan ovulaatio on mahdollinen, vaikka on PCO / PCOS. Monethan tulevat ihan luomuna raskaaksikin ja kyllähän siihen ovulaatio tarvitaan. Ovulaatio ei vaan ole niin varma kuin ns. normaaleilla naisilla. Toivoa siis on ! :)

Niin ja ymmärtääkseni mitä pidempään on ilman hormonaalista ehkäisyä / menkkoja, niin sitä enemmän munasarjat rakkuloituu ja ovulaation todennäköisyys pienenee. Eli todennäköisyys raskautua on parhaimmillaan heti esim. e-pillerin lopettamisen jälkeen.

Mä sain gynekologisen endokrinologian erikoislääkäriltä kyllä vihreää valoa sille, että hoitoja voi lähteä hakemaan jo ennen vuoden yritystä, koska on tällainen poikkeustapaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla