Oletko ottanut influenssarokotuksen lapsellesi?
Kertoisitko vähän tuliko siitä oireita? Millaisia? Kauanko kesti? Kaikenlaiset muutkin kokemukset lukisin mielelläni!
Harkitsen kuumeisesti otetaanko lapsille kun viime talven influenssa oli aika lailla raju.. Itse otan, kuulun riskiryhmään. Mieskin sen ottaa, myöskin riskiryhmä.
@nniina + tuplatytöt kohta 1v 6kk
Kommentit (35)
No, kunhan ihmettelin, mutta oma kantani on edelleen että terve lapsi ei rokotetta todellakaan tarvitse.
Eli me emme ole ottaneet kukaan emmekä tule ottamaankaan.
Jos kuuluu riskiryhmään, niin sitten kuuluu.
Me emme ole ottaneet rokotusta - kuulin vasta viime viikolla että sellaisia on " tarjolla" lapsia varten. Minullekin tulee ensimmäiseksi ajatus, että sairastaminen kuuluu normaaliin elämään ja jotenkin kierosti ajatellen vahvistaa lasta : ) mutta onhan tässä otettu muutkin rokotteet, joten kaipa tätäkin sietää harkita. Minäkin siis kuulisin mielelläni kokemuksia rokotteesta.
Omat lapseni tai itse, emme ole kyseistä rokotusta tarvinneet. En kuitenkaan yhtään ihmettele sitä, että osa perheistä sen ottaa!
Esimerkiksi pahaa astamaa tai diabetestä sairastavalle lapselle (tai aikuiselle) voi ihan tavallinen flunssakin olla joka henkeä uhkaava asia!
Ei ole mitenkään harvinaista, että flunssan iskiessä kunto huononee niin, että joutuu sairaalahoitoon! Silloin lapsen (tai vanhemman) etu on flunssien tai influenssan välttäminen myös rokotuksen avulla.
Enkä kyllä ihmettele sitäkään, että jos tietää oman lapsensa sairastuvan herkästi ja rajusti influenssaan, haluaa oman lapsensa sitä vastaan rokottaa. Saati, että niitä on kaksi pientä sairastamassa yhtäaikaa ja itsekkin kuulut riskiryhmään!
Tässä juuri muissa asioissa kävin lääkärillä ja kysyin tuosta influenssarokote-asiastakin niin hän sanoi, että tavallinen perusterve lapsi ei sitä tarvitse. Rokotetta siis suositellaan 65-v täyttäneille ja riskiryhmään kuuluville, ei kyllä tarkemmin selvittänyt mitä tämä " riskiryhmä" tarkoittaa, mahtaisko joku tietää ketkä kuuluvat riskiryhmään? Itsekään en ole koskaan ottanut sitä rokotetta, mies otti yhtenä vuonna kun työnantajan puolesta tarjosivat mutta juuri sinä vuonna mies sitten sairastikin oikein urakalla.
joten vastustuskykyä löytyy. ja sitä paitsi se rokote suojaa vain jollekin influenssatyypille ja niitähän voi rantautua maahamme monta erilaista. Tästä meidän perheessä on esimerkki: vanhempani ottivat muutama vuosi sitten molemmat rokotteen ja sairastuivat molemmat aika pahasti. Minä en ottanut ja en sairastunut vaikka suin siihen aikaan vielä kotona. Sisar hento valkoista sain vanhemmilleni kyllä olla.
Joten en ota itse enkä ota lapsellenikaan.
lapsemme kuuluu tähän " riskiryhmään" (astma), joten lääkärinkin suosituksesta päädyimme nyt ottamaan. Ja " riskiryhmään" kuuluvathan saavat sen myös ilmaiseksi. Meillä sairastellaan muutenkin jo riittävästi, joten jos tämän avulla voi välttyä ehkä pahimmalta, niin en pidä piikitystä pahana.
Lapsemme voi tosin olla tuosta piikityksestä eri mieltä ;) mutta lapsen parastahan tässä vain ajatellaan. Koska otimme rokotteen ensi kertaa, annos oli vain puolikas ja joudumme ottamaan kuukauden päästä toisen puoliannoksen :(
Mitään oireita meille ei tuosta rokotteesta tullut - mitä nyt pistoskohtaa jomotteli, mutta siitä selvittiin särkylääkkeellä.
En ottaisi rokotetta kuitenkaan lapselleni vain " huvikseen" , terve lapsi kyllä kestää influenssatkin suht hyvin.
kananmuna-allergian takia. Mieheni työpaikalla useimmat (suurin osa varmasti perusterveitä nuorehkoja miehiä) ottavat influenssarokotuksen, mieheni myös. Työnantaja " tarjoaa" . Itsekin olen menossa rokotukseen. Kerran minulle on käynyt niin, että pistos aiheutti monen päivän aika kovan kivun käsivarteen.
Ja titti.k, onko teillä miten paha tuo kananmuna-allergia? Influenssarokotteenhan saa ottaa jos ei ole kovin allerginen munalle ts ei ole saanut sitä analyfaktista shokkia kananmunaa syötyään.
Meidän tytöllä prickeissä näkyy paha kananmuna-allergia, iho-oireita tulee välittömästi jos koskettaa. Syötäväksi ei olla uskallettu antaa, eikä vahinkojakaan ole onneksi tapahtunut. Anafylaksia mahdollinen :(
Pusituuteri2n:
Ja titti.k, onko teillä miten paha tuo kananmuna-allergia? Influenssarokotteenhan saa ottaa jos ei ole kovin allerginen munalle ts ei ole saanut sitä analyfaktista shokkia kananmunaa syötyään.
on otettu jo aiempinakin vuosina. Lasten oma lastenlääkäri suositteli, isommalla on selkä astma ja pienemmälläkin infektioastma. Samainen lääkäri kertoi, että ovat ottaneet Mehiläisessä sellaisen linjan, että suosittelevat kaikille pikkulapsille perussairauksista riippumatta.
No varmasti suosittelevat jokaiselle rokottamista koska kyseessä on yksityinen lääkäriasema. Rahaahan se vain heille tietää lisää!!!
Taas peräänkuulutan sitä maalaisjärkeä ja lääkärien vastuuta joka rahanhimossa taitaa nykyisin unohtua!!!
Lapsille influenssa rokotusta kuului lapsi riskiryhmään tai ei. Jälkitaudit voivat olla influenssassa sen verran pahoja että niiden takia rokotusta suositellaan. Mitään riskiä rokotuksessa ei ole ja puolivuotiaan vauvan saa jo rokottaa. Itse ainakin olen valmis maksamaan rokotuksesta noin 10 euroa ja säästytään yheltä flunssalta ja mahdollisesti niiltä ikäviltä jälkitaudilta. Lapset sairastavat muutenkin niin paljon, niin miksi ei ehkäisisi niistä yhtä kun se kerran on mahdollista ja turvallista.
Jos nyt tarvitsee ruveta Jakkojille selventämään meidän sairasta perhettä, niin minulla on nivelreuma ja miehellä astma. Että näin. Pelkkä tavallinen flunssa hankaloittaa tautiani sen verran että olen mieluusti sairastamatta jos siihen on vain mahdollisuus. Tiedän ettei rokote ole mikään 100% mutta aion sitä nyt kokeilla kun viime talvena oltiin koko perhe tosi huonossa kunnossa, kaikki samaan aikaan :( Riskiryhmään kuuluvat tietääkseni yli 65v ja pitkäaikaissairaat.
Mukavaa ja flunssatonta talvenalkua!
Vauvalle (1kk) ei vielä voi antaa ;)
Olen itse ottanut myös aikaisempina vuosina, koska työnantaja on tarjonnut (taidan olla titti.k:n miehen kanssa samassa puljussa :) sekä joskus aiemminkin ja maksanut itse. Nyt ostimme myös rokotteet itse, koska emme kuulu riskiryhmään. Influenssa on sen verran kaamea tauti potea, että en todellakaan halua sitä vapaaehtoisesti sairastaa sen paremmin itse kuin halua lapsenikaan sairastavan.
Lisäksi mitä useampi tuon tavallisen influenssarokotuksen nyt ottaa, sen vaikeampi lintuinfluenssaviruksen on muuntua ihmisestä ihmiseen tarttuvaksi muodoksi. Tämä on ihan virallinen lausunto EU:n asiantuntijoilta.
pojalle se riskiryhmärokotus, koska infektioastmakohtaukset voisivat olla pahoja influenssan aikaan, kun jo tavallisessa flunssassa täytyy joskus lääkitä yölläkin monta kertaa. Itselleni arvelin ostaa myös, että olisin kykenevä hoitamaan lapsiani. Tavallisessa flunssassa se vielä onnistuu, mutta en tiedä miten 40 asteen kuumeessa. Meillä kun ei ole mummoja tms. jotka voisi ottaa lapset jos vanhemmat sairastaa. Pienemmälle ei voi influenssarokotusta ottaa muna-allergian takia. Ollaan tänä syksynä sairasteltu niin kovasti päivähoidon aloittamisen takia, että olen valmis maksamaan, jos vain yksikin tauti voidaan jättää väliin. Siispä tilasin myös vesirokkorokotteet.
Hei!
Miten olette huomioineet muut lapsellenne annettavat rokotteet influenssarokotteen annossa - vai onko niitä tarvinnut ajoittaa jotenkin eri tavalla sen vuoksi, että olette antaneet myös tuon " ylimääräisen" influenssarokotteen? Esim. onko tarvinnut pitää kuukausi väliä edelliseen/seuraavaan rokotteeseen?
ainakin KTL:n rokottajan käsikirja sanoo näin. Meillä on tarkoitus ottaa pojalle influenssa- ja vesirokkorokotus yhtä aikaa, onko kellään kokemusta siitä? Influenssarokotteen sai jo viime vuonna, ne eka kerran 2 annosta, eikä siitä tullut mitään vaivoja, joten ei kai sitten yhdessä vesirokkorokotuksen kanssakaan tule (siis jos ei siitä vesirokosta sitten)?
meidän neuvolaterkkari sanoi, ettei lapsille anneta, jos ei kuulu riskiryhmiin (sydänsairaudet, diabetes, astma jne.) Ei siis ilmeisesti pidä paikkansa. Itselleni ajattelin kyllä ottaa, ja nyt tämä ketju pisti kyllä miettimään rokotteen hakemista lapsille yksityiseltä lääkäriasemalta.
eli siis hakemaan rokotuksen terveyskeskuksesta.. Eli ei todellakaan kyse mistään rahastuksesta! Jo aikaisemmin olemme saaneet ko. rokotuksen omalta neuvolaterkkarilta, kun olen kertonut suosituksesta. Ja siis ihan ilmaiseksi.
Otettiin rokote, osallistuttiin Tampereen yliopiston tekemään tutkimukseen. Rokote laitettiin maanantaina, toistaiseksi ainakaan ei ole ollut mitään oireita: Ei lämpöä, ei ripulia, ei uneliaisuutta, pistokohta täysin siisti, ei turvotusta, punotusta tai mustelmia. Tosin meillä ei ole koskaan tullut oireita muistakaan rokotuksista.