Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauva kieltäytyy rintamaidosta

Vierailija
21.04.2011 |

Vauvamme on saanut kiinteitä ruokia jonkin verran maistella jo neljän kuukauden ikäisestä. Nyt hän on 6kk ja syö jo usean kerran päivässä kiinteitä. Käänsin myös niin päin, että ensin syödään soseita ja sitten rintamaitoa päälle.

Nyt vauvani kuitenkin kieltäytyy syömästä enää ruuan päälle maitoa. Syö kyllä jos antaa rintaa ensin, kun hän on nälkäinen, vaikkapa aamulla ensimmäisenä. Onko tästä jotain haittaa? Pitääkö minun ruveta antamaan ruuan kanssa korviketta? Kai tämänikäinen vielä tarvitsee myös rintamaitoa?

Neuvolasta sain ohjeet juuri tuohon, että ensin sosetta ja päälle maitoa ja pitäisi yrittää saada ruokailukertoja viiteen/päivä. Koska annan maitoa aamulla herätessä ja samoin ekojen päiväunien jälkeen, tulee aterioita enemmän. Mutta muuten ei suostu juomaan maitoa ollenkaan. Miten paljon pieni vauva tarvitsee maitoa/pvä? Onko muilla vauva "itse" päättänyt kieltäytyä rintamaidosta?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ravinto tulee olla maito. Eli ensin imetys, sitten hetken päästä kiinteitä mitä menee.

Vierailija
2/13 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauvat on 6kk iässä jonkin verran lähinnä maistelleet kiinteitä ja rintamaito aina pääosassa vielä 8-9kk saakka. 1v asti pitäisi sitä maitoa saada menemään monta kertaa päivässä kunnes tulee lehmänmaito mukaan ruokavalioon.

Eikä tuon ikäisellä vielä tarvii olal kuin vaikka aamupuuro ja 1 kerran kasvis-lihasose ja loput ruokailut pelkkää rintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain neuvolasta ohjeet, että pitäisi antaa lihasosetta toisella aterialla, toisella pelkkiä kasviksia, lisäksi voi olla aamu/iltapuuro ja/tai jotain hedelmä/marjasosetta välipalaksi. Ja sitten aina aterian jälkeen rintamaitoa.

Ohjeita sain siksi, kun vauvan paino ei ollut noussut yhtään 5kk->6kk ja pituuskin lähes sama. Neuvoi vielä pyrkimään viiteen ateriaan päivässä. Olen siis vastoin neuvolan ohjeita ruvennut antamaan aamulla ensiksi maitoa, samoin päiväunien jälkeen ensin maitoa.

Vauvani pitää erityisesti liharuuista, joten eipä kai maito sitten maistu, jos täysi vatsa..

Vierailija
4/13 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun sitten itse ihmettelin mihin väliin annetaan maitoa, tokaisi täti tylysti että se ei enää ole oleellista. Poika oli 7-8 kk.

Nyt meillä poika 7 kk ja syö pääosin rintaa öisin, 3 -4 krt. Päivisin ei välttämättä lainkaan enää.

Vierailija
5/13 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä minulle on osunut ei kovin imetysmyönteinen neuvolantäti? Sanoi kyllä, että 1-vuoden ikään äidinmaitoa ruuan päälle, mutta korosti juuri tuota, että ensin pitäisi syödä soseita ja soseen päälle rintamaitoa. Lisäksi suositteli, että liha otetaan mukaan ruokavalioon ja joka päivä yhdellä aterialla lihaa.

Ajattelin kyllä, että yleensä pelkällä rintamaidolla elävät vauvat ovat juuri tämänikäisenä (6kk) hieman "pullukoita", mutta en tullut sanoneeksi mitään. Lapseni on ruvennut jo liikkumaan (ryömii, heiluu ja sätkii koko ajan) ja paino on tippunut jo käyrien alapuolelle.. ei kai se hyväkään ole, vaikken noista käyristä niin tajua.

Vierailija
6/13 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minunkin neuvolatäti sanoi että maitomäärät sitten vähenevät ja on tärkeää saada oikeaa ruokaa riittävästi päivällä ettei sitten herää yöllä syömään. Vauvani ei kyllä juuri herää öisin (ehkä herää kerran yössä muutaman viikon välein).

Eikä hän enää suostu syömään maitoa ellei edellisestä ateriasta ole aikaa (2h tms.) Jos vauvani rupeaa kasvamaan, niin kaipa sitten näin jatketaan. Kukaan teistä ei ole ruvennut antamaan korvikemaitoa päivisin/ruuan kanssa?

Vierailija
7/13 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minä tein. Aamupuuron jälkeen ehkä tunnin päästä annoin rintaa, sitten lounaan jälkeen taas jonkin ajan päästä. Yleensä kyllä noi tissittelyt tuli luontevasti aina ennen päiväunille menoa.

Nyt mun tyttö on 1v3kk ja ruokarytmi menee suunnilleen näin (on mennyt jo puolisen vuotta siitä asti kun siirtyi yksiin päiväuniin):

8 aamupala

9.30 tissiä

11 lounas

12 tissiä

päiväunet

15 välipala

17 päivällinen

18 tissiä

19.30 iltapala

20 tissiä ja yöunille

Ruuan kanssa annan ihan tavallista maitoa mukista, tavallinen maito aloitettiin siis yksivuotiaana. En korviketta antaisi ellei olisi jotain erityistä syytä.

Vierailija
8/13 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

6kk syö nykyisin aamuin illoin puuroa, yhden pienen purkin lihasosetta ja vajaan purkin kasvis- tai hedelmäsosetta päivässä. Imetän aamulla, kerran päivällä, kerran illalla ja 2krt yöllä. Neuvolan mukaan tämän ikäisen tulisi saada n.7dl maitoa vrk:ssa, joten teen puurot korvikkeeseen, joista saa siis n. 2-3dl maitoa, lisäksi yritän nokkamukista juottaa korviketta päivän mittaan, huonolla menestyksellä, menee ehkä vajaa 1dl yhteensä. Loput 3-4dl saa siis toivoakseni noista imetyksistä. Vauva painoi puolivuotistarkastuksessa 7,8kg eli suuren suuri ei ole, mutta kasvaa kuitenkin suht tasaisesti.

Vierailija
9/13 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvasi on alkanut syömään kiinteitä vähän isompia määriä, joten vatsa on niiden syömisen jälkeen täysi. Anna ruuan kanssa vaikka vettä nokkamukista. Imetät vaan sitten eri aikaan.

Meillä toimiva ratkaisu on ollut, että imetys on ihan aamusta heti herättyä, aina ennen päiväunia (tällä hetkellä 3 paikkärit). Lisäksi välipalan jälkeen tulee imetys, kun se on niin pieni ateria, että masussa on vielä tilaa.

Mieti vähän sitä teidän päivärytmiä ja sellaisia ajankohtia, jolloin masussa olisi tilaa maidolle.

Vierailija
10/13 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tietty illalla nukkumaan mennessä tulee vielä imetys.

Vierailija
11/13 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaisin ennen kiinteitä... mulla 9kk syö ensin tissiä ja sitten soseen hyvin maistuu. outoa tuo neuvolan ohje 6kk eriasia 12kk jota jo koitetaan vierottaa.

Vierailija
12/13 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teet nyt väärin, jos haluat jatkaa imetystä.

Puolivuotias ei tarvitse "useita" kiinteitä aterioita päivittäin, koska maidon pitäisi olla pääasiallinen ruoka.

Täysin järjetöntä olisi ryhtyä antamaan korviketta, sillä sillä tuhoat viimeisetkin imetysmahdollisuudet.

Eli aina ensin rintaa, sitten kiinteitä, joiden määrää vähennät sekä annoskoon että kertojen puolesta. Voit tarjota rintaa vielä kiinteiden päälle.

Vierailija
13/13 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun poikani lopetti itse tissittelyn 6kk iässä ja vain oikea ruoka ja tutteli kelpasi, teki samanlailla kuin aloittajalla. nyt tyttöni on 11kk ja tissittelee öisin , päivisin syö normiruokaa.. molemmat on terveitä kaikin puolin.

eli jokainen tavallaan.

älä hermostu noista kiihkoilijoista jotka räyhäävät tissimaidosta ainoona oikeena tapana tai noista jotka suosittelee pelkkää sosetta 3 kuiselle....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi