Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan rintalakko, maitoallergia ja maidoton dieetti...NEUVOJA?!

Vierailija
21.04.2011 |

Vauvalla 8kk on todettu maitoallergia. On ollut rintamaidolla tähän asti kunnes sai korviketta neuvolan ohjeesta koska on ruvennut lakkoilemaan ja maitoahan pitäisi tuon ikäisen saada se tietty määrä päivässä. Sai korvikkeesta pahan ihottuman ja nyt on saatu B-lausunto.

Vauvan iholla on aiemminkin ollut ihottumaläikkiä jotka neuvolassa on kuitattu kuivaksi ihoksi ja itse luulin niiden aiheuttajaksi purkkiruokia. Nyt jälkikäteen ajatellen läikät ovat kenties tulleet minun syömistäni maitotuotteista joihin vauva reagoi.

Pitäisikö minun ruveta nyt maidottomalle dieetille jottei noita ohimeneviä silloin tällöin ilmestyviä läikkiä tulisi ja koittaa sinnikkäästi saada vauva rinnalle?

Vai haenko apteekista korviketta ja aloitan sen antamisen?

Onko järkeä imettää osittain ja "rääkätä" itseään dieetillä?

Nyt puhukaa minulle joku järkeä. Itse stressaannun tästä kamalasti. Imetin esikoista vuoden ja olisin halunnut tehdä niin nytkin mutta tällä hetkellä tuntuisi helpoimmalta lopettaa kun vauvakin olisi ehkä luopumassa. Mutta olenko sitten huono äti?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauvalla todettiin maitoallergia reilu 4kk:n iässä. Jo sitä ennen oli saanut korviketta rintamaidon lisäksi (varsinkin iltaisin tuntui ettei oma maito riitä niin annoin usein pullosta jatkoksi)). Lapsi ei onneksi ikinä tehnyt rintalakkoja,mutta siis kun maitoallergia todettiin niin olin itse maidottomalla (ja munattomalla&soijattomalla) ruokavaliolla lähes puoli vuotta. Kun pääsimme eroon yösyömisistä niin lopetin imetyksen (apteekin korvikkeen "valmistaminen" yöllä tuntui raskaalta verrattuna imetykseen). Minun mielestäni jos haluat jatkaa imetystä,niin jätä maito pois,mutta jos et halua niin se ei todellakaan tee sinusta huonoa äitiä. Ravintoa se on pullomaitokin!

Vierailija
2/8 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, voit tosiaan imettää osittain ja dietata. Se ei ole rääkkäystä. Vaihdat vain kaikki tuotteet maidottomiksi. On kyllä äkkiseltään iso asia, täytyy tietää kaikki herajauheet ja kaseiinit sun muut, mutta pian omaksuu kyllä mitä saa syödä.

Vauva on kuiteskin jo 8kk. En kyllä itse henk.koht lähtisi dietille enää. Ihan oikeesti: se 4kk eroko esikon ja tämän toisen imetyksessä määrittelee sun äityden? Tai yleensäkin imetys? Se vieroitus kyllä todella helppo, jos sen tekee nyt...

Juu, tiedän että imetyksen loppuminen herättää ristiriitaisia fiiliksiä. Meillä loppui juuri erinäisistä syistä 5kk ikäisellä ja tunsin kyllä mieletöntä epäonnistumista ja pettymystä. Nyt on kyllä ihanan vapautunut olo, kun saa taas olla ja syödä itse mitä haluaa (meidän pikkuisella herkkä maha ja olin jättänyt omasta ruokavaliosta tosi paljon kaikkea mahdollista).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanne täällä...

Eli vauva kohta 7kk, ollut alusta saakka huonoihoinen (kutiavia läikkiä ja karhea iho). Ensimmäisen maitokokeilun yhteydessä nousi voimakas ihoreaktio ja nyt ollaan siis tutkimuksissa maitoallergiaepäilynä. Resepti korvikkeelle on ja B-todistus tulossa.

Kiinteitä on syöty nyt kk verran ja rinnalla olo vähentynyt sen myötä huomattavasti. Nyt pari päivää vauva lakkoillut oikein kunnolla, syö vain 2-4krt/vrk tissiä ja niistäkin kerroista parhaiten yöllä unisena. Samaan aikaan varmaan pukkaa hampaita, koska pureskelee kaikkea (myös tissiä, auts!) ja kuolaa paljon. Ei suostu rinnalle vaikka kuinka yritän :(

Itse en ole maidottomalla dieetillä vaikka vauvan huono iho saattaa johtua juomastani maidosta. Nykykäsityksen mukaan imettävä äiti ei aloita maidotonta dieettiä "turhaa" eli jos oireet vauvalla ovat siedettävät. Päinvastoin on hyvä, jos vauva saa hiukan lehmänmaitoproteiinia tissimaidon kautta ja ehkä "siedättyisi" maidolle. Näin mulle kerrottiin. Eli mä käytän normaalisti mutta vauvalle ei lehmänmaitoa.

Mä olen nyt sinnitellyt niin, että koetan imettä vauvaa eri paikoissa, eri aikaan, rauhallisesti, en tuputa, jne.. Eli koetan imetystä sinnikkäästi. Välillä onnistuu, välillä ei. Nytkin iltatissit kesti ikuisuuden, kun ei meinannut eka imeä ja vasta sitten kun oli tarpeeksi väsynyt, puoliunessa alkoi syödä. Kiinteitä olen antanut normaalisti ja päälle vesihörppyä ettei ainakaan kuivaa. Tänään on ollut jo paljon helpompi päivä kuin eilen tai toissapäivänä eli ehkä tää lakko tästä menee ohi... toiveikas olen. Olen myös pumppaillut maitoa, jotta maidontuotanto ei lopu nyt. Haluaisin vielä jatkaa vaikka tämä nyt niin penteleen vaikeaa onkin.

Olen järkeillyt asian niin, että on vauvan parhaaksi kokeilla nyt sinnitellä ja hiukan taistella, kuin se, että siirrytään apteekin korvikkeisiin. Lisäksi ne on vielä niin kalliitakin ja hemmetin pahan makuisia! Vielä en ole valmis luovuttamaan. Hiukan ahdistaa ja pelottaa, että imetys loppuu, koska se on nyt kuitenkin se turvallinen ja helpoin tapa tarjota maitoa vauvalle. Ja surettaakin, että miksi tämä on nyt niin vaikeaa.

Huono äiti tuskin olet vaikka apteekin maitoon siirtyisitkin. Muista kuitenkin ennen mitään hätiköityjä päätöksiä, että maitoallergiselle, joka sietää rintamaidon, on tissi helpoin ja halvin maidonlähde. Lue imetystuki -sivuilta rintalakosta. Se helpotti ainakin mua. Ja pysy rauhallisena.

En tiiä auttoiko yhtään mutta pakko oli jotain naputella, kun miltei sama tilanne täällä :)

Vierailija
4/8 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten samanlainen tilanne sinulla onkaan!! Siis ei ole kiva silleen mutta kiva saada samanlainen kohtalotoveri :)

No mutta jos tuo tosiaan on nykykäsitys, että imettää voi ilman diettaamista jos vauvan reaktiot ovat näin lieviä niin ehdottomasti koitan jatkaa imetystä jos pikkuherralle vaan maistuu!!

Meillä kans on kokeiltu kaikki mahdolliset ajat ja paikat imetykselle. Yöllä maistuu parhaiten kun vauva on unenpöpperössä.

Ilman muuta jatkan siis imetystä ja toivottavasti rinta alkaisi taas maistua. neuvolassa sanottiin ettei pari-kolme kertaa vuorokaudessa riitä.. pitääköhän paikkansa??

Minusta tuntuisi isolta asialta alkaa kytätä syömisiäni nyt kun olen yksin vauvan ja kaksivuotiaan kanssa. Erottu siis nyt vasta lasten isän kanssa ja pää hieman sekaisin siitäkin. Terve vaan tutuille :D

tv. keskustelun aloittaja

Vierailija
5/8 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meille tosiaan lasten allergologi sanoi, että ei tarvitse aloittaa mitään maidotonta dieettiä mun, kun vauva reagoi ihollaan ja sen kans pärjätään ahkeralla rasvauksella ja pahimpina aikoina kortisonirasvauksella. Jos tietty olis vaikeat oireet, olisi maidoton sit ehkä tarpeen.

Mulla meinaa kanssa olla välillä suru puserossa ton imetyksen kanssa, varsinkin nyt, kun ei todellakaan voi antaa mitään tutteleita. Aikaisemminkaan en ole korviketta antanut mutta silloin on aina ollut se mahdollisuus ja takaportti! Tai onhan toi resepti apteekkimaitoon olemassa mutta jotenkin en nyt haluais alkaa maksamaan siitä pahanhajuisesta ja -makuisesta sotkusta itseäni kipeäksi, kun itsellä maito riittää.

On tosi turhauttavaa tarjota rintaa ja "palkaksi" saa vain itkuraivarit! Olen tosiaankin lypsänyt maitoa, jotta ei ehtyisi mutta silti tuntuu, että herumisen alkaminen kestää ikuisuuden ja jos vauva sattu "erehdyksessään" aloittamaan imemisen, lopettaa se sen heti kun huomaa, että maitoa ei vielä tulekaan. Lisäksi pelkään tuota puremista, joten herumisen alkaminen on tosi työn takana. Noidan kehä täällä siis.

Parhaiten vauva on imenyt tosiaan yöllä ja heti päikkäreiden jälkeen. Olen mennyt sillä ajatuksella, että kiinteiden määrä saa vähentyä kunhan tissimaito kelpaa. Imetystuki sivuilla joku totesi, että vauva ei ruoan ääreen nälkään kuole, eli alkaa kyllä syödä kun tarpeeksi nälkä on. Mua vaan hiukan pelottaa vauvan kuivuminen kun meidän jästipää ei suostunut esim. eilen syömään 6 tuntiin ollenkaan vaikka olin tissi tyrkyllä useamman kerran. Kamala nälkä sillä oli ja itkuinen mutta ei ime. Sitten "nöyrryin" ja keitin iltapuuron ja se sit kelpasikin oikein kovasti :) Iltapuuron jälkeen olikin sit niin väsynyt, että erehtyi myös syömään rintaa!

Lakkoilu on kyllä jotenkin ahdistavaa ja jollain omitusella tavalla loukkaavaa. Tuntuu, että lapsi osoittaa mieltään tai haluaa työntää äitiä pois, kun ei suostu syömään. Eihän se näin ole, mutta jotenkin tuohon imetykseen liittyy niin monia tunteita.

Näin meillä, ehkä huomenna on jo parempi päivä... Tsemppiä sinulle AP ja jatka vaan imetystä, jos se suinkin onnistuu. On kuitenkin se helpoin tapa nyt. Jos kuitenkin käy niin, että imetys ei lähde onnistumaan, on apteekin maito varmasti ihan hyvä vaihtoehto ja hienoja lapsia silläkin kasvaa :)

Vierailija
6/8 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko vauva muuten tyytyväinen, nukkuuko yöt jne? Monesti allergiat aiheuttavat myös mahakipuja, jotka näkyvät yöheräilynä ja kiukkuvana vauvana. Sitten kun allergiaa aiheuttavat ruuat on poistettu, moni on todennut, että vauva onkin ihan erilainen, ei olekaan vaikea luonne tai ärsyyntyvä. Jos vauva on tyytyväinen muuten, voisi kokeilla jatkaa imetystä ja karsia vain enimmät maitotuotteet omasta ruokavaliosta. Mutta jos epäilet että on myös mahakipuja tai joudut valvomaan öisin, niin siirtyisin erityiskorvikkeeseen. Yövalvomiset ne vasta rasittaakin koko perhettä! 8kk ikä on hyvä vierottamiseen, kun vauvaa kiinnostaa muukin kuin rinta.

Vierailija
7/8 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaan vielä kirjoittelemaan aiheesta jos joku tätä lukee :)

Ei ole muita oireita. yöt nukkuu hienosti klo 20-7 tosin aamuyöstä tissi maistuu mutta antaa nyt maistua kun päivällä ei kelpaa.

Minusta myös tuo kieltäytyminen on jollain lailla loukkaavaa, imetys aiheuttaa kaikenlaisia tunteita.

Tänään olen saanut vauvan imemään tehokkaasti 4 kertaa. Kaksi noista aamuyöllä.

Minua ei kuivuminen ole vielä ainakaan huolettanut. Pissiä tulee hyvin ja vettä menee jonkin verran ateroiden yhteydessä, tosin nihkeätä on se juonti.

Pumppaamalla ei minulla ole koskaan lähtenyt maitoa vaikka kyllähän tuo hyvin vuolaasti virtaa vauvan heruttamana. Toivottavasti vauvan rinnalla käynti ylläpitää maidoneritystä..

Vierailija
8/8 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain vähän oireita aiheuttavia allergeenejä ei tule lopettaa vaan antaa koko ajan, jotta niihin tottuu. Siedätyshoito on päivän sana ja se pätee myös maitoon. Imetä siis rauhassa, vauvahan kuulostaa hyvinvoivalta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän