Kertokaa nyt kaikki LIIKELASKENNASTA!!!!!
Jos se kerran on ainoa keino tarkkailla vauvaa kohdussa niin mitä pitää tarkkailla ja kauan ja miten usein ja kaikki???
Kommentit (10)
Liikelaskenta kannattaa aloitella siinä rv 30 paikkeilla. Toki sitä aiemminkin voi liikkeitä seurata, mutta varhemmilla viikoilla liikkeitä voi jäädä vaan huomaamatta, koska lapsella on tilaa liikkua enemmän.
Ja kyllä: liikelaskenta on ihan yksi parhaimmista tavoista ehkäistä kohtukuolemaa. Yleensä jos vauvalla on joku ahdinko, niin liikkeet vaimenevat tai vähenevät, kunnes sitten loppuvat.
Jos liikkeet muuttuvat äkillisesti tai et saa liikelaskennassa kymmentä liikettä tunnissa, niin on syytä lähteä päivystykseen.
Niin ja kyllä lapsen liikerytmin usein oppii tunnistamaan jo 20+ raskausviikoilla. Jos tulee pitkä tauko liikkeisiin, niin silloin päivystykseen vaan.
vauvat liiku tunnissa 10 kertaa? Kai ne nukkuukin joskus??
Olen vähän huolissani kun vauva on ollut tähän asti tosi aktiivinen tapaus, potkii ja tönii vähän väliä ja ne potkut ihan sattuu, tuntuu tosi voimakkailta. Nyt eilen ja tänään on ollut vähäliikeisempi :(
Kyllä se 10 kertaa tunnissa tekee jotain, mutta ei mitään mahtipotkuja enää. Tuntuu lähinnä venyttelevän ja vähän tönivän. Pitäiskö huolestua ihan oikeasti? :(
Jotenkin mahassa tuntuu "hiljaiselta". Lasketaanko nuo tönimiset ja venyttelyt kanssa liikelaskentaan vai pelkästään kunnon potkut missä maha tömähtää?
Raskausviikkoja on 35+ pari päivää.
Olen vähän huolissani kun vauva on ollut tähän asti tosi aktiivinen tapaus, potkii ja tönii vähän väliä ja ne potkut ihan sattuu, tuntuu tosi voimakkailta. Nyt eilen ja tänään on ollut vähäliikeisempi :(
Kyllä se 10 kertaa tunnissa tekee jotain, mutta ei mitään mahtipotkuja enää. Tuntuu lähinnä venyttelevän ja vähän tönivän. Pitäiskö huolestua ihan oikeasti? :(
Jotenkin mahassa tuntuu "hiljaiselta". Lasketaanko nuo tönimiset ja venyttelyt kanssa liikelaskentaan vai pelkästään kunnon potkut missä maha tömähtää?
Raskausviikkoja on 35+ pari päivää.
Eli vauvalla ei ole enää tilaa samalla lailla temmeltää. Minä ainakin tuollaiset tönäisyt olen aina laskenut mukaan. Koska mites siellä riehut jos ei ole tilaa. Vauvalla siis.
luultavasti on vaan kääntynyt sellaiseen asentoon jossa tilaa on reilusti vähemmän. Mutta keran tulee 10 liikettä täyteen älä huoli. Liikkeitä voi edistää syömällä jotain makeaa ja juomalla mehua ennen laksentaa.
Eli kaikki voisi olla ihan ok, vauvalla on vaan vähän tilaa? Onhan se jo yli kaksikiloinen. Jotenkin vaan olen vähän huolissani että mitä jos sillä ei olekaan kaikki hyvin, napanuora kaulan ympärillä tms :(
Onneksi kahden päivän päästä on neuvola!
Viime viikonloppuna se oli vielä niin reipas ja potki ja tanssi ja riehui. Ja sitten on rauhoittunut.
pystyvät ultralla tarkistamaan että istukka on kunnossa. Mä menin kun vauva oli 4 päivää ollut hiljainen ja ihan muutaman vaimea tönäisy päivässä tuli. No, samantien käynnistivät sitten ja vauva syntyi terveenä. Mulle sanottiin,ettei käynnitystä olisi voinut odottaa enää yhtään päivää, koska istukka oli kalkkeutunut ja lapsivesi vähentynyt. Niillä on joku sellanen arvo millä seuraavat lapsiveden määrä ja se pitäisi olla 5-10. Mulla se oli 4-5. Ilman ultraa tätä ei olisi huomattu, koska sydänkäyrä oli ihan normaali.
joskus viikolla 36. Kerran päivässä tunnin aikana pitäisi tulla 10 liikettä.
Nokian puhelimiin saa Ovio Storesta ilmaisen ja suomenkielisen Liikelaskurin. Helpottaa hieman tätäkin hommaa.
http://store.ovi.com/content/116021