Miten selviää raskaudesta, kun anemia jo ennen raskautta, kokemuksia?
Onko kellään ollut rautavarastot liian matalat jo raskauden alussa?
Millaista rautaa olette silloin raskauden syöneet? Ja oletteko saaneet arvoja nousemaan?
Kommentit (9)
Millaiset ferritiiniarvot sulla on? Pelkkä hemoglobiini ei kerro kaikkea.
Mulla on raudanimeytymishäiriö, joten rauta ei imeydy raskaudessa. Alhainen hemoglobiini tekee olon vetämättömäksi, mutta siedän sitä kohtuullisesti. Sitten kun ferritiini on tosi alhainen, niin sitten olen joutunut sairaslomalle.
Anemiatapauksissa on tärkeää seurata ainakin B12-vitamiinin ja folaatin imeytymistä. Ne ovat lapsen kannalta kriittisempiä kuin rauta.
Mä olen kokeillut kaikkea käsikauppatavarana myytävää rautaa, isoilla annoksilla. Sairaalassa annettava nestemäinen rauta tuo väliaikaisen helpotuksen, mutta ei se pysyvästi muuta. Anemia paranee nopeasti synnytyksen jälkeen mulla.
Söin kaikenlaista, mikään ei auttanut.
Luultavasti lapsi sai kuitenkin tarvitsemansa, kun vaikuttaa ihan terveeltä 5-vuotiaalta.
Synnytksen jälkeen sain verta, silloin oli Hb yli 110. Muuten se on aina n. 100, vähän allekin. Ei se mua ainakaan haittaa, lääkäreitä vähän hermostuttaa.
Mulla siis normaalitilassa Hb on 110-120. Raskauden aikana se laskee aika vauhdikkaasti välille 80-100. Synnytyksen jälkeen nousee tuohon mun normaalitasoon aika nopeasti.
Mä olen ymmärtänyt, että alhaisesta hemoglobiinista ei ole mitään haittaa lapselle. On ihan normaalia raskauden kulkua, että Hb laskee. Sen sijaan jos ne pitkäaikaiset rautavarastot (ferritiini) on jo nollilla raskauden alussa, niin niitä olisi syytä saada korotettua. Ja kuten sanoin folaatti ja B12 on lapselle tärkeämpiä kuin rauta.
2
Hb tosiaan ei anemiassa kerro koko totuutta.
on melkein aina hemppa alle sallittujen rajojen, mutta aina kun olen ollut raskaana, se onkin ollut varsin hyvä! Johtunee siitä että ei ollut menkkoja!
ja raskauden aikana usein se on ollut jopa parempi. Ei se nyt millään raskauskerralla ole yli 120 noussut, mutta 110 se esim ollut.
Mulla on tutkittu anemian syytä, mutta ei ole löydetty. Reumaattiset tulehdukset ainakin laskevat sitä ja varmaan suht runsaat menkat.
Viime synnytyksessä menetin paljon verta, jonka jälkeen sain punasoluja pari pussia. Silloin oli kyllä tosi heikko olo. Mutta nyt vuosi synnytyksestä hg on 90 ja oloni on tavallinen.
Olen kokeillut eri valmisteita. Viimeisimmässä raskaudessa käytin nestemäisiä. Niistä tykkään, kun ne ei aiheuta vatsaoireita.
oli ekal neuvolakäynnillä hb 110 ja nyt rv 34 niin on 86. rauta ei imeydy enkä pysty edes mitään rautavalmistetita syömäänkää, kaikkea kokeilti, tulee tosi huono olo, oksentelen ja vapisen. eilen sain sairaalassa punasoluja 2 pussia joten toiv.nousee edes vähän et jaksaa synnytkseen asti ja ettei menetä verta synnytykses sit.
b12 vit oli iha norm mut foolihappo arvot oli kuulema liian matalat joten nyt sit syön foolihappo lisää.
solgarin gentle iron (Lifestä) on ainakin hyvä ja imeytyy hyvin.