Melba, tai miksei muutkin: paljonko asunnon hinnassa
pitäisi kaiken järjen mukaan näkyä se, että hoitovastike on 100 eur/kk kalliimpi kuin vastaavassa asunnossa naapuritalossa? Lainaa asunnon hinnasta on tarkoitus ottaa n. 70 %
Kommentit (3)
Oleellinen kysymys on, että mistä tuo 100e kuussa johtuu.
Mikäli tätä taloa on hoidettu paremmin kuin naapuritaloa, niin tuo 100 e kuussa ei ole mikään syy hinnanalennukselle vaan päinvastoin voit olla siitä onnellisessa asemassa, että taloa hoidetaan tosi hyvin.
Jos taas kyseessä on prikulleen samalla tavalla hoidetut taloyhtiöt eli siitä kalliimasta ei ole pidetty yhtään parempaa huolta, niin joku silloin mättää.
Joskus voi olla niinkin, että jotkut pitävät joissain taloyhtiöissä ihan tarkoituksella yhtiövastiketta alhaalla ja korjauksia vitkutetaan. Olen itse asunut aivan liian halvassa asunnossa 10 vuotta ja älysin sen kyllä koko ajan, että pommia siinä kerrytetään ja taloyhtiön taloutta rapautetaan. Kun taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja pisti asuntonsa 11 v asumisen jälkeen myyntiin, tajusin, että kupla puhkeaa ja pistettiin välittömästi myös myyntiin. Jos siis siinä 100 e kuussa halvemmassa on alle 3e/m2 yhtiövastike, niin välttämättä tässä kalliimmassa ei ole mitään vikaa vaan siinä halvemmassa.
Mikäli kyse on taas siitä, että viereinen talo on omistustontilla ja se mitä te olette katsoneet on vuokratontilla, niin se selittää kyllä täysin tuon eron. Valitettavasti myyntihinnassa ei tunnu kyllä oikein näkyvän lainkaan nuo omien tonttien ja vuokratonttien erot. Koska hintaeroa ei ole, en kyllä ymmärrä, että miksi kukaan suostuu ostamaan asuntoa vuokratontilla!
voi vaikuttaa sekin, että hoidetaanko kaikki itse vai onko huoltoyhtiö hoitamassa asiat.
Äkkiseltään sanoisin, että se taloyhtiö, jossa on kalliimpi yhtiövstike, voi hyvinkin olla se kannatavampi ostos, vaikka asunto olisikin kalliimpi.
Todennäköisesti on paremmin hoidettu.
Tämän tietää vain selvittämällä isännöitsijöiltä mitä vastike sisältää.
tuo 100€ olisi.
Kolme-neljäkymmentä tonnia?