apteekkiasiaa
Voisitteko te arvoisat apteekkityöläiset tehdä meille kanssamammoille palveluksen. Opettakaa niille opiskeleville farmaseuteille ja proviisoreille pari elämän tosiasiaa. 1. eläkeläisillä voi olla paljon aikaa ja vähän juttukavereita. He saattavat (eivät kaikki ja aina) keskustella teidän kanssa mielellään lääkkeidensä annostelusta ja sivuvaikutuksista. 2. pikkulasten vanhemmilla ei ole aina aikaa eikä halua jutella vastaavista asioista.
Minä ymmärrän sen, että opiskelijalla jotkut hommat kestää vakituista kauemmin ja he monasti tekevät asiat millilleen niin kuin luennolla on sanottu, mutta mutta.. Kun minulla on aika pieni korvakipeä lapsi esim. niin ne pilkulleen jaarittelut lapsen painosta (tarkistus pitkän kaavan mukaan, että annostus on oikea ja kaikki kuitenkin tietävät, että lasten lääkkeen annostus ei aina todellakaan ole niin 0.1 ml päälle edes ruiskussa saati sitten suussa, saati että antibiootilla sillä olisi edes 0.1ml tarkkuudella väliä), lääkkeen antotavasta ja kellon ajasta, sivuvaikutuksista jne kaikki maailman asiat. Sitten siihen päälle se ymmärrettävä vaikeus siinä lääkkeen sekoituksessa. Niin voisitteko jooko sanoa niille pilkun viilaajille, että jos kysyttäessä vastataan lääkkeen olevan tuttu, niin se tarkoittaa että se on tuttu. Lääke kouraan ja seuraava asiakas tiskille (ja muksu kotiin sairastamaan rauhassa). Ja joo mä ymmärrän, että on ihmisiä ja lääkkeitä, joiden kanssa on parempi olla tosi tarkkana, mutta pikkulasten antibiootti ei ehkä kuulu niihin. ja jos vanhemmat ei ole lääkettä antavaa sorttia siis että se lääkkeen antaminen vaan tuppaa unohtumaan, niin se puolen tunnin tarinatuokio se kiljuva mukula kainalossa ei juuri siihen auta.
Kommentit (3)
todella hyvät ohjeistukset! Kyllä ne kerrotaan minullekin, vaikka olen kotisairaanhoidon terveydenhoitaja ja tiedän ko. ohjeet. Mutta en pistä sitä pahakseni, että ohjeistavat. Heidän työnsä on vastuullista.
jotta apteekit olisivat mahdollisia myös tulevaisuudessa. Nykyään tilanne näyttää vähän synkältä, monen apteekin pitäminen on täysin kannattamatonta nyky päivänä.
Kyllä myöskin lasten antbiootin annostus on tärkeää tarkastaa, kuin myös painon. On tullut useampikin resepti, jossa lääkäri kirjoittanut annostuksen aivan pieleen, jopa puolet suuremman tai vahvemman, kuin ko. lapselle kuuluisi.
Ja mitäs sitten, kun jotain kävisi, esim. liian vahva antibiootti....minnekkäs menisit ensimmäisenä valittamaan? Olisiko apteekki, jonka kuuluu tarkastaa oikea annostus, joka on vastuussa antamastaan lääkkestä, vai kuinka?
Oppilas myöskään ei saa antaa lääkkeitä ilman farmaseutin / proviisorin kuittausta asiakkaalle.
Välillä käy niin, että kaikilla muillakin asiakkaat, joten silloin täytyy vain odottaa.
Ja mitä lasten kiljumiseen tulee, niin onpa niitäkin vanhempiakin, jotka eivät edes yritä hiljentää / rauhoittaa kipeää tai tervettä lasta vaan antaa riehua ja häiritä muita asiakkaita.
Terveisin apteekin täti =)