Ysiluokkalaisille oli eilen näytetty synnytysvideo
Aiemmin ovat käyneet läpi miehen ja naisen sukupuolielimet ja sukupuolielämään liittyvät asiat ja myös ehkäisyn.
Opetus huipentui lapsen syntymään.
Mielipiteitä ??????? Kuuluuko tämä kaikki peruskoulun oppimäärään vai onko opettajakohtaista. Kyse bilsasta.
Kommentit (49)
Meillä lukion ekalla terveystiedon opettaja näytti synntysvideon juuri ennen vappua, että osataan sitten olla "kunnoplla" vappubileissä. Sain itse videosta synnytyskammon, josta en päässyt edes myähemmin vuosien jälkeen pelkopolilla. Videon katselun aikaan oli poikien kanssa vähän pussaillut, en enempää. On aivan eri asia opettaa sukupuoliasiat, ehkäisyt jne. kuin näyttää synnytysvideoa alaikäisille. Vastaavassa tilanteessa ottaisin yhteyttä opettajaan ja rehtoriin enkä mitenkään mukavalla asenteella.
Kipua ja väkivaltaa lapset näkevät väkisinkin. Synnytyksessä sentään on onnellinen lopputulos. Enkä usko, että nuorille näytettävässä videossa kaikkein verisimpiä paikkoja zoomaillaan.
En tiedä mihin ohjelmaan kuuluu, mutta ehdottomasti positiivinen asia.
Eiköhän se riitä et syntymä (synnytys) käydään läpi ihan "kirjallisesti", kuvin yms. Tuosta voi jäädä nuorille tytöille vaikka mitä pelkoja. Mun vanhin tyttäreni on nyt seiskalla ja totisesti toivon ettei parin vuoden kuluttua tartte katella synnytystä.
Eikö ole nimenomaan hyvä, että saa realistisen käsityksen siitä mitä synnyttäminen on? Miksi pitäisi kaunistella tuskallista tapahtumaa? Minusta on erittäin hyvä, että vihdoin saadaan nuoria naisia ja miehiä, jotka tietävät mihin ryhtyvät lapsen hankinnassa. Ei synnytys ole mikään ruusuinen tapahtuma vaan verinen ja kivulias.
esittää koko ikäluokalle huhtikuussa 9 luokalla. Ihmiset hajaantuu sitten lukioon, ammattikouluun jne ja sielläkö asia pitäisi käsitellä? Jos on valmis seksiin niin hyvä tietää tuokin. Itse aloitin seksin ja 16 vuoden seurustelun 9 luokalla.
Meidän kuusi lasta (1-11v) ovat nähneet synnytyksiä sekä livenä, että videolta/tv:stä.
En tiedä, kuuluuko nykyään oppimäärään. Itselle eikä lapsilleni ei ole näytetty enkä sitä haluaisikaan.
Miksi ihmeessä ysiluokkalaiselle pitäisi näyttää synnytys?
osallistuminen minkäänlaisen synnytysvideon katsomiseen. On nyt 8. luokalla.
En ymmärrä miksi se pitäisi nähdä "livenä"? Kyllä se voi synnytyspelkoa aiheuttaa. Kaikki yläasteikäiset kun eivät ole tottuneet katselemaan kipua ja kärsimystä ja väkivaltaa telkkarista.
on tärkeää juuri sen kokonaiskuvan saamisen takia. Mitä enemmän nojaudutaan sanoihin tai vaikkapa piirroskuviin, niin sitä kaukaisemmalta asia vaikuttaa.
Vaikka on kamalaa, että kyseessä on ihmiselämän kivulain kokemus, niin ei sitä kipua pitäisi häivyttää. Vanhoissa kätilöille suunnatuissa oppikirjoissakin on kipu häivytetty pois ja sen sijaan puhutaan vain epämukavuudesta. Ainoa tapa, jolla kipua voidaan lievittää on se, että se otetaan tosissaan, koska muuten leimautuu vain idiootiksi, joka valittaa "epämukavuudesta".
Koko tapahtuma on niin ristiriitainen ja monitahoinen, että senkin takia videolla on merkitystä. Video voi valottaa vuorovaikutusta,jota synnytyssalissa käydään, kaikkia osapuolia, joita synnytykseen liittyy, saada miettimään laajemminkin synnytystä tapahtumana ja siihen liittyviä asioita. Tuo niitä lähemmäksi itseä.
Tiedättekö kuinka monta murhaa, pahoinpitelyä, narkkaria, känniääliötä, sotajuttua ja avaruusoliota lapsenne ovat nähneet telkkarista? Näiden rinnalla yksi synnytysvideo on aika kevyttä tavaraa. Eiköhän se synnytyspelko tule mistä hyvänsä jos on tullakseen...
jos opettaja muistaa kertoa, että on olemassa myös helpompi tapa :-)
näytettiin synnytysvideo. Tästä jo kahdeksan vuotta aikaa. En itse nähnyt, kun en ollut koulussa, mutta eipä tuo ihmeellinen juttu kuulostanut muille silloin olevan. Joitakin toki oli yököttänyt. Nykyään kyllä näkee telkkaristakin jo synnytyksiä paljon enemmän, joten eiköhän oo ihan tuttua nykynuorille.
Meidän 12v tyttö katselee välillä telkkarista synnytysohjelmia. Eiköhän nuo koulussa näytettävät synnytysvideot kuitenkin ole siisteistä ja helpoista synnytyksistä.
on käyty läpi jo ainakin 2 kertaa peruskoulun oppimäärässä, ennen tätä 9. luokkaa.
Minun mielestäni synnytysvideo on erittäin ok
Kaikki opettajat eivät halua näyttää synnytysvideota tai juurikaan puhua ehkäisystä.
Kyllä nuoret ysiluokalla ovat jo kaikenlaista nähneet, niin miksi ei ihmisen syntymää voisi näyttää? Se kuuluu elämään. Enkä usko että opettaja näytti mitään kauhuskenaariota vaan todenmukaisen videon.
Osa päättää koulunsa jo peruskouluun, ja ammatikouluissakaan ei välttämättä ole enää mitään ihmisen lisääntymiseen liittyvää.
vai eikö sinun mielestäsi?
Eli tuon ikäinen tietää jo ties ja vaikka mitä...
Itse asiaan siis - mielestäni todella hyvä että koulussa näyttävät videon ja keskustelevat aiheesta...
noi muut asiathan todellakin kuuluu peruskoulun opetusohejalmaan ja on käyty läpi jo aikaisemminkin ainakin bilassa jo viidennellä ja terveytiedossa seiskalla - ja ilmeisesti sekään ei vielä riitä, vaan nuo kerssat tarvitsisivat enemmän.
Synnytysviedo on lisämateriaalia, jota ei ole kaikilla opettajilla samaan tapaan kuin esim kielten opetuksen lisämateriaalit, videot ylipäänsä ja museokäynnit. Itse en ois sitä näyttänyt, koska inhoan näitä videoita aikusillekin näytettyinä - joko ne on pumpuliin käärittyj ja siisittyjä epärealistisia versioita tai sit vaihtoehtoisesti niistä tulee huono olo - vaikka olenkin synnytykseen ihan luonnollisesti suhtautuva ihminen. Tuskan katselu ei vaan oo mun kuppi teetä.
Muilta osin tämä ei ainakaan saisi olla opettajakohtaista, vaan kaikilla oppilailla pitäisi olla oikeus samaan opetukseen.
Nyt kun karsittu neuvolapalveluista synnytysvalmennusta niin tämä on entistä tärkeämpää sijoittaa peruskouluun.
Ehkä opettajalla tarkoitus herätellä nuoria vastuulliseen seksiin.
Kuvat kertoo enemmän kuin sanat joten hyvä vetohan tuo oli.
Minulla on ysiluokkalainen jonka tiedän harrastavan seksiä vastuulliesti, ehkäisy on kunnossa.
Monet ikäisensä seurustelee ja ne jotka ei seurustele ovat taatusti kiinnostuneita sukupuolisuuteen liittyvistä asioista niin omastaan kuin vastakkaisen sukupuolenkin.
Koulussa tehdään hyvää valistustyötä ja saadaan koko ikäluokka tietoiseksi seksiasioista.
Eipä ole tullut koskaan mieleenkän, etteikö ysiluokkalaisille voisi näyttää synnytysvideota. Selitin tässä jokin aika sitten omille lapsilleni (7 ja 10) synnytyksen vaiheita aika tarkasti ja voisin näyttää videonkin.
3lk oleva tyttö ja heillä oli viimme syksynä biologian tunnilla näytetty kans enkä pitänyt sitäkään pahana, normi juttu
Kyllä lapsenteko jutut pitäisi ottaa koulus puheeksi viimeistään 6luokalla silloin ne menkatkin alkaa ja ekat tytöt antaa jo yläluokkalaisille. Näin se vaan on. Ja jos äidit on oikeesti noin peloissaan asian todellisen laidan kertomisesta niin onnea vaan isoäidiksi tulemisesta!
Ajat ovat muuttuneet ja kyllä kersojen pitää tietää mitä oikeesti asiat tapahtuu paskaako sitä valehtelemaan tai kainostelemaan tällaisia asioita. Kyllä ne netistä muutenkin löytää tietoa ja belive me nämä asiat kiinnostaa kersoja.
EMME ELÄ LINTUKODOSSA VAAN INFORMATIIVISESSA MAAILMASSA