Pitäisikö opettajan mielestänne kannustaa kanteluun? Siis
kehua lasta, joka kertoo innokkaasti aina opelle jos jollaine jäänyt läksyt tekemättä tai ei käy suihkussa liikunta tunnin jälkeen? Vai pitäisikö ope jopa sanoa lapselle, että huolehtikoon omista asioistaa ja kantelu on rumaa. Kyse nelosluokkalaisita ei siis ihan pienemmistä koululaisista.
Kommentit (9)
vaikka olenkin sitä mieltä, että jokaisen pitäisi noudattaa niitä sääntöjä! Ärsyttää sellaiset jotka kuvittelevat etteivät yhteiset säännöt kosketa heitä.
tuollaisista, joista ei ole haittaa muille.
jos joku jatkuvasti viis veisaa säännöistä joita muut noudattavat täytyy siihen jotenkin puuttua. Minusta on tärkeää että lapsikin oppii että säännöt koskevat kaikkia...eli siis porukalla vaan kantelemaan ja vaatimaan palaveria yhteisten sääntöjen noudattamiseksi. Ei pitäis olla mitään mussuttettavaa vanhemmallakaan jos oma lapsi ei ole säännöistä piittaamaton egoisti. Läksyjen tekemättä jättäminen tietty eri asia kuin esim se ettei joku oppilas tee hommiaan esin luokassa (järjestäjät).
mistäs lapsi sitten tietää, mikä on vanhempien mukaan sellainen asia josta pitää kertoa? Missä menee raja? Samahan se on työelämässäkin...joku lusmuilee ja toiset tekevät työt, koska pomolle ei saa/halua kannella yhteisön paineen takia. Opetetaan vaan lapset "rosvojen" tavoille, eli kaveria ei vasikoida.
HEI HALOOOOOOOOO!
jos joku kiusaa toista kuin ei käy suihkussa. Työelämässäki kaikki inhoaa kielikelloja.
saa ilman muuta kannella! jos joku tekee vain itselleen hallaa jättämällä läksyt tekemättä se on eri asia. Mua kans ärsyttää se että toiset jatkavat lsumuiluaan aikuisena ja muut tekevät puolestaan hommat ja kukaan ei uskalla ottaa asiaa esille.
haittaavat toisia, korkeintaa itseä. Siis tälläisten asioiden kantelusta!!!! Ikävä saada vastauksia ihan eri asiaan kuin kysyy.
lapsen nolaamista ryhmän silmissä.
Sen sijaan se että käy kertomassa opelle jos joku sotkee paikkoja, rikkoo toisen omaisuutta tai kiusaa, niin siinä tapauksessa "kantelu" on suotavaa.
Lapset vaativat ehdottoman tasaveroista kohtelua. Tuntuu epäreilulta, että joku jättää tekemättä juttuja, jotka muiden kuitenkin pitää tehdä. Toisaalta joka pikku asiasta ei kannttaisi ottaa itselleen stressiä. Voisi miettiä niinkin, että riittää, kun itse tietää toimivansa oikein ja toinen voi ottaa sitten ihan itse vastuun omista tekemättä jättämisistään. Vaan kuinka opetat lapsille tuollaisia vivahteita ilman, että kokevat joutuvansa epäreiluun asemaan? Ja toisaalta ei kai sekään ole oikein, että kannustetaan lapsia välinpitämättömyyteen. Siinä jää samalla kantelematta oikeastikin tärkeitä asioita kuten kiusaaminen tms. Millaista esimerkkiä me aikuiset itse annamme näissä asioissa?