Kenellä täällä on kohta enää varaa elää
ja asua, kun kaikki kallistuu kokoajan!! Ruoka jo todella kallista, asuminen noussut sekä asumiskustannukset mm sähkö.
Itse käyn töissä, kuten mieheni ja hyvä palkkaa saadaa molemmat mutta nuo nousut tuntuu jo kukkarossa.
Kommentit (34)
Palkkojen pitäisi nousta samaa tahtia kuin muidenkin menojen.
Tympeää että palkka pysyy samana, mutta menot kasvavat koko ajan.
että palkat vain hurjaan nousukiitoon, niin kenellä täällä kohta enää on varaa palkata työntekijöitä.
Mutta ei tässä ole varaa elääkään jos sama meno jatkuu.
Molemmat käydään töissä ja ihan hyväpalkkaisessakin vielä, vaikka itse teenkin 4pv/vk. Aiemmin (pari vuotta sitten) rahaa jäi säästöönkin joka kuukausi ja lyhennettiin asuntolainaakin ylimääräistä, mutta nyt syödään säästöjäkin koko ajan.
Eikä mielestäni ostoskäyttäytyminen tai muu kulutus ole mitenkään suuresti muuttunut.
Kaikki vaan on kallistunut niin tuhottomasti, ruoka, sähkö, polttoaineet yms. välttämättömät menot.
En äänestänyt Persuja, mutta kyllä muutos silti on tervetullutta! Toivotaan parasta
eletään vaan sen mukaan mitä on. Miehen pieni palkka ja mun huima kodinhoidontuki. MUTTA oishan se kivaa että ei menis kaikki aina ennen seuraavaa tilipäivää.... :/
meitä on 3 hlö, asumme Helsingissä (vuokralla, kerrostalo Käpylässä). Minusta pärjäämme ihan ok.
Persujen ohjelmassa on selvästi sanottu, että he kiristäisivät verotusta. Tulee myös vaikuttamaan keskituloisiin joten persuista ei ole pahemmin apua jos haluatte pienemmät verot. Tuet ovat yhtä turhuutta, koska korvamerkittyjen tukien sijaan voitaisiin esim. pienentää työssäkäyvien veroprosenttia. '
Tietenkin toimeentulotuki ja perustuet tulisi säilyttää ja antaa vähän extrarahaa jos on enemmän lapsia, mutta joo... mieluummin leikkauksia veroprosentista kuin lisää byrokraattisia tukimuotoja työssäkäyville perheille.
Toivotaan, että tulee viljelyksille otollinen kesä. Alan salakasvattajaksi. Kostoni yhteiskunnalle.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2011 klo 15:07"]
meitä on 3 hlö, asumme Helsingissä (vuokralla, kerrostalo Käpylässä). Minusta pärjäämme ihan ok.
[/quote
Minusta tuo ei ole pärjäämistä jos ette pysty edes ostamaan asuntoa:D
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 18:35"]
[/quote
[/quote]
Minusta osottaisi kyllä vähemmän pärjäämistä, jos lähtisi pienillä palkoilla ostamaan Helsingistä asuntoa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 18:43"]
[/quote
[/quote]
Minusta osottaisi kyllä vähemmän pärjäämistä, jos lähtisi pienillä palkoilla ostamaan Helsingistä asuntoa.
[/quote]
On se köyhää ja säälittävää jos kaksi työssäkäyvää aikuista eivät pysty ostamaan kotikaupungistaan pientä tai keskikokoista OK-kuntoista asuntoa palkkatuloillaan. Kertoo, että asiat ovat täällä todella huonossa jamassa. En ole kumpikaan aikaisemmista.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 18:43"]
[/quote
[/quote]
[/quote]
On se köyhää ja säälittävää jos kaksi työssäkäyvää aikuista eivät pysty ostamaan kotikaupungistaan pientä tai keskikokoista OK-kuntoista asuntoa palkkatuloillaan. Kertoo, että asiat ovat täällä todella huonossa jamassa. En ole kumpikaan aikaisemmista.
[/quote]
Täytyy sitten lopettaa säälittävä pienipalkkaine työ ja alkaa säälittäväksi yh-sossupummiksi. Ainakin elelisin lokoisampaa elämää, kun kuitenkin säälittävä olen.
Minulla. Jos rahaa on vähän, käytän sitä vähän. Jos rahaa on paljon, laitan summaan sen verran että on sitten varaa tilanteisiin joissa rahaa on vähän ja tulee jotain yllättävää. Opin lopullisesti säästämään, vaikka tosin tuhlari en ole ollut koskaan, kun olin työtön ja en saanut itse mistään mitään. Keräsin pulloja, jotta oli edes jotain tuloa. Puoliso kävi töissä.
Raamatussa lukee maailmanlopun merkeistä yksi niistä on juuri tuo ELATUKSEN MURHE eli tähän aikaan sopii hyvin. Ei taida olla loppu enää kaukana.
No mitä sillä palkalla pitäisi saada? Suuret kartanot, läheltä kaupunkia, luksusruokaa, tuliterät autot pihalle.. jos tätä kaikkea ei ole, niin ei pärjää?
Miehen palkka 2500e, minä opiskelija 400e, kaksi lasta. Asutaan omistusasunnossa helsingissä, pieni auto löytyy mieheltä. Matkustellaan, syödään hyvin. Mihin muuhun sen rahan tulisi riittää? Nykyään vain halutaan kaikki, ja jos sitä ei ole, niin ei mukamas pärjää.
Kyllä palkan pitäisi riittää kahdella palkansaajalla omaan keskikokoiseen asuntoon. Se nyt vaan on typerää olla torpparina ja maksaa toisen asuntoa. Elintason pitäisi olla sellainen kehittyneessä taloudessa, että ainakin perus perhe-asunnon asa ostettua. Naurattaa nämä tyypit, jotka heti alkavat heittelemään että ei sen elintason tarvikaan riittää mihinkään kartanoon. Kyllä sen minun mielestäni pitäisi kokopäiväisesti työssäkäyvällä pariskunnalla riittää omaan kotiin.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:03"]
Kyllä palkan pitäisi riittää kahdella palkansaajalla omaan keskikokoiseen asuntoon. Se nyt vaan on typerää olla torpparina ja maksaa toisen asuntoa. Elintason pitäisi olla sellainen kehittyneessä taloudessa, että ainakin perus perhe-asunnon asa ostettua. Naurattaa nämä tyypit, jotka heti alkavat heittelemään että ei sen elintason tarvikaan riittää mihinkään kartanoon. Kyllä sen minun mielestäni pitäisi kokopäiväisesti työssäkäyvällä pariskunnalla riittää omaan kotiin.
[/quote]
Niin pitäisi. Vaan, kun tässä maassa on ihan normaalia netota kokopäivätyöstä vain 1500 euroa. Ihan tavallisissa ammateissa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:03"]
[/quote]
Niin pitäisi. Vaan, kun tässä maassa on ihan normaalia netota kokopäivätyöstä vain 1500 euroa. Ihan tavallisissa ammateissa.
[/quote]
Silloin asuntojen hinnat pitäisi olla sellaiset, että sillä netolla saa asunnon itselleen maksettua.
Moni muukin on huomannut, että rahat eivät meinaa enää riittää vaatittomaankaan elämiseen.