Uusperheasia, miehen lapsi ja raha.
Tilanne on se, että miehen lapsi on nyt 14-vuotias murkku ja tosi rauhallinen sellainen. Ongelmia ei ole täällä tai äidillään vaan on enemmänkin sellaista nörttityyppiä kuin kaljapullo kädessä pyörivää. Kaikin puolin hänen kanssaan on mukavaa ja helppoa, ja murkkuilu on hyvin ajoittaista ja hallittavaa.
Nyt tilanne on mennyt siihen, että haluaisi asua meillä. Perustelee sen sillä, että "mä voisin välillä olla teillä, kun oon niin monta vuotta asunut äidillä. Tulis sillai tasaisemmin." Peruste ok ja tervetuloa vaan. Pientä ongelmaa se aiheuttaa siinä, että meillä vaan kolme makkaria ja pienemmät (yhteiset) joutuisivat sitten asumaan vuosia vielä samassa, mutta eiköhän siitä selvitä. Suurin kysymys on kuitenkin raha. Tylyä, mutta näin on. Mies kysäisi lapsensa äidiltä asiaa ja äidin mukaan olisi ihan ok, jos lapsi muuttaisikin meille ja kävisi äidillään vaan viikonloppuja. Sitten mies meni sanomaan, että lähdetään sitten hoitamaan asiaa näin ja käydään lastenvalvojalla selvittämässä rahakuviot. Hops, eipäs onnistukaan. Äiti sai kauhean hepulin, että "mä kuule olen mitottanut talouteni sen mukaan, että tarvin ne rahat". Eli äidin mielestä homma menisi niin, että hän saa sen 250 Euron elarin ja lapsilisät, vaikka lapsi asuisi meillä. Äiti ei siis suostu asiaan, jos noihin rahakuvioihin tulisi muutoksia.
Nyt taas tämä lapsi palasi aiheeseen ja kysyi multa, miksei voi muuttaa meille, vaikka äitillekin se sopisi. Miten tuon nyt sanoa tuon ikäiselle, että "joo, muuten, mutta me halutaan sun äidiltä elatustuki ja lapsilisät tänne ja se ei suostu siihen..." Huoh, tuntuu kuin laitettaisiin raha lapsen edelle ja niinhän se tavallaan laitetaankin. Meillä vaan ei ole varaa maksaa elareita ja elättää lasta päälle. Nytkin eletään aika pienellä, kun miehelle keskinkertaiset tulot ja mä olen hoitovapaalla. Mies vielä mietti, ettei äidin tarvisi maksaa noinkaan paljoa kuin mies maksaa vaan se "minimi" riittäisi ja lapsilisä tänne. Mulle sekin ok. Itseasiassa mulle ok, vaikka saataisiin vaan lapsilisä ja ennen kaikkea miehen ei tarvisi maksaa sitä 250 Euroa enää.
Ottaa rankasti päähän. Tässä tulee inhottava olo, kun lapsi ei halustaan huolimatta "saa" muuttaa, mutta kun ei mieskään haluaisi lähteä lapselle selittämään raha-asioita ja mustamaalaamaan äitiä.
Kommentit (28)
Jos lapsi tulee teille kirjoille, sillai lie saa sen lapsilisän itselleen?
Mitä tulee niihin elareihin, niin sanokaa äidille, että jatkossakin saa sen, kunhan tilittää mihin ne on menneet. Jos kaikki EI mene lapsen vaatteisiin/tavaroihin, loputhan on jossain säästössä ja kerryttävät esim. moporahaa tai vastaavaa. Eikö niin? Ja siis elareitten saajan on hankittava kaikki lapsen tavarat/vaatteet.
Minä olen meillä se joka saa elareita. En mitoita omia asumiskulujani sen mukaan, että maksaisin niillä rahoilla asumistamme, vaikka minulla on lapsille huoneet, exällä ei. Elarit kuluvat lasten tarvikkeisiin, loput jäävät säästöön juurikin isompia hankintoja varten tulevaisuudessa.
Asumismenot voivat tosiaan olla mitoitettu sen mukaan, että asunnossa asuu myös tämä lapsi. Niden muuttaminen nopealla aikataululla on vaikeaa.
Ehdottakaa, että aluksi miehesi saisi vain sen lapsilisän. Äidillä olisi vaikka puoli vuotta aikaa järjestellä kuvioita uusiksi.
Toivottavasti saatte asian järjestymään sovussa ja oikeudenmukaisesti. Äidin ehdottama tapa ei sitä todellakaan ole!
Äiti olisi enemmän kuin mieluusti lykännyt lapsensa meille ja halusimme hänet myös; elihän lapsi meillä muutenkin suurimmaksi osaksi äidin alkoholinkäytöstä johtuen.
Sitten otettiin puheeksi lapsilisät ja elatusapu, niin ykskaks lapsen äiti saikin hirveet kilarit; olimme kuulemma ahneita sikoja ja hän tarvitsee ne rahat, eikä niitä tipu. Myös lapsen muuton perui kokonaan rahojen takia.
Että näin se on joidenkin vaikea ymmärtää, että ne rahat olisi lapsen elatukseen, eikä summa edes kata kaikkea.
kyllä äitiäkin. on iso raha menettää yhtäkkiä 528e kuukausituloista.(250+146 +136 minimielatusapua). Ainiakin tuo vaatii järjestelyä..
Mutta ymmärrän myös teidän pointtinne jos poika on teillä, ei elatusmaksuja tietenkään kuulu maksaa.
paperit tietenkin kuntoon. ja ottakaa huomioon, että tuon ikäistä lasta jo kuunnellaan asumisjärjestelyissä. jos ei äiti muuten suostu noihin elatusmaksujen muutokseen, niin sit vaan oikeuden kautta.
Olen samaa mieltä. Viette asian eteenpäin. Lasta kuullaan asiassa.
Olet avaramielinen ja joustava.
Mielestäni tuon ikäinen poika ansaitsee kuulla tosiasiat. Kyse on vain siitä miten se esitetään:)
Kertokaa, että hän on tervetullut teille mutta asia tulee hoitaa myös viranomaisten kanssa selväksi ja siihen pojan äiti ei suostu. Viranomaisten kanssa siksi ettei myöhemmin tule mitään riitoja jne...äidin kanssa.
Kertokaa myös, että isä on koko ajan maksanut elatusapua koska poika on asunut äidin luona. Äiti kuitenkin haluasisi pitää rahat itsellään vaikka poika muuttaisi teille. Heitä pallo äidille: kaikki riippuu siis äidistä.
Jos pysytte tiukasti vain tosiasioissa niin et mustamaalaa äitiä ja varotte tunteenpurkauksia. Parasta olisi jos isä selittäisi asian pojalleen!
Tämä vain ehdotus kiperään tilanteeseen. Olen kyllä huomannut, että pysymällä vain tosiasioissa saa parhaan lopputuloksen.
Tuli vaan ilkeä ajatus mieleen, että onko äidillä uusi....
paitsi, jos äiti ostaa lapsen vaatteet yms. Voisko näiltä osin sopia kenties jotain äidin kanssa? Mutta sen äidin tosiaan sitten pitäisi ostaa ne vaatteet myös, eikä käyttää itseensä niitä rahoja.
Lapsilisä tulee lähivanhemmalle. Jos lapsi tulee teille asumaan, niin ei ole mitään vvelvoitetta, että teidän elareita pitäisi maksaa yksin jäävälle äidille.
Kehoitan kuitenkin mahdollisimman ystävälliseen sävyyn sopia asiosita. Onhan muutos iso äidillekin.
kerrotte miten asia on: kovasti haluatte hänet teille, mutta ette ole päässeet kaikista asioista yksimielisyyteen lapsen äidin kanssa. 14v kyllä tietää, että hänestä maksetaan elatusapua, 14v myös tietää, että lapsilisä on olemassa. Ei teidän tarvitse mustamaalata äitiä, kerrotte mitä isä haluaa ja mitä äiti haluaa ja mistä ollaan eri mieltä. Ette liioittele, ette pimittele, kerrotte faktat faktoina.
Lapselle olisi todella tuhoisaa jos syy jäisi epämääräiseksi - silloin hän nimenomaan ajattelisi "onko minulla joku vikana, miksi eivät halua minua" jne.
Mielestäni "vaatimuksenne" ovat erittäin kohtuullisia. Lapsilisä teille, samoin minimielatusapu. Voittehan soittaa lastenvalvojalle ja kysyä, miten tilanteessa pitäisi toimia. 14v omalla tahdolla on myös virallisesti merkitystä.