Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheasia, miehen lapsi ja raha.

Vierailija
17.04.2011 |

Tilanne on se, että miehen lapsi on nyt 14-vuotias murkku ja tosi rauhallinen sellainen. Ongelmia ei ole täällä tai äidillään vaan on enemmänkin sellaista nörttityyppiä kuin kaljapullo kädessä pyörivää. Kaikin puolin hänen kanssaan on mukavaa ja helppoa, ja murkkuilu on hyvin ajoittaista ja hallittavaa.

Nyt tilanne on mennyt siihen, että haluaisi asua meillä. Perustelee sen sillä, että "mä voisin välillä olla teillä, kun oon niin monta vuotta asunut äidillä. Tulis sillai tasaisemmin." Peruste ok ja tervetuloa vaan. Pientä ongelmaa se aiheuttaa siinä, että meillä vaan kolme makkaria ja pienemmät (yhteiset) joutuisivat sitten asumaan vuosia vielä samassa, mutta eiköhän siitä selvitä. Suurin kysymys on kuitenkin raha. Tylyä, mutta näin on. Mies kysäisi lapsensa äidiltä asiaa ja äidin mukaan olisi ihan ok, jos lapsi muuttaisikin meille ja kävisi äidillään vaan viikonloppuja. Sitten mies meni sanomaan, että lähdetään sitten hoitamaan asiaa näin ja käydään lastenvalvojalla selvittämässä rahakuviot. Hops, eipäs onnistukaan. Äiti sai kauhean hepulin, että "mä kuule olen mitottanut talouteni sen mukaan, että tarvin ne rahat". Eli äidin mielestä homma menisi niin, että hän saa sen 250 Euron elarin ja lapsilisät, vaikka lapsi asuisi meillä. Äiti ei siis suostu asiaan, jos noihin rahakuvioihin tulisi muutoksia.

Nyt taas tämä lapsi palasi aiheeseen ja kysyi multa, miksei voi muuttaa meille, vaikka äitillekin se sopisi. Miten tuon nyt sanoa tuon ikäiselle, että "joo, muuten, mutta me halutaan sun äidiltä elatustuki ja lapsilisät tänne ja se ei suostu siihen..." Huoh, tuntuu kuin laitettaisiin raha lapsen edelle ja niinhän se tavallaan laitetaankin. Meillä vaan ei ole varaa maksaa elareita ja elättää lasta päälle. Nytkin eletään aika pienellä, kun miehelle keskinkertaiset tulot ja mä olen hoitovapaalla. Mies vielä mietti, ettei äidin tarvisi maksaa noinkaan paljoa kuin mies maksaa vaan se "minimi" riittäisi ja lapsilisä tänne. Mulle sekin ok. Itseasiassa mulle ok, vaikka saataisiin vaan lapsilisä ja ennen kaikkea miehen ei tarvisi maksaa sitä 250 Euroa enää.

Ottaa rankasti päähän. Tässä tulee inhottava olo, kun lapsi ei halustaan huolimatta "saa" muuttaa, mutta kun ei mieskään haluaisi lähteä lapselle selittämään raha-asioita ja mustamaalaamaan äitiä.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä tuossa on ongelma. 14v saa itse päättää missä asuu. jos asuu teillä, niin äidille ei kuulu elatusmaksuja maksaa,eli yhteys lastenvalvojaan ja äiti maksaa teille halusi tai ei. jos ei itse suostu maksamaan niin tulee kelalta ja perivät takaisin äidiltä. lain mukaan elatusmaksuja saa lähivanhempi. onpa törkeä ämmä..

Vierailija
2/28 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi tulee teille kirjoille, sillai lie saa sen lapsilisän itselleen? Mitä tulee niihin elareihin, niin sanokaa äidille, että jatkossakin saa sen, kunhan tilittää mihin ne on menneet. Jos kaikki EI mene lapsen vaatteisiin/tavaroihin, loputhan on jossain säästössä ja kerryttävät esim. moporahaa tai vastaavaa. Eikö niin? Ja siis elareitten saajan on hankittava kaikki lapsen tavarat/vaatteet. Minä olen meillä se joka saa elareita. En mitoita omia asumiskulujani sen mukaan, että maksaisin niillä rahoilla asumistamme, vaikka minulla on lapsille huoneet, exällä ei. Elarit kuluvat lasten tarvikkeisiin, loput jäävät säästöön juurikin isompia hankintoja varten tulevaisuudessa.

Minulla ei jää. Jos mietitään että lapsilisä kompensoi asumisen kalleuden (kaksi huonetta enemmän kuin muuten olisi) kahden lapsen kulutukseen jää tällä hetkellä vähän yli satanen kuussa. Elatusmaksusta on vähennetty siis ip-kerhomaksut ja harrastemaksut. Onneksi exä on hyvä tyyppi eikä vaadi kuitteja tai muuta älytöntä, hän luottaa siihen että lapsilla on kaikki tarvittava ja ostaa kenkiä ja tavaroita heille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös vastaava tilanne n.2 vuotta sitten.Lapsen äiti oli sitä mieltä että kyseiset tulot ovat hänelle kuuluvaa palkkaa äitiydestä eli isä maksoi myös äidin autolainan elatusmaksun lisäksi.Yllätys lapsi asuu vieläkin äitinsä kanssa ja pappa betalar.Ja me olemme eronneet ja olen 2 lapsen yh

niin yleensä käy noin eli sitä saa mitä tilaa. Yleensä on joku syy siihen, miksi eksä on pistänyt miehen pihalle ja yleensä ne syyt kyllä valkenee sinisilmäisille palstamammoillekin, Kuten nyt tässäkin.

t.uusperheen äiti, jonka miehen exä ei maksa mukulastaan mitään, vaikka se lapsi asuukin meillä.

Vierailija
4/28 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että elatustukihan on kaikkiin lapsen kuluihin. Eli siis siihen lasketaan asumiskulut, vaatekulut, harrastukset, vakuutukset jne. Nämä yhteiskulut sitten jaetaan molemmille vanhemmille heidän tulojensa mukaisesti. Minulla ja exällä on suurin piirtein samat tulot, joten jaamme kulut puoliksi.

Kulut ovat tietysti aikoinaan lastenvalvojan kanssa laskettu ja osittain keskimääräisiin arvioihin perustuvaan. Itse ainakin lähivanhempana olen huomannut, että todelliset kulut ovat yleensä suurempia.

Vierailija
5/28 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä äitiäkin. on iso raha menettää yhtäkkiä 528e kuukausituloista.(250+146 +136 minimielatusapua). Ainiakin tuo vaatii järjestelyä..

Mutta ymmärrän myös teidän pointtinne jos poika on teillä, ei elatusmaksuja tietenkään kuulu maksaa.

elatusmaksu oli kai sen 250 euroa, siihen lapsilisä päälle, eikä muuta.

Vierailija
6/28 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja isä lakkaa maksamasta elatusmaksuja? Lapsen kirjat muutetaan teidän osoitteeseen. Äidin elinkustannukset laskevat roimasti, jos lapsi ei ole enää ruokakunnassa - paljon enemmän kuin lapsilisä ja elatusmaksu on nyt. Hänen taloutensa siis kohenee. Sitten ilmoitatte uuden lapsilisätilin Kelaan. Ensin toimisitte, sitten hoidettaisiin oheisasiat. Näin toteutuisi lapsen etu. Aikuisten nyt vain pitää sopeutua ja olla käyttämättä lasta pelinappulana. Lapsen pitää myös saada tietää, miksi muutto on nyt epävarma; muuten hän luulee, että häntä ei haluta.

Vierailija
7/28 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen huoltajat sopivat YHDESSÄ siitä, kumpi on etä- ja kumpi lähivanhempi (eli kumman luona lapsi on kirjoilla). Lapsilisät ja elatustuki (tietysti vanhempien suhteellisen elatuskyvyn mukainen) menevät sitten sille lähivanhemmalle. PISTE.

Yli 12-vuotiaden lasten omaa toivetta kuunnellaan asumisasioissa. Joten tässä tapauksessa tilanne on vähän niin kuin kaksi yhtä vastaan (sekä lapsi että isä haluaisivat siirtää lapsen kirjoille isän osoitteeseen, äiti ei), eikä äidillä ole sen enempää "sananvaltaa" huoltajana kuin isälläkään. Oikeusteitse lapsen lähivanhemmuus, ja näin siis myös elarit& lapsilisät) saatettaisiin siis hyvinkin määrätä isälle. Pienten lasten kohdalla lähivanhemmuuden saa yleensä äiti, mutta isompien kohdalla kuunnellaan lapsen toiveita ja isällä on muutenkin ihan yhtä hyvät mahdollisuudet.

Tämän yllä mainitun voisi hyvin selvittää lapsen äidille. Asiaa voisi lähteä aluksi myös purkamaan esim. lastenvalvojan pakeilla. Varaatte ajan lastenvalvojalle ja isä menee exänsä kanssa sinne keskustelemaan asiasta.

Lapsella on oikeus myös isäänsä. Ja on hyvä pointti, että hän on asunut vuosia äidin kanssa, hänellä on oikeus kokea perhe-elämää ja lapsuutta myös isänsä kanssa samassa taloudessa niin kauan kuin vielä huoltajien kanssa asuu! Isälläkin on siihen oikeus. Ja tämähän on nimenomaan lapsen toive.

Äidillä ei ole mielivaltaista valtaa päättää lapsen asumisesta, ja jos lapsi ei enää pääsääntöisesti asu hänen luonaan, eivät LAPSEN elatustuet ja lapsilisät tietenkään enää mene hänelle. Se on ihan laki- ei mielipideasia.

Vierailija
8/28 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti on suostunut muuttoon, lapsen kirjat muutetaan tietysti teidän osoitteeseenne samana päivänä, kun lapsi teille muuttaa. Tämän jälkeen tulee lapsilisäkin automaattisesti teille (ilmoitatte vaan KELA:aan uuden tilinumeron, KELA kyllä näkee, missä osoitteessa lapsen kirjat ovat). Ei äiti voi sille asialle enää mitään tehdä.

Ja sitten miehesi tietysti lopettaa elatustuen maksamisen (koska lapsi, jonka elatukseen se maksetaan, asuu nyt hänen luonaan). Sen jälkeen soitto lastenvalvojalle, että ollaan tulossa tekemään uutta elatussopimusta, koska asumisuhteet ovat muuttuneet. Äidille ilmoitus lastenvalvojalle varatusta ajasta, ja kun molemmat vanhemmat tapaavat siellä (mukanaan tositteet tuloistaan), määritellään ihan laskurin ja asiantuntijan avulla sopiva etävanhemman maksama elatusapu. Siihen vaikuttavat molempien vanhempien tulot, lapsen laskennalliset realistiset menot, luonapitosuhde ja se, mitä kuluista on sovittu (kuka maksaa esim. harrastusmaksut jne.).

Jos äiti ei vapaaehtoisesti allekirjoita elatussopimusta siinä tapaamisessa, voi asian viedä eteenpäin sitten oikeusteitse.

Mutta siis ei se äiti oikein mitään sille voi, että maksut kääntyvät toiseen osoitteeseen, jos lapsi muuttaa (HÄNEN SUOSTUMUKSELLAAN!) toiseen osoitteeseen. Harmi, että menitte mitään etukäteen niistä rahoista puhumaankaan!

Vierailija
9/28 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

entisenä yksinhuoltajana ymmärrän hyvin myös äitiä. Jos tulot ovat kovin pienet ja saa asumistukea, niin silloin teinin muutto muualle voi mullistaa talouden pahasti. Tai vaikka maksaisi omaa asuntoa, niin silti talous muuttuu rajusti.

Antakaa aikaa sopeutua. Että ehtii hankkia itselleen pienemmän asunnon tai mitoittaa asuntolainat uudestaan. Jos äiti on yksinhuoltaja, niin kyllä sillä tiukempaa on kuin teillä, ihan varmasti.

Vierailija
10/28 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

entisenä yksinhuoltajana ymmärrän hyvin myös äitiä. Jos tulot ovat kovin pienet ja saa asumistukea, niin silloin teinin muutto muualle voi mullistaa talouden pahasti. Tai vaikka maksaisi omaa asuntoa, niin silti talous muuttuu rajusti. Antakaa aikaa sopeutua. Että ehtii hankkia itselleen pienemmän asunnon tai mitoittaa asuntolainat uudestaan. Jos äiti on yksinhuoltaja, niin kyllä sillä tiukempaa on kuin teillä, ihan varmasti.

Vierailija
11/28 |
17.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös vastaava tilanne n.2 vuotta sitten.Lapsen äiti oli sitä mieltä että kyseiset tulot ovat hänelle kuuluvaa palkkaa äitiydestä eli isä maksoi myös äidin autolainan elatusmaksun lisäksi.Yllätys lapsi asuu vieläkin äitinsä kanssa ja pappa betalar.Ja me olemme eronneet ja olen 2 lapsen yh

Vierailija
12/28 |
17.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äiti ostaisi sitten kaikki harrastusvälineet, vaatteet ym noiden viikonloppujen aikana jos ei suostu luopumaan rahasta?

Vierailija
13/28 |
17.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin yleensä käy noin eli sitä saa mitä tilaa. Yleensä on joku syy siihen, miksi eksä on pistänyt miehen pihalle ja yleensä ne syyt kyllä valkenee sinisilmäisille palstamammoillekin, Kuten nyt tässäkin.

Vierailija
14/28 |
17.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoikin hyvän pointin,rahat ovat menneet äidin omiin kuluihin ilmeisesti,kun ei näytä hoksaavan että lapsi muuttaa pois,hänen kulunsa pienenee-

Vierailija
15/28 |
17.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannata pitää pumpulissa enää

Vierailija
16/28 |
17.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi hakea huoltajuuteen muutosta ja hakea lähihuoltajuutta.

Vierailija
17/28 |
17.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mustamaalaamista.Jos äiti on mitoittanut taloutensa noiden rahojen varaan myös silloin kun lapsi ei olisi hänellä,eikö se ole jonkinlainen todiste et rahaa menee muuhu kuin lapseen?

Vastatkoon äiti lapsen kysymyksiin miksi ei jousta rahan suhteen.

Vierailija
18/28 |
17.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä elatussopparissakin lukee, että elatusapu lapselle.

Vierailija
19/28 |
17.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja selittäisin, että elatusapuhan on ollut lasta varten ja koska lapsi asuu nyt isän luona, äidille ei tule kuluja! Eihän sen äidin tulekaan käyttää sitä rahaa itseensä ja elämiseensä, vaan sen teinin kuluihin.

Vierailija
20/28 |
17.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paperit tietenkin kuntoon. ja ottakaa huomioon, että tuon ikäistä lasta jo kuunnellaan asumisjärjestelyissä. jos ei äiti muuten suostu noihin elatusmaksujen muutokseen, niin sit vaan oikeuden kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan