Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

olenko mä jotenkin huono äiti, kun annan 10kk lapselle leipää?

Vierailija
15.04.2011 |

Olin ihan äimänä, kun perhekahvilassa moni samanikäisen äiti sanoi, ettei missään nimessä anna lapselle leipää, kun siinä on suolaa. Mä olen kyllä antanut, onko se oikeasti jotenkin haitallista?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapsi tuskin hilpoo niin paljoa sitä leipää, että sen suolan määrällä olisi mitään merkitystä. Kai alle vuoden ikäiselle tulisi välttää suolan käyttöä, mutta ei muutamalla kuukaudella liene mitään käytännön merkitystä.

Vierailija
2/12 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on vaarallista. Kyllä muutkin lapset on saaneet leipää tuon ikäisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi kanssa varoitteli, kun oli nähnyt jossain lehdessä jonkun jutun, että pienille lapsille ei saisi antaa leipää. Anoppi ei kylläkään osannut kertoa, että miksei.

Kyselin pojan 1v neuvolassa, että onkohan jotkut suositukset muuttuneet vai mistä on kyse, mutta neuvolan täti oli ihan äimistynyt koko jutusta. Sanoi, että kyllä voi antaa leipää, se kuuluu osana terveelliseen ruokavalioon (kokojyväleipä siis, ei mikään pullamössö). Tätikin ihmetteli, että mistä voisi olla kyse.

Lapsi saa suolaa niin vähän leivästä, että siitä ei kannata huolehtia.

Meillä on molemmat lapset syöneet leipää ihan normisuomalaiseen tapaan ja elossa ovat. Ihan terveiltä myöskin vaikuttavat.

Vierailija
4/12 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttua että teollisesti valmistettua leipää ei pitäisi antaa olenkaan alle 3 vuotiaalle, todellakin auts!! niissähän on vaikka mitä lisä,-kohtus yms. aineita!!

Vierailija
5/12 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin kotona leivottua ja vähäsuolaista. Nyt 7kk on jo saanut näkkärä ja söis sitä napa naukuen jos vain paketin saisi käsiinsä, mutta sen suolaisuuden takia vähän hillittävä.

Vierailija
6/12 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos ei leipää saisi lapsille antaa. Entiseen aikaa suola oli tärkeä säilöntäaine, silloin ei vielä ollut satoja E-aineita niin kuin nyt.

Joo, olet sinä varmaan huono äiti niin kuin me kaikki muutkin, mutta ei sillä asialla ole mitään tekemistä leivän antamisen kanssa.

Vierailija
7/12 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vuoden ikäisenä olisi samassa ruokavaliossa muun perheen kanssa.

Ja siihen taitaa myös normileipä kuulua.

Vierailija
8/12 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kiinnitä mitään huomiota hysteeristen vanhempien ruokanäkemyksiin, tai mihinkään muuhunkaan lapsenhoitoon liittyvään.

Kerron esimerkin: mieheni kävi isäkuukautensa aikana kahdeksankuisen lapsemme kanssa työpaikkansa eläkekahvitilaisuudessa ja syötti lapsellemme täytekakkua. Vieressä ollut työkaveri sanoi, että hänen vaimonsa saisi raivarin, jos hän antaisi kakkua samanikäiselle lapselleen. Mieheni totesi, että vaimo ottaa asiat rennosti.

Suosittelen tätä asennetta kaikille muillekin!

Vierailija
9/12 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen molemmille lapsille antanut tuossa iässä leipää,tosin hapanleipää kun auttoi kaikkein parhaiten kutiaviin ikeniin. Ja hengissä ovat vieläkin.

Vierailija
10/12 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 10kk syö jo samaa ruokaa perheen kanssa, syömme vähäsuolaista. vohvelikeksiäkin syö sekä pullaa sekä leipääkin. av-mammoillehan (niille täydellisille) suola ja sokeri ovat kirosanoja!

Vierailija
11/12 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossahan tuo just 6kk täyttänyt imeskelee ruisnappia ja eilen imeskeli täysjyväsämpylää. Sen verran katon perään, et kun alkaa isoja paloja irrota niin otan pois, kun on vielä niin pieni, ettei tukehtuis. Mut ihan 5kk. neuvolassakin sanoivat, et leipää voi kohta alkaa antamaan, kun ei ole täysimetyksellä ja muutakin maistelee.

Vierailija
12/12 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin tyttö on saanut maistella samaa ruokaa, kun me vanhemmat syömme (ei toki kaikkea), esimerkiksi makaronilaatikkoa, perunamuussia, lihapullia ja lohikeittoa. Salaateista tykkää myös kovasti. Itsekin mietin, että jos 1v. "pitäisi" jo syödä samaa ruokaa kuin muu perhe, niin ei kai sitä kerralla voi lätkäistä tavallista ruokaa, jos sitä ennen on saanut noin suunnilleen vain velliä...

Suolaa meillä ei ruokiin lisätä, mutta mausteita kyllä, mutta olen yrittänyt laittaa vähemmän, kun tiedän, että vauvakin maistelee. Sokerin kanssa olen vähän tiukempi (ainakin vielä:)), mutta luulenpa, että tyttö saa kesällä maistaa jäätelöä. :)

ap