Tunteeko kukaan afrikkalaista jolla siitepölyallergia?ov.
Olen tehnyt "empiiristä" tutkimusta löytääkseni edes yhden afrikkalaisen, muualla kuin suomessa syntyneen,jolla olisi keväisin lääkitystä vaativa siitepölyallergia.Yhtäkään ei ole löytynyt.Juttelin eilen yhden kenialaisen kanssa joka nauroi ja sanoi silmää kuitenkin iskien et allergiat on muutenkin "hauraiden" valkoihoisten juttu.Voiko tossa olla perää??Tunteeko kukaan yhtäkään koivuallergiaa sairastavaa afrikkalaista?
Kommentit (12)
Geenierot ei selitä, ympäristön vaikututs suurempi.
Suomalaiset elävät steriilisti ja syövät steriiliä ruokaa.
Immuunijärjestelmälle ei ole normaalia luonnollsita työtä joten se alkaa kehittää "omiaan".
kun otetaan huomioon, että kuolema korjaa siinä maassa lähes kolmasosan ennen aikuisikää.
Ja tämän kirjoituksen raapustamisen syy löytyy aloituksen riviltä kolme.
Oli kyllä nainen neuvolan odotushuoneessa.Hehhehehe......
Asia tuli puheeksi kun puhuttiin pyykinkuivaamisesta ulkona.
Eihän mekään olla afrikkalaisille puille allergisia.
tutkimuksissa on todettu, että esim. se, että talossa on lattia (ei siis maapohja) lisää allergisia sairauksia kehitysmaissa. Huonoissa olosuhteissa hengitysallergiset lapset kuolevat nuorina, kuten täälläkin vielä sata vuotta sitten, esim. influenssaan. Olisi minunkin poikani kuollut ilman astmalääkkeitä.
Siitepölyallergia vaatii usein monen vuoden altistuksen, joten esim. pari vuotta Suomessa asuneilla tuskin on vielä koivuallergiaa, kuten ei suomalaisillakaan ole allergiaa tuoksukille, vaikka monilla amerikkalaisilla on.
silmää vinkaten neuvolassa että allergiat on "hauraiden valkoisten miesten juttu" ja hassua, en pysty, sen sijaan mulle tulee vaan koko ajan jostain syystä mieleen Hommafoorumi :(.
Ainoastaan afrikkalaisilla on ongelmana bilhartsia ja monet muut tropiikin loiset. Ovat todella haurasta porukkaa siellä.
Asuin useamman vuoden Afrikassa teini-ikäisenä ja siellä ihmettelin kun paikalliset eivät reagoineet siitepölyihin. Minä taas puolestani reagoin jatkuvasti. Aina oli joku puu tai kukka joka levitti siitepölyä ja heikkapölyä oli joka paikka täynnä...
Jälkeenpäin olen ajatellut että ehkä se ero onkin siinä. Afrikassa ei ole samalla tavalla "siitepölykautta" kuin Suomessa. Tottakai sielläkin iso osa siitepölyajasta sijoittuu sadekauteen, mutta sekin on kaksi kertaa vuodessa (ainakin suurimmassa osassa Afrikkaa) ja osa kukista ja puista kuitenkin kukkii eri aikaan. Eli siitepölyä, hiekka pölyä yms. on ilmassa koko ajan ainakin pieniä määriä, toisin kun täällä meillä.
Siitepölyallergia vaatii usein monen vuoden altistuksen, joten esim. pari vuotta Suomessa asuneilla tuskin on vielä koivuallergiaa, kuten ei suomalaisillakaan ole allergiaa tuoksukille, vaikka monilla amerikkalaisilla on.
Varmaankin usein noin, mutta itse olen ollut koivulle allerginen ensimmäisestä keväästäni lähtien. Jo mummollani oli heinänuha, joten lie sukuvika meidän tapauksessamme.
Geeneissä se ei suoraan voi olla.
Varmaankin usein noin, mutta itse olen ollut koivulle allerginen ensimmäisestä keväästäni lähtien. Jo mummollani oli heinänuha, joten lie sukuvika meidän tapauksessamme.
Eihän mekään olla afrikkalaisille puille allergisia.
Ei ne Afrikkalaiset puut varmaan kenellekkään parin viikon lomamatkan aikana mitään allergiaa tee. Mutta ainakin mun kokemuksen mukaan, jos on taipumusta siitepölyallergiaan alkaa ne Afrikkalaiset puutkin vaikuttaa kun useamman vuoden Afrikassa asuu. Näin ainakin mulla.
Ja tämän kirjoituksen raapustamisen syy löytyy aloituksen riviltä kolme.