Onko totta että jos vauva painaa alle 2300 grammaa niin ei saa synnyttää alakautta?
Kun se on liian raskasta vauvalle ja se voi saada aivovaurioita? Eli jos painaa alle 2300 grammaa niin pitää tehdä sektio?
Kommentit (11)
Alle 2kg painanut kummilapseni on syntynyt alakautta.
ja ihan hyvin syntyi alakautta 42 minuutissa 33+3 viikkoisena
Miten sen vauvan painon voi edes tietää tarkasti ennenkuin on jo synnyttänyt? Painoarviot voivat heittää puoli kiloa ihan helposti, joskus jopa enemmänkin.
Ja meidän 1800g kaksoset syntyivät alateitse... rv31+4
eihän sitä kukaan tiedä ennenkuin se lapsi on ulkona että paljonko se painaa. Painoarviot on aina ARVIOITA, ja sen huomasin kaksi kertaa kun vauvoista povattiin kolmikiloisia ja kumpikin oli 2,5kg.
Itse olen synnyttänyt 1700-grammaisen ja sektiota ei edes harkittu.
Pehmytkudoksen määrää ei pysty ultrassa arvioimaan. Alipainoisilla vauvoilla sen osuus on niin pieni että se ei yleensä vääristä tulosta.
Esim. mun 1880-grammainen arvioitiin ultrassa haarukkaan 1870-1890 g.
Tottakai paljon riippuu myös ultraajan kokemuksesta mutta yleensä keskosten painoarviot tekee juuri ne kokeneimmat.
eihän sitä kukaan tiedä ennenkuin se lapsi on ulkona että paljonko se painaa. Painoarviot on aina ARVIOITA, ja sen huomasin kaksi kertaa kun vauvoista povattiin kolmikiloisia ja kumpikin oli 2,5kg.
Mutta keskoset kestävät tietysti huonommin synnytysrasituksia, joten heidän vointiaan pitää seurata tarkasti synnytyksen aikana. Mun 2340g syntyi alateitse ihan ongelmitta, vaikkei siis tuon sun rajan alle ollutkaan. Mutta viimeisessä painoarviossa oli alle tuon. Mulle sanoi gynekologi, että keskoset kannattaa synnyttää alakautta jos ei esteitä, koska synnytysstressin ansiosta he valmistautuvat paremmin ulkomaailmaan (keuhkot jne) kuin jos sektiossa heidän vain vetäistään ulos.
Mun esikoinen painoi 2340g ja alakautta syntyi.