Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En uskalla kertoa raskaudesta..

Vierailija
13.04.2011 |

Olen raskaana, josta sekä minä että mieheni olemme erittäin onnellisia. En vaan ole kertonut raskaudestani vielä kenellekään lähipiirissäni, varsinkaan perheelleni. Minulla on todella hyvät välit sekä vanhempiini että myös siskooni, mutta heidän suhtautumisensa elämäni muutoksiin ei ole ollut aina kovin positiivista. Kun mieheni kanssa menimme kihloihin ja muutimme saman katon alle, äitini päätti katkaista välit minuun kokonaan. Asia raukesi kuitenkin muutaman kuukauden päästä, kun menin itse selvittelemään asiaa vanhempieni luokse. Siskoni on kuin paras ystäväni, mutta hänkään ei osaa olla onnellinen puolestani. En tiedä, johtuuko se siitä, että hän on minua vanhempi ja se kirpaisee, koska minä nuorempana olen vakiintunut ennen häntä.

Raskauteni on jo aika pitkällä, kohta 6 kk takana. Mahakin näkyy, mutta luulevat kai minun vain olevan lihonnut. Onhan tämä todella raukkamaista, että en elämäni suurimmasta ( ja onnellisimmasta) muutoksesta uskalla kertoa, mutta pelkään aiheuttavani taas uuden perhesodan, josta joutuvat sitten kärsimään kaikki. Vanhempani toivoisivat minun varmaan opiskelevan hyvän tutkinnon ennen lastenteon aloittamista, mutta minulle tämä elämänjärjestys on mieluisa. Ongelma on se, että he eivät voi sitä ymmärtää, olenhan minä perheen kuopus.

Vituttaa ja hävettää ihan mahdottomasti. Haluaisin olla avoimesti raskaana ja onnellinen siitä, mutta perheeni saa minut tuntemaan itseni huonoksi, kun en elä heidän tarjoaamaansa elämää, vaan valitsen oman suuntani. Kenelläkään kokemuksia vastaavasta?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heidän on varmastti todella vaikea pitää sinua tarpeeksy kypsänä parisuhteeseen ja vanhemmaksi, jos et toisaalta uskalla kertoa tuollaista vanhemmillesi ja elää tekemäsi valinnan kanssa.

Siis sä oot valinnut tehdä lapsen. Nyt sun pitäisi ottaaa siitä vastuu myös ja tunnustaa asia ihan julkisesti. Vai meinaatko myös silloin paeta vängyn alle piiloon, kun lapsesi hölmöilee ja sun pitäisi ottaa kasvatusvastuu?

Vierailija
2/4 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että välit piti katkaista? Eikö hän pidä miehestäsi vai mistä on kyse? Vai oletko tosi tosi nuori?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kauan kuin annat kohdella itseäsi kuin ovimattoa.

Jos koet olevasi aikuinen omasta elämästäsi ja teoistasi vastuussa oleva nainen, otat härkää sarvista ja ilmoitat raskaudestasi. Jos sukulaisille ei kelpaa, sanot soronoo.

Vierailija
4/4 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on psykologian tutkinto ja ymmärrän muutenkin ihmisiä erittäin hyvin.

Itse rakastan vanhempiani ja sisaruksiani yli kaiken ja ymmärrän ja hyväksyn sen, että heillä on täysin erilainen maailmankatsomus ja aatteet kuin minulla.

Kun en saanut valmistumisen jälkeen töitä, äitini jankutti aina minut nähdessäni samoista asioista eli hanki uusi ammatti ja hae koko ajan töitä. Näin häntä jatkuvasti ja puhuimme puhelimessa paljon ja aina keskustelu päättyi samaan moittimiseen mikä satutti ja aiheutti minulle migreeniä ja päänsärkyä. Otan kaiken sen vastaan koska rakastan häntä, mutta hän ei ole lopettanut valittamista, vaikka olen sanonut, että olen tehnyt kaiken mitä hän on ehdottanut ja että saan asian vatvomisesta aina stressiä sekä päänsärkyä ja migreeniä eikä yöllä nukuta kun stressaan työttömyydestäni. Huonot ja liian vähäiset yöunet aiheuttavat migreeniä ja päänsärkyä myös. Saan todella pahoja migreenikohtauksia aina.

Haen kaikkia töitä ja lisäkouluttaudun koko ajan. Osa-aika töitä alankin tekemään sairauslomani loputtua työkokemuksen takia, vaikka palkka on todella pieni ja töitä on vähän.

Äitini melkein kuoli parisen vuotta sitten ja hän elää nyt lääkkeiden avulla. Vanhempani ovat jo eläkeiässä. Haluan, että heillä on kaikki hyvin enkä halua ikinä riidellä heidän kanssaan.

Kuitenkin, jos olisin raskaana ja saisin kuulla siitä ja miehestäni koko ajan kaikkea negatiivista, moittimista ja arvostelua se aiheuttaisi minulle erittäin kovaa, jatkuvaa stressiä mikä ei olisi hyväksi lapselle, kuten ei päänsärkyyn ja migreeniin otettavat voimakkaat lääkkeetkään.

Asun nyt samassa kaupungissa ja lähellä vanhempiani ja muita sukulaisiani. Sisarukseni ja äitini ovat aiheuttaneet minulle aina stressiä moittimisellaan ja arvostelullaan, kun en ole samanlainen kuin he. Kuitenkin en voi muuttaa toiseen kaupunkiin nyt mieheni kanssa.

Kuitenkin minulle tulisi vielä pahempi olo, jos katkaisisin välit vanhempiini ja sukulaisiini. Jos he eivät osaa muuttua niin hyväksyn heidät virheineen päivineen.

Olen puhunut heidän kanssaan asiasta, mutta tilanne on jatkunut entisellään. Äitini sanoi minulle kerran, että jos et halua kuulla heidän arvosteluaan ja mielipiteitään niin älä kerro heille asiasta. Sitä olen pitkälle noudattanutkin elämässäni.

Jos tulisin raskaaksi niin en kertoisi siitä ainakaan 3 kk:een heille, koska en haluaisi, että lapsi kärsisi stressistäni, migreenilääkkeistäni ja voisin saada jopa keskenmenon stressin aiheuttamien oireiden vuoksi.

Itselläni on hyvä itsetunto ja olen fyysisesti ja henkisesti terve. Olen vain todella herkkä moittimiselle ja arvostelulle. Suurin osa ihmisistä reagoi sellaiseen samalla tavalla, mutta minulla stressin aiheuttama migreeni ja univaikeudet tekevät tilanteestani huonomman.

Kertoisin tuossa vaiheessa jo asiasta sukulaisilleni ja selittäisin ystävällisesti, että miksi en ole kertonut asiasta aiemmin. Pitäisin harvemmin yhteyttä stressiä ja pahaa oloa aiheuttaviin ihmisiin ja ehkä he joskus ymmärtävät lopettaa moittimisen ja arvostelun.

Jos haluaa hyvää toiselle ja rakastaa häntä niin kehuminen ja kannustaminen auttavat heitä menestymään ja pärjäämään kaikessa paremmin. Moittiminen ja arvostelu vain satuttavat ja aiheuttaa pahaa mieltä, huonoa itsetuntoa ja lannistaa ihmisen. Monille sen aiheuttama stressi aiheuttaa myös psykosomaattisia oireita, ruoansulatusvaivoja, kipuja, päänsärkyä, migreeniä, ahdistusta, masennusta jne., jotka eivät ole hyväksi sinulle eivätkä lapsellesi (kuten ei ikinä kenellekään). Sinuna selittäisin asian heille ystävällisesti ja vähentäisin yhteydenottoa, jos sama jatkuu aina vain.

Muista, että sinun elämäsi on sinun asiasi ja kaikki ihmiset ovat erilaisia. Minua on auttanut se, kun ymmärsin, että äitini ja sisarukseni ovat täysin erilaisia kuin minä eivätkä he kykene ymmärtämään muita kuten minä. Kaikki eivät kykene asettumaan toisten rooliin ja samanlaiseen empatiaan niin hyvin kuin toiset. He eivät varmasti tarkoita pahaa, mutta eivät osaa vain lopettaa arvosteluaan ja moittimistaan kaikesta, mitä teen erilailla kuin he, koska ovat ikänsä tehneet sitä. Elän kunnollista elämää, kuten hekin. Itse en ole lapsesta asti halunnut riidellä kenenkään kanssa, joten en ole sanonut heille ja muillekaan vastaan (jollei tärkeätä tehdä niin)ja hauku/moiti takaisin, joten he eivät tajua että ne satuttavat minua. Kun asuin toisessa kaupungissa, vierailin sukulaisteni luona harvemmin ja soittelin heille harvemmin. Olin silloin onnellisempi enkä ahdistunut mistään. Olen huomannut, että välitkin paremmat, kun näkee harvemmin.

Kaikkea hyvää teille ja onneksi olkoon lapsesta.:)

T.Leila

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi