Älä nuku vauvan kanssa samassa huoneessa, jos poltat tupakkaa - tuuletuskaan ei auta!
http://www.tohtori.fi/?page=7743008&id=4355831
Mitä ajatuksia tämä herättää teissä tupakoitsijoissa tai tupakoitsijoiden puolisoissa?
Kommentit (38)
Ja mulla on erittäin paha astma. Ja siskollani lievempi.
Haluan siis korostaa ettei mitään pikku pihinää vain.
T: edellinen
Eihän esim. sikiöaikaisen tupakka-altistuksen vaikutuksista tule esiin kuin pieni murto-osa lapsuudessa (lähinnä hengitystieoireet).
Niitä muita ovat mm. hedelmällisyysongelmat, monet eri syövät (mm. rintasyöpä), sydän- ja verisuonisairaudet (mm. sepelvaltimotauti).
Miksi kukaan haluaisi omalle lapselleen moninkertaisen riskin esim. lapsettomuuten tai syöpään?
Hedelmällisyyteeni (eikä siskoni) tuo vanhempieni jatkuva tupakointi ei vaikuttanut. Raskaana olen ollut 10 kertaa ja lapsia minulla on 6.
Sikiöissä ei vikaa?
Tupakointi voi vaurioittaa tyttösikiön munasolujen esiasteita. Lisää tuulimunariskiä sekä sikiöepämuodostumien riskiä.
Yksi tuulimuna ja 3 keskeytystä. 19bHedelmällisyyteeni (eikä siskoni) tuo vanhempieni jatkuva tupakointi ei vaikuttanut. Raskaana olen ollut 10 kertaa ja lapsia minulla on 6.
koska ei ollut tietoa mahdollisista epämuodostumista. Tyttöni ovat jo aikuisia ja molemmilla lapsia.
Joku tupakoi jopa 50v mutta ei sairastu mihinkään syöpään tai keuhkoahtaumaan.
En usko tuohon tutkimukseen :)
Tupakointia en kuitenkaan puolusta, todella huono tapa. 19
Sitten on se vakio ininä "kun en vaan pysty lopettamaan" Siis vittu! Fyysiset vieroitusoireet kestävät yleensä viikon, ehkä vähän yli. Sen jälkeen koko homma on ihan omasta päästä kiinni. Sitten odotetaan muilta ymmärrystä ja pään taputtelua tyyliin "voi sua raukkaa, kun et pysty lopettamaan..." Joo, ei tipu sympatiaa multa.
Ja tuskin nekään uskoo omaan syyllisyyteensä. Itsepetos on helppoa.
Kyllähän noissa tutkimuksissa on selvät tilastolliset korrelaatiot, outoa jos joka ei ymmärrä mitä esim. "moninkertainen riski" tarkoittaa.
kuuluu vähän samaan kategoriaan, kuin suuhygienistien neuvot, että vauvaa/lapsia ei suukotella suulle reikien pelossa.
t. lapset 8-22 v, kellään ei yhtään reikää ja suukoteltu on
Aivan älytöntä tuo, että jotkut tupakoijat kehuvat "mun lapset on ihan terveitä" Eihän esim. sikiöaikaisen tupakka-altistuksen vaikutuksista tule esiin kuin pieni murto-osa lapsuudessa (lähinnä hengitystieoireet).
Niitä muita ovat mm. hedelmällisyysongelmat, monet eri syövät (mm. rintasyöpä), sydän- ja verisuonisairaudet (mm. sepelvaltimotauti).
Miksi kukaan haluaisi omalle lapselleen moninkertaisen riskin esim. lapsettomuuten tai syöpään?
Pitäisikö sitten valehdella, että sairaita ovat? Voi voi kun ollaan niin huonoja vanhempia.
Jos nyt oikeasti haluat päteä niin käytä nyt edes hieman lähdekritiikkiä!
Ei se tupakointi raskausaikana aiheuta sellaisia ongelmia jotka huomaisi lapsesta suoraan joten siksi tässäkin ketjussa on hieman vaikea sellaisia osoittaa.Esim jokin allergiataipumuksen kasvaminen ei ole suoraan osoitettavissa tupakasta johtuvaksi jne jne
mutta eihän itsekkäät tupakoitsijat sitä myönnä, että heidän pikku paheellaan olisi vaikutusta lapsiin. Eihän tupakoija itse enää edes haista, miten pahalle hän haisee, vaikka kuinka tupakoisi vain ulkona. Säälittää ihmiset, jotka pistävät oman nautintonsa lastensa terveyden edelle.
Eihän esim. sikiöaikaisen tupakka-altistuksen vaikutuksista tule esiin kuin pieni murto-osa lapsuudessa (lähinnä hengitystieoireet). Niitä muita ovat mm. hedelmällisyysongelmat, monet eri syövät (mm. rintasyöpä), sydän- ja verisuonisairaudet (mm. sepelvaltimotauti). Miksi kukaan haluaisi omalle lapselleen moninkertaisen riskin esim. lapsettomuuten tai syöpään?
Nimenomaan suurin osa riskeistä näkyy 10 vuoden sisällä (allergiat, keskittymisvaikeudet mm-). Linkki tutkimukseen, jossa todetaan yhteys esim. rintasyöpään (miten tällaista edes voidaan tutkia, sekoittavia tekijöitä on todella paljon)? Minä nimittäin luin terveysministeriön raportin, jonka mukaan tupakoivien lapsilla syöpäriski on lisääntynyt 10%, mutta selvää yhteyttä ei ole voitu osoittaa. Lisäksi on tutkittu, että runsaasti tupakoivien äitien poikien sperman laatu oli heikentynyt n. 30% verrattuna ei-tupakoivien spermaan.
Minusta tupakointi pitäisi kieltää lailla. Mutta silti en voi olla tarttumatta faktojen vääristelyyn. Kyllä sikiöaikainen tupakointi näkyy nimenomaan eniten raskausaikana, vauva-aikana (koliikit, pienikokoisuus) ja lapsuudessa. Ei todellakaan ole niin, että "murto-osa" asioista näkyy lapsuudessa.
Suvussamme ei ole ollut yhtään syöpätapausta, ei hedelmällisyysoireita, ei normaalia enempää sepelvaltimotautia yms. vaikka mummoni poltti piippua melkein koko ikänsä.
En silti hyväksy tupakointia, mutta todellakin hysterisointi on liikaa.
Eihän esim. sikiöaikaisen tupakka-altistuksen vaikutuksista tule esiin kuin pieni murto-osa lapsuudessa (lähinnä hengitystieoireet).
ovat olleet pitkäikäisiä ja eläneet ihan normaalin elämän normaaleine iän tuomine sairauksineen. Enemmän heidän terveytensä kärsi sodan aikaisesta ravitsemuksen puutteesta kuin mummon piipun poltosta.
Suvussamme ei ole ollut yhtään syöpätapausta, ei hedelmällisyysoireita, ei normaalia enempää sepelvaltimotautia yms. vaikka mummoni poltti piippua melkein koko ikänsä.
En silti hyväksy tupakointia, mutta todellakin hysterisointi on liikaa.
Mitähän minä olen sitten tehnyt väärin kun näinkin sattui. Suututtaa tämä tyhjä syyllistäminen.
Hedelmällisyysongelmat voivat olla mm. keskenmenoja. Mutta sulle ei ilmeisesti sellaista ole käynyt kun olet vakuuttunut että ongelmia ei ole.
Hedelmällisyyteeni (eikä siskoni) tuo vanhempieni jatkuva tupakointi ei vaikuttanut. Raskaana olen ollut 10 kertaa ja lapsia minulla on 6.
Jokaikinen järkevä ihminen tietää että kun olet raskaana altistat myös tulevan lapsesi myrkyille ja kun poltat sisällä lapsesi saavat samaa häkää ja nikotiinia keukoihin vaikka eivät sitä varmaan haluaisi. Tämä on vaan fakta ja turha väittää muuta eli tupakoimalla pakotat myös lapsesi tupakoimaan kysymättä hänen mielipidettään. Tosi typeriä nuo jutut että minä koko lapsuuden olintupakansavussa jne. Pointti on vaan että jos lapselta kysytään niin tuskin hän tupakansavua haluaisi vetää keuhkoihinsa Itsekkin poltin kauan mutta lopetin kun tulin raskaaksi ja en sitten halunnut näyttää huonoa esimerkkiä tyttärelleni enkä aloittanut uudestaan. Polttakaa ainakin ulkona ja kaukana lapsistanne kun poltatte niillä on oikeus päättää polttavatko vai eivät.
Itsekin poltin tosinkauan mutta
Siksi suositellaan että tupakoija ei nuku vauvan lähellä.