Jatkuva huimaaminen (keinuva) mistä johtuu?
Aluksi keinui vain kävellessä, nyt keinuu myös kun istuu tai makaa. Olo on aika kaamea, aivan kun kävelisi laiturin päällä tai olisi laivalla kovassa myrskyssä.
Lääkäri totesi mulla paniikkihäiriön keskiviikkona, tämä huimaus oli jo silloin mutta ei näin pahana. Aloitin torstaina Cipralex lääkkeet, onkohan nää nyt niitä sivuvaikutuksia. Pahentuva huimaus, korvissa humisee tosi kovaa, välillä tosi kylmä, jatkuva jännitystila ja kaikenkaikkiann ihan hirveä olo, mitään ei voi tehdä.
Oon maannut koko päivän ja päätin et kaiken uhallakin käyn koneella :)
Kommentit (7)
Mua tosiaan huimas jo ennen lääkityksen alkua ja pahenee koko ajan :(
Mua tosiaan huimas jo ennen lääkityksen alkua ja pahenee koko ajan :(
Tutkittiinko muita vaihtoehtoja kuin paniikkihäiriö? Monestihan tulisi ennen diagnoosia sulkea pois fyysiset sairaudet.
Onko sulla omasta mielestäsi kyseinen sairaus?
ja tunnetta, että olis ollu keinuvassa laivassa. Väilillä oli vaikea jopa osua oviaukkoon, kun keinutti. Eli kirjaimellisesti kävelin pitkin seiniä. Parani, kun lisäsin ruokavalioon reilusti suolaa, joka nostaa verenpainetta. Terveellisempikin vaihtoehto ehkä on olemassa, en tullut selvittäneeksi.
ja tunnetta, että olis ollu keinuvassa laivassa. Väilillä oli vaikea jopa osua oviaukkoon, kun keinutti. Eli kirjaimellisesti kävelin pitkin seiniä. Parani, kun lisäsin ruokavalioon reilusti suolaa, joka nostaa verenpainetta. Terveellisempikin vaihtoehto ehkä on olemassa, en tullut selvittäneeksi.
Tämä muuten pitää munkin kohdalla paikkansa. Ja Cipralex vielä usein laskee verenpainetta ainakin alussa.
Hyvänlaatuinen asentohuimaus on tavallisin perifeerisen huimauksen syistä. Ensimmäisenä oireen kuvasivat Adler vuonna 1897 ja Bárány vuonna 1921. Nimen BPPV (benign positional paroxysmal vertigo) antoivat Dix ja Hallpike vuonna 1952. Taudille ovat luonteenomaisia lyhyet muutamien sekuntien - korkeintaan muutamien minuuttien kestoiset rotationaaliset eli pyörittävät huimauskohtaukset, mitkä aiheutuvat pään nopeista liikkeistä tai lateraalisesta kallistuksesta kohti viallista korvaa. Esiintymishuippu on noin 60-vuotiailla. Asentosidonnaisuutta joutuu usein erikseen kyselemään, koska potilaat eivät sitä spontaanisti tuo ilmi.
BPPV:ssä kyseessä on monietiologinen tasapainoelimen sairaus. Oireilu voi alkaa jopa pienehkön pään trauman jälkeen. Definitiivinen diagnostiikka pohjautuu kiertohuimauskohtauksen kestoon, ja tähän liittyvään tyypilliseen asentonystagmukseen. Diagnoosin pohjana on viiden kriteerien täyttyminen (taulukko 4). Käytännössä diagnostiikka on helpointa selkeän anamneesin sekä Dix-Hallpike testin avulla.
Pitääpä mitata verenpaine... Väkisin äsken imuroin vaikka kuinka keinutti, ahdistaa makaaminen.
Jännä juttu et voin ihan hyvin seistä yhdellä jalalla yms. eli tasapainossa ei vikaa. Huomenna soitan hoitajalle, en tod voi olaottaa töitä jos tällanen olo jatkuu ja jatkuu :(
Millaisella annostuksella aloitit? Mulla myös paniikkihäiriö jonka yksi oire on huimaus. Lääkityksenä Cipralex ja juuri tuollaisia oireita mulla oli aloittaessani lääkkeen.