Onko muodostelmaluistelu rikkaiden perheiden laji?
Katsoin kisoja ja niissä sanottiin ett harjoittelevat 3-5h kuusi kertaa viikossa. Siis miten se on mahdollista 16-24v tytöille? Opiskella ehkä voi mutta töitä ei kyllä ehdi tekemään. Eli saako noi luistelijat palkkaa vai vanhemmatko maksaa kaiken?
Kommentit (49)
Onhan se nyt melko kallista, mutta halvempaa kuin yksinluistelu. 3-5h viikossa ei todellakaan ole paljon! Kahdet tai kolmet harkat vain. Itse olen 12-vuotias ja kuljen harkkoihin Espoosta Helsinkiin tai Vantaalle busseilla, ratikoilla, metrolla ym. n. 5-6 kertaa viikossa. Välillä rankkaa mutta lajin arvoista!
Joo kyllä itselläkin vanhemmat tottuivat kolmen K:n sääntöön, kannusta kuljeta kustanna.
Elämä pyöri kovasti luistelun ympärillä. Eipä tullu silloin pahimpaan teini-ikään hengattua ostarilla kessu ja siideri kädessä tai missään kotibileissäkään paljoa käytyä. Aina oli treenit.
Laji on vieläkin rakas ja kaipaan takaisin lähes viikottain. Joukkue oli kuin toinen perhe, vietin heidän kanssa niin paljon aikaa. Rahaa upposi kyllä paljon.
Olen ikuisesti vanhemmilleni kiitollinen jotka maksoivat kaiken mukisematta.
Joku ylempänä kommentoi, että koulun kustannuksella käydään treeneissä. Ei kyllä meillä vaan. Hyviä numeroita kaikki melkolailla saivat ja vanhasta joukkueesta varmaankin 1/3 opiskelee ylipistossa ja 2/3 sitten AMK. Lukiossa taisivat jopa kaikki olla.
Mulla on 12-v tyttö ja aloitti viime syksynä luistelun harrasteryhmässä ( 2x jää 1x oheiset) ja nyt on innostunut muokasta. Meidän kunnassa ei ole muokkaa joten lähinpään pitäisi ajaa se 30 min. Mietin että voiko enää ton ikäisenö aloittaa muokkaa kun aina sanotaan että 4 vuotiaana pitäisi aloittaa.. Harmittaa tytön puolesta :(
ite olen muodostelma puolella ja täytän nyt syksyllä 14-vuotta! mä itse alotin 3 vuotiaana luikkakoulussa -> 2kk jälkeenpäin olin jo yksäreissä jossa olin sen 3 vuotta siitä sitten into hiipuessa halusin testata muokkaa ja sitten alkoi tämä muodostelmaura jossa oon nyt 8 vuotta eli nyt olen sm-noviiseissa
tulokkaat -> minorit -> kansalliset eli k-noviisit -> sm-noviisit -> k-juniorit -> sm-juniorit -> k-seniorit -> sm-seniorit ja viimisenä aikuiset sekä masters :)
Muodostelmaluistelu maksaa vähintään 230€/kk. Maksetaan maksua joukkueelle (kisamatkat, leirit, kisa-asut) ja erikseen seuralle (valmennus ja jäähallimaksut).Näiden lisäksi täytyy ostaa luistimet, luisteluvaatteet kuten luisteluhousut, -paita, fleece, joukkueen takki, panta, tietyt käsineet, kisa-asu, ja asulle pukupussi, meikit ja hiustenlaittotarvikkeet, matkalaukku ja seuran kaulahuivi kisoja varten. Että ei se halpaa lystiä ole.
Meillä tyttö siirtyi muokkaan juuri tuon ikäisenä ja hyvin on mennyt!:)
"Se, onko siihen varaa, on minusta sitten taas ihan pelkästään arvovalintakysymys. meidän seurassa luistelee monta pienipalkkaisen yksinhuoltajaäidin tytärtä."
Hyvin todennäköisesti noissa tilanteissa isovanhemmat tmv. maksavat harrastuksen. Tunnen näitä tapauksia. Ihan oikeasti "pienipalkkainen yh" ei pysty maksamaan tuollaisia kuluja, mitä muokka, jääkiekko tai ratsastusharrastus maksaa. Pienipalkkaisen palkka voi olla sen 1500e/kk netto, ja koko palkka menisi yhden lapsen harrastukseen..
Perheessä jos 3 lasta ja kaikki harrastaa rahaa vaativia lajeja ja vanhemmat maksaa asuntolainaa pääkaunkiseudulla niin täytyy olla keskimääräistä paremmat tulot.