Aikuisten päiväunet
En vaan tajuu niitä. Varsinkin miehet tuntuu harrastavan päikkäreitä viikonloppuisin ja usein arkisinkin töiden jälkeen nukkuvat.... En tajuu niitä; musta yöt on nukkumista varten. Menee vaan rytmit ihan sekaisin! Ehkä tämä nyt on turhaa valitusta, mutta en aikuisten oikeesti tajuu niitä!
Kommentit (40)
jolla on kamalia univaikeuksia... ja nukkuu joka päivä päiväunet! Pakotti lapsensakin kouluikäiseksi asti päiväunille, että pääsi itsekin koisaamaan... ja sitten on ihan ihmeissään, kun illalla ei uni tule silmään.
Ei sitten tule mieleen, että normaali aikuinen ihminen ei nuku päivisin.Ja jos nukkuu, on se silloi yöunista pois.
Kyllä itä itsekin joskus aiemmin nukahti päivällä esim telkkaria katsoessa, mutta aina se tarkoitti sitä, että illalla ei saanut unta, aamulla oli taas tuplasti väsyneempi jne.
Monta kertaa on käynyt niin, että olen nukahtanut sohvalle. tuun kotiin, syön ruuan ( mies pääsee aiemmin kotiin) ja sit nukahdan hetkeksi sohvalle, Samoin joskus nukahdan lauantaisin. Yleensä menee perjaisin aina ylitöiksi, joten lauantaina olen vielä väsynyt. Käymme aamulla aikaisin viikko-ostoksilla, sitten siivoan miehen kanssa, pesen pyykkiä ja laitan lounaan. Sen jälkeen usein saatan nukkua sohvalla pikku päikkärit. Minusta se on ihanaa. Nukun öisin ihan hyvin, se ei ole ongelma ( paisti su-ma yö, silloin kai stressan töistä)
Ei sitten tule mieleen, että normaali aikuinen ihminen ei nuku päivisin.Ja jos nukkuu, on se silloi yöunista pois.
Mikä sinä olet sanomaan, mikä on normaalin aikuisen unirytmi? Esim. kesämökkiolosuhteissa, kun ei tarvi töihin mennä, on aivan luonnollista nukkua päiväunet. Samoin siestakulttuuri, luuletko, ettei sillä ole jotain biologista perustaa. On itsestääns selvää, että lapset nukkuvat päiväunia, samoin eläimet, miksi sama ei koskisi aikuisia? On vain typerän kiireisen yhteiskuntamme syytä, että päiväunet eivät kuulu normaaliin elämänrytmiin.
Tämä ON turhaa valitusta. T: Nainen, joka saattaa joskus ottaa päikkärit, jos väsyttää
töihin niin nukun kyllä päikkärit kun pääsen kotiin klo 13.
Eilenkin vetäisin kahdet, klo 10.30-12.00 ja 17-18. Mies nukkui vain yhdet.
Mulla ei vaikuta päikkärit yöunen määrään, jos niitä ei nuku ihan joka päivä.
tutkimuksia ja niissä on todettu, että 20-30min. unet tekisivät ihan hyvää jokaiselle. Eli se ns.siesta on ihan hyvä. Kaikki eivät tietysti sitä tarvitse, mutta useimpien vireystaso nyt vaan laskee päivällä ja minipäikyt saavat taas ihmisen vireäksi.
Sitä vain alkaa ramasta niin kovasti tiettyyn aikaan päivästä. Jos olen vapaalla, tuo ajankohta sattuu yleensä kello 14-16 väliin. Töissä en tietenkään voi nukkua, joten päikkäreitä pitää sitten siirtää. Arki-iltaisin kotona saatan nukkua kello 20-21 ja nousta sen jälkeen taas muutamaksi tunniksi.
Päikkärien jälkeen pää tuntuu mukavan selvältä. Olen kai jonkinlainen poikkeus, koska nukun mieluiten vähintään tunnin päiväunet. Tutkimusten mukaan se on väärin ja liian pitkä aika, mutta sopii minulle parhaiten. Kun olin vielä koululainen, tein yleensä läksyt päiväunien jälkeen, koska ajatus toimi silloin parhaiten.
Eikös mies voi olla lasten kanssa sen tunnin vuorokaudessa, että äiti saa huilata?
En vaan tajuu niitä. Varsinkin miehet tuntuu harrastavan päikkäreitä viikonloppuisin ja usein arkisinkin töiden jälkeen nukkuvat.... En tajuu niitä; musta yöt on nukkumista varten. Menee vaan rytmit ihan sekaisin! Ehkä tämä nyt on turhaa valitusta, mutta en aikuisten oikeesti tajuu niitä!
toisin kuin naisen päässä ja niitä ajatuksia käsittelee parhaiten päikkäreillä.
koska työaika on 02-14 niin on sitten perheen kanssa illan hereillä.
Mutta yleensä päiväunet mielestäni kertoo vääristä elintavoista.
ymmärrän kyllä noi vuorotyöt ymv, mutta jos "normityöläinen" tulee töistä klo 17.30 ja nukkuu 1h niin millä ajalla se näkee edes lapsiaan??
ap
ootteko kuulleet siestasta?
useissa maissa jopa laitetaan kaikki puljut kiinni siestan ajaksi.
ja entisaikaan suomessakin oli maatiloilla tapana ottaa ruokaperäset keskellä päivää.
että huonot elämän tavat?
Minä haen lapset hoidosta ja iltapäivähoidosta klo 17, sitten ruuan laitto, ruokailu, pyykit, raivaus, iltapesu, iltapala ja lapset nukkumaan. Kun istun alas kello onkin jo 21. Yöuniaika...
Ehkä jossakin Etelä-Amerikan banaanivaltiossa vielä vietetään siestaa, mutta Euroopassa se on jo mennyttä.
Henk.koht. en tajua päiväunia, ellei ole sairaana tai nukkunut erittäin huonosti yöllä. Minulla alkaa paineet heti nousta, jos mies vinkuu päiväunille. Terve, aikuinen ihminen ei tarvitse päiväunia.
Minä haen lapset hoidosta ja iltapäivähoidosta klo 17, sitten ruuan laitto, ruokailu, pyykit, raivaus, iltapesu, iltapala ja lapset nukkumaan. Kun istun alas kello onkin jo 21. Yöuniaika...
Koska olet nainen ja nuo ovat naisten hommia. Nyt oli kyse miehistä.
En kyllä yleensä viikolla nuku päikkäreitä, mutta voisin nukkua klo 15-15.30
Viikonloppuisin nukun usein, 0,5-1 h joskus lounaan ja välipalan välissä.
Noin meilläkin. Se ei mitenkään estä (normaalia päivätyötä tekevää) miestä nukkumasta klo 18-19.
Näin viikonloppuna hän voi ottaa kahdetkin päiväunet. Jaksaa sitten hyvin katsoa telkkaa tai surffata netissä ainakin klo 03 asti. Toisin kuin minä, joka menen nukkumaan viimeistään klo 1 jotta jaksan herätä kun lapset nousevat, eli viimeistään klo 7.
ruoanlaitto ja päiväunet, ruokailu 18.30, pyykit, raivaus, iltapesu, iltapala ja lapset nukkumaan. Kun istuu alas, kello on 22 ja yöuniaika. Ei paha?
"Ehkä jossakin Etelä-Amerikan banaanivaltiossa vielä vietetään siestaa, mutta Euroopassa se on jo mennyttä. "
kylläse siestan aika ihan samallatavalla olemassa kun kymmenie vuosia sitten. Espanjassa varsinkin siestan vietto näkyy selkeästi kauppojen sulkemisella. Tietysti ihmisestä riippuen kuinka siestan viettää mutta sukulaisia Espanjasta omaavalla tiedän että ainakin vanhenpi sukupolvi käyttää siestan juuri nukkumiseen.
Ja kyllä todellakin siellä Etelä-Amerikan banaanivaltioissa siestaa nukutaan. Itse olin Argentiinassa teinivuosina vuoden verran ja poikkeuksia lukuun ottamatta Siesta nukuttiin. jaksettiin sitten illalla tehdä yhdessä asioita ja maassa tapana syödä iltaruoka yhdessä vasta 22-23 aikoihin.
Mitäs ne päikkärit ketään haittaa?
Mies tulee kotiin, syö, lukee lehden ja vetää päälle vähintään tunnin unet. Ja sillä aikaa minä hoidan tiskejä, pyykkejä, autan läksyissä, siivoilen. Sitten illalla kaadun väsyneenä itse sänkyyn, kun lapsetkin ovat nukkumassa. Mies virkeänä katselee telkkua, puuhaa tiekkarilla jne.
Kuten oma pikkukoululainen sanoi, katsoessaan kuorsaavaa isää: saisi Isikin vähän ryhdistäytyä, äiti ajattele, mitä siitä tulisi jos sinä aina nukkuisit?