Gluteenittomia herkkuja?
Kertokaahan mistä saa parhaimman makuisia herkkuja gluteenittomana; hampurilaispaikat, pizzapaikat, kaupan leivät ja pullat, jne... Vai saako itse tehden parhaita aikaiseksi, en haluaisi kaikesta hyvästä luopua.
Kommentit (6)
Pakastealtaasta. Fria kanelikorvapuustit on kans meidän suosikkeja. Semperiltä digestive-keksit.
Lisään siihen vielä Pirkan kanelikierre pullat. Hämmästyttävän aidon pullan näköisiä ja makuisia.
Omatekoinen pannukakku, kääretorttu ja perunajauholla tehty kääretorttu kakkupohjana jossa kunnon vahhtotäytteet niin nam.
Monet gluteenittomat keksit hyviä.
Vuohelan herkut hyviä.
Jos keliakia diagnoosisi on tuore, alkuun nuo kaikki maistuvat oudolta ja jopa pahemmalta verrattuna vehnäisiin mutta kun vehnäisten maku unohtuu mielestä, glluteenittomat ovat hyviä. Näin ainakin äidilläni ja pojallani.
Sain paljon hyviä vinkkejä. Eikun kokeilemaan, jos ne omat suosikit löytyisi :)
ovat hyviä. Heslsingistä niitä saa esim. keskustan Stockalta.
Käypä katsomassa keskustelua osoitteessa glu.fi.
Pikkuleipomo Suloiset tekee monia hyviä herkkuja joita saa ainakin Turun seudulla mm. Prismoista, leipomon oman myymälän lisäksi. Maista vaikka karjalanpiirakoita, juhlalimppua, munkkeja ja korvapuusteja.
Itse tehden saa hyviä leivinjauheleivonnaisia. Kakkupohjat, kääretortut, muffinssit, mokkapalat ja kuivakakut ovat todella hyviä gluteenittominakin.
Olethan ensinnäkin tutustunut keliakialiiton tukeen ja käynyt ravitsemusterapeutilla.
Hampurilaisia saa sekä Hesburgerista että MacDonaldsista. Ne ei kovin kaksisia ole, en tosin muista minkä makuisia tavalliset ovat. Voi olla, että iän myötä makuaisti on muuttunut jolloin ei arvosta tuota herkkuna.
Kotipizza tekee gluteenittomia pizzoja. Ne ovat mielestäni ihan ok. Pakastegluteenittomat taas eivät ole erityisiä.
Leivissä on paljon hyviä vaihtoehtoja. Pakkasessa Raision leivät ja Moilasen jotkut vaihtoehdot, sämpylät lähinnä, ovat mielestäni parhaimpia. Tuoreista taas Vuohelan leipomon leivät.
Kahviloista saa gluteenittomia leivonnaisia, esim. Fazerin Budapest-leivos on gluteeniton.
Pulla ei mielestäni onnistu erityisen hyvin gluteenittomana, mutta sen sijaan monet leivinjauheella kohotetut kyllä.
Ainakin Helsingissä löytyy kahviloista hyvin gluteenittomia vaihtoehtoja kun vaan kysyy. Ainakin Fazer, Ekberg ja vaikka Bulevardin kahvisalonki.
Itse tehden esim. letut ja leivinjauheella kohotettavat leivonnaiset onnistuvat mielestäni ihan hyvin. Mä yleensä käytän ihan tavallisia ohjeita, jauhoina vaan gluteenittomia. Lisään usein taikinaa ksantaania ja psylliumia.