Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kylläpä on taas huono aikuinen olo. :(

Vierailija
07.04.2011 |

Veljentytölläni on kihomatoja ja koska lapsemme on paljon tekemisissä toistensa kanssa ja viime viikonloppuna jopa nukkuivat samassa pedissä mummolla, jouduimme antamaan heille myös kihomatolääkkeet.

En ajatellut asiaa pidemmälle, vaan selitin lyhytsanaisen asiallisesti (ilman mitään hysteriointia) ekaluokkalaisellemme, että miksi lääkkeet pitää ottaa. Hän ne sitten otti kyselemättä ja ihmettelemättä.

Noh, tänään sitten koulusta tuli kihomatotiedote ja olivat open kanssa puhuneet asiasta luokassa. Poikamme oli sitten ip-kerhossa maininnut ääneen, että serkullaan (joka siis samalla luokalla ja ip:ssä) on niitä. Nyt veljeni sitten soitti raivona, että kun olin asiasta maininnut lapselle. Kukaan ei ilmeisesti veljentyttöä ollut kiusannut, mutta olihan se varmasti hänelle kiusallista ja tiedä jos joku tollo vielä häntä siitä kiusaakin. Täiepidemian aikana oli tiedossa luokan täioppilaat, mutta heitä ei ilmeisesti sen kummemmin kiusattu.

Että tuli taas typerä olo ja paha mieli veljentytön puolesta, jos hänelle aiheutin hänelle hankaluuksia. Pitäs osata ajatella asioita pidemmälle. :/ En pitäny asiaa pahana, koska voihan niitä tosiaan olla omilla lapsillammekin ja sen vuoksi heidän lääkittiin neuvolan suosituksesta. Typerä, typerä minä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan fiksusti teit. Samoin olisin minäkin tehnyt. Onhan sille lapselle nyt selitettävä, miksi mitäkin lääkettä otetaan.

Tietenkään et tahtonut veljentytölle mitään pahaa ja tuskin häntä kiusataan, jos "täipäitäkään" ei kiusattu. =) Koita jutella veljesi kanssa, kunhan tuosta hieman rauhoittuu.

Vierailija
2/10 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenikin yritti lohdutella, ettei tuo niin vakavaa ole. Toivotaan tietysti molemmat, ettei häntä kiusattaisi. Aamulla sanon pojallemme, ettei siitä asiasta enää saa puhua ja että voisihan hänellä itselläänkin niitä olla. Mutta kun en itse pidä asiaa mitenkään vakavana ja tuskin lapsetkaan, ellei aikuiset heille asiaa hysterisoi. Näitä kun tulee taloon, jos toiseenkin, jos huono mäihä käy.

Pikkusen vissiin nuo raskaushormonit jyllää, kun ihan yöunet meinaa mennä. :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt yöuniasi menetä. Jotenkin luulen, että tapaus on kolahtanut kovimmin veljeesi... Ei edes hänen tyttäreensä. Huomaatko, edes oma lapsesi ei ollut asiasta millänsäkään. Muistan omasta lapsuudestani, että olihan se nolo juttu, mutta silloin oli noloa vähän kaikki. Ja äkkiähän nuo unohtuu!

Vierailija
4/10 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi sen lääkkeen ilman tätä tietoakin luullut tehoavan

Vierailija
5/10 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä toimit ihan oikein! Kihomadot leviävät juuri siksi että ihmiset hyssyttelevät asiaa ja häpeilevät turhaan - jotkut jopa jättävät lääkkeet ostamatta kun nolostelevat apteekkiin menoa asian kanssa.

Vierailija
6/10 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis en todellakaan jatkossa kerro tällaista asiaa lapselle, että jos jollain jotain on. En ajatellut asiaa sen kummemmin, kun sanoin hänelle näin: "Sinun täytyy ottaa tämä lääke, kun sinulla varmaan on myös kihomatoja, kun serkullasi on ja te nukuitte siskonpedissä viime viikonloppuna ja silloin ne voi tarttua". Tämän tein siis sen kummemmin ajattelematta.

Kerroin myös omille ystävilleni, että meillä varmaan on niitä (ei vielä oireita) ja olemme lapsemme lääkinneet, että saa itse päättää tuoko lapsensa viikonloppuna yökylään. Sano tuovansa, koska ei tod ole hysteeristä tyyppiä tällaisten asioiden suhteen.

En myöskään omaa lasta tajunnut kieltää puhumasta asiasta, kun ei käynyt mielessäkään, että siitä tulisi kenellekään ongelmia, mutta nyt on kielletty ja sanottu, ettei tällaisista henkilökohtaisista asioista saa puhua ääneen.

Itse en osaa omalla kohdalla olla tästä asiasta häpeissään. Meillä on yksi syyhypunkkiepäilykarkoitus tehty pari vuotta sitten ja silloinkin puhuin asiasta ihan avoimesti, enkä osannut kuvitellakaan, että lastamme kiusattaisiin. Mutta nyt tiedän tästä lähin pitää suuni kiinni. :)

Vierailija
7/10 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suurin kolahdus kävi veljeni "maineelle". Poikanikin sanoi, ettei hän tiennyt ettei siitä saa puhua ja että serkku sanoi, että iskä oli kieltänyt puhumasta siitä kellekään.

ap

Vierailija
8/10 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tossa tilanteessa. Jos vielä samassa petissäkin ovat nukkuneet. Pitäähän kihomadot saada aisoihin, piruja kun ovat leviämään. Voithan sä tietysti opastaa poikaas, että kotiasioita ei puhuta kodin ulkopuolella.

Vierailija
9/10 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opettaa lapsille, että asiassa on jotain hävettävää. Enemmänkin aikuisten olisi hyvä hankkia tietoa mm. kihomadoista ja täistä ja niiden tarttumisesta ja leviämisestä. Niiden saaminen on monesti vain huonon onnen tulosta. Eivät ole kiinni siitä, että onko kodissa puhdasta. Meidän perhe on lasten mentyä päiväkotiin ja kouluun joutunut kokemaan kihomatojen vitsauksen. Tokihan nuo madot ajatuksena inhottavat, eivätkä ole mikään mukava puheenaihe, mutta pitäähän asiasta infota mm. päiväkotia ja koulua. Puhumattomuudella ja salailulla epidemiat vain laajenevat. Ystäväni lapsen päiväkodissa suositeltiin koko lapsiryhmän ja heidän perheiden lääkitystä jotta kihomatoepidemia saatiin poistumaan.

Vierailija
10/10 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa suosin avointa ilmapiiriä asioiden kuin asioiden suhteen. Jos aikuiset tekee tällaisista asioista hävettäviä ja salattavia, niin silloinhan se vasta lasten mielissä yltyy ja voi sitä kiusaamista tulla jne.

En vain kuvitellut veljeni olevan näin juntti, vaikka yrittää kauhean avarakatseista esittääkin. Nyt eletään kuiten 2000-luvulla ja kaikilla on mahdollisuus etsiä tietoa, joten suosittelenkin sen tekemään. Itse olen kova googlettaja ja ehkä siksi osaan suhtutua tähän asiaan ilman hysteriaa. Pojalleni aion sanoa jatkossa, jos jotain esim kiusausta tuleet, kerro vaan opelle ja sitten äitille, niin äippä voi vaikka tulla luokkaan pitämään esitelmän asiasta. :)

ap