Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon ostaminen! Missä tapauksessa maksetaan käsiraha?

Vierailija
05.04.2011 |

Olen käsittänyt, että käsiraha ei ole aina käytössä asunnonhankintatilanteissa? Onko tuo käsiraha ikäänkuin vakuus siitä, että asunnon ostaa, jos esim. kaupantekohetki menee pidemmälle oman asunnon poismyymisen vuoksi?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka myy asuntonsa ilman käsirahaa.

Tarkoitus on, että jos perutkin kaupan, myyjä saa pitää käsirahan siitä hyvästä että peruit kaupan.

Me maksettiin 470 000 euron asunnosta 18 000 euroa käsirahaa.

Käsirahan suuruudesta voi neuvotella myyjän kanssa, mutta kyllä siitä isot summat liikkuu.

Vierailija
2/8 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin myyjän on käsiteltävä mun tarjoukseni ensin, ennenkuin ottaa muita tarjouksia vastaan. samalla se on merkki, että olen tehnyt tosissani sen tarjouksen ja kauppa on sitova, perumisesta seuraa yleensä sanktio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun myyjä on ottanut käsirahan ei hän voi myydä asuntoa toiselle.

Vierailija
4/8 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen kun myyjä oli hyväksynyt meidän ostotarjouksen. Kaupanteon yhteydessä maksettiin noin 10% asunnon hinnasta ja asunnon vapauduttua maksettiin loput.

Vierailija
5/8 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ilmoittaa kaupanteon vaikka kahden kuukauden päähän, oma asunto pitää olla myytynä ennen tota. Mitä, jos asunto meneekin aikaisempaa kaupaksi?

Vierailija
6/8 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hiljattain tehnyt kaksi asuntokauppaa ilma käsirahaa. Molemmissa kaupat tehtiin hyvin pian tarjouksen antamisen ja hyväksymisen jälkeen, joten ei ollut tarvetta erilliselle käsirahalle.

Vierailija
7/8 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupantekopäivää =) Vaan myyjä.

Kyllä se kauppahinta maksetaan lähes heti sen jälkeen kun tarjous on hyväksytty ja käsiraha maksettu. Me taidettiin maksaa asunto noin kahden viikon kuluttua tarjouksemme hyväksymisestä.

Asunto vapautui meille noin kahden kuukauden kuluttua.

Vierailija
8/8 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämähän on ihan sopimuksenvaraisia asioita, kummankin pitää suostua.

Jos myyjällä on yhtään älliä päässä, niin hän ei ota käsirahaa vastaan keneltäkään ennen kuin on saanut sellaisen tarjouksen, jonka ajattelee hyväksyvänsä. Muuten häviää myyjän neuvotteluasema.

Ostajan entisen asunnon myynti ei riipu mitenkään käsirahasta tai tarjouksesta. Paitsi jos myyjä jostain syystä suostuu tuollaiseen ehtoon.

Käsirahaahan ei nykyisin läheskään aina käytetä. Toinen vaihtoehto on sopimussakko. Se on varsin yleinen menettely jos kauppa on tarkoitus tehdä suurin piirtein tarjouksen hyväksymisen jälkeen.